به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، انتظار می‌رود بایدن به دنبال احیای توافق هسته‌ای با ایران باشد و مقامات در تهران هم ابراز امیدواری کرده‌اند که او از محدودیت‌های فروش نفت ایران بکاهد. اما در حال حاضر تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند و خریداران نفت خام ایران با مجازات‌های قانونی و مالی روبه‌رو خواهند شد که منجر به بازدارندگی بیشتر برای مشتریان بالقوه نفت ایران طی چند سال گذشته شده بود. زمانی‌نیا از مشخص کردن میزان فعلی صادرات نفت ایران خودداری کرد؛ اما گفت که این اعداد «بسیار بهتر از آن است که بسیاری تصور می‌کنند» درحالی‌که وزیر نفت بیژن نامدار‌زنگنه هم گفت که محموله‌های صادراتی «به‌طور چشم‌گیری» افزایش یافته‌اند. تحلیلگران نفتی این سخنان را به دیده تردید می‌نگرند. اوژن وینبرگ، رئیس بخش تحقیقات کالایی کامرزبانک (Commerzbank) معتقد است اظهاراتی از این دست شتاب‌زده هستند و می‌گوید: «خریداران احتمالی نفت ایران ترجیح می‌دهند منتظر یک توافق و پایان تحریم‌ها بمانند.»

بر اساس برآورد بلومبرگ، تولید نفت ایران در دسامبر برابر ۹۹/ ۱ میلیون بشکه در روز بود که تقریبا ۵۰درصد کمتر از زمانی است که ترامپ تصمیم گرفت برجام را ترک کند. پس از شروع مجدد تحریم‌ها نفتکش‌های ایرانی بلافاصله فرستنده‌های خود را خاموش کردند و به این دلیل ارزیابی تاثیر تحریم‌ها بر صادرات نفت به‌طور دقیق دشوارتر شد. به گزارش بلومبرگ، جنت یلن، نامزد وزارت خزانه‌داری دولت بایدن روز پنج‌شنبه گفت که ایالات متحده تنها در صورت از سرگیری عملی تعهدات ایران در توافق هسته‌ای تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. شرکت اطلاعات بازار کپلر (Kpler) بهبود نفت ایران در بازار را به ۳ عنصر وابسته می‌داند: آمادگی بایدن برای فعال‌سازی مجدد توافق هسته‌ای، توانایی فنی کشور برای احیای تولید و تمایل مشتریان برای از سرگیری خرید.

الکس بوث، رئیس بخش تحقیقاتی شرکت کپلر می‌گوید: «ایران در گذشته نشان داده است که توانایی بالایی برای بازگرداندن نفت خود به بازار دارد؛ اگرچه ما فکر می‌کنیم که برای این کار زمان یک تا ۲ ماه هم بسیار خوش‌بینانه است.» زمانی‌نیا، نماینده ایران در اوپک خبر از مذاکرات تهران طی چند هفته گذشته با شرکت‌های اروپایی و آسیایی در مورد پروژه‌های انرژی، از جمله پروژه‌های بالادستی و خرید نفت بحث کرده است.

روز پنج‌شنبه نیز تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در یادداشتی که نقش اقدامات بایدن در تقویت احتمالی بازار نفت را بررسی کرده بود، عنوان کردند که بازگشت سریع بشکه‌های نفتی تحریم‌شده ایران به بازار محتمل به نظر نمی‌رسد. در این یادداشت تمرکز دولت جدید آمریکا بر به‌دست آوردن حمایت از سوی احزاب مختلف عنوان شده است که نشان‌دهنده انگیزه کمتر دولت بایدن برای بازبینی سریع مساله توافق هسته‌ای با ایران است. آنها معتقدند تاخیر در بازگشت کامل تولید نفت ایران چشم‌‌انداز صعودی قیمت نفت را تقویت می‌کند.