تولید سالانه نفت روسیه در کف 9 ساله

آمار مقدماتی وزارت انرژی روسیه نشان داد این کشور در سال میلادی گذشته ۷/ ۵۱۲ میلیون تن نفت خام و میعانات تولید کرده است که معادل تولید روزانه ۲۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز بوده است. این کاهش تولید در سال ۲۰۲۰ پس از ۱۱ سال رشد سالانه متوالی روی داده است. روسیه در سال ۲۰۱۹ به میزان ۵۶۰ میلیون تن معادل ۲۵/ ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

محدودیت عرضه اوپک پلاس در اوت تسهیل شد و سهمیه تولید روسیه به ۹۹/ ۸میلیون بشکه در روز رسید که ۵۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه تولید در فاصله مه تا ژوئیه بود. آمار تولید منتشره از سوی این کشور کلی بوده و ارزیابی میزان پایبندی این کشور به پیمان اوپک پلاس را دشوار می‌کند.

اما طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، پایبندی روسیه به توافق کاهش تولید اوپک پلاس از مه تا نوامبر به‌طور میانگین ۹۵ درصد‌ بوده است. این نرخ به معنای آن است که روسیه ۲۲ میلیون بشکه معادل ۱۰۰ هزار بشکه در روز فراتر از سهمیه اش طی مدت مذکور نفت تولید کرده است.

 طبق محاسبات بلومبرگ بر مبنای آمار وزارت انرژی روسیه، این کشور در دسامبر ۴۶/ ۴۲ میلیون تن نفت تولید کرد و اگر تولید میعانات مشابه نوامبر حدود ۹۵۶ هزار بشکه در روز بوده باشد، تولید روزانه نفت خام روسیه حدود ۸۳/ ۹ میلیون بشکه بوده که ۹۰ هزار بشکه بالاتر از سهمیه تولید تعیین شده بوده است.