فاز نخست خط لوله گوره به جاسک روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت را منتقل می‌کند و طبق برنامه تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد. با این حال با اتمام همه فازهای آن، ظرفیت انتقال به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید. ایران در این طرح به دنبال متنوع سازی گزینه‌های خود برای صادرات نفت است. تا پیش از این وقتی ایران به دلیل جلوگیری از فروش نفتش به بهانه تحریم تهدید به بستن تنگه هرمز می‌کرد، این نقیصه را برای کشور به همراه داشت که نفت خودش هم توانایی خروج از خلیج فارس را در این سناریو نداشت. با این حال، خط لوله گوره به جاسک این توانمندی را به کشور می‌دهد که بدون گذر از تنگه هرمز هم قادر به صادرات نفتش باشد. علاوه بر این، در فضایی کم تنش، پایانه جاسک به کشور قدرت افزایش ظرفیت صادرات، کاهش هزینه‌ها در بلندمدت و سهولت دریافت آن برای مشتریان نفت ایران را  می‌دهد.

پیشرفت ۸۰ درصدی فاز نخست

تورج دهقانی، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت چهارشنبه هفته گذشته (۲۶ آذر) در حاشیه بازدید رئیس بنیاد مستضعفان از تلمبه خانه شماره پنج خط انتقال نفت گوره به جاسک به «ایرنا» گفت: مرحله نخست طرح خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و به موقع مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. با این حال دهقانی شنبه هفته جاری در مصاحبه‌ای با «ایلنا» عنوان کرد: عملیات اجرایی این خط لوله از سال ۹۸ پرشتاب آغاز شد و اکنون می‌توانیم ادعا کنیم در فاز نخست ۸۰ درصد پیشرفت داشته و جهت‌گیری برای تکمیل فاز نخست، تا پایان امسال است.

دهقانی با بیان این مطلب افزود: این خط مشتمل بر ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با سیال اسیدی، پنج تلمبه‌خانه، دو ایستگاه توپک‌رانی و یک ایستگاه اندازه‌گیری در انتهاست، در فاز نخست ۱۰ میلیون بشکه مشتمل بر ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در منطقه جاسک برای ذخیره‌سازی نفت‌خام و در فاز دوم هم تا ۳۰ میلیون بشکه قابل افزایش است. تاسیسات دریایی نیز شامل اسکله، بندر پشتیبانی و تاسیسات بارگیری و خطوط لوله مربوطه است.

به گفته وی، این طرح در فاز نخست با هدف ارسال ۳۰۰ هزار بشکه و نیز احداث ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله پیگیری می‌شود، افزون بر آن یک یا دو ایستگاه عملیاتی می‌شود و سیستم برق و بخشی از مخازن هم آماده راه‌اندازی می‌شوند. او پیش از این گفته بود: خط لوله گوره به جاسک به طول یک هزار کیلومتر یکی از بزرگ‌ترین خطوط انتقال نفت جهان به‌شمار می‌رود که وابستگی کشور را به پایانه نفتی خارگ کاهش می‌دهد.

دهقانی ابراز کرد: این خط لوله در راستای توسعه سواحل مکران و کاهش فاصله ترانزیتی نفتکش‌ها، ایجاد کانون‌های توسعه پالایشگاهی و پتروپالایشی نیز درحال احداث است.

وی خاطر نشان کرد: انتقال نفت از گوره به جاسک هزینه‌ها را کاهش داده و از وابستگی به تنگه هرمز می‌کاهد و زمینه خوبی نیز برای تکمیل زنجیره ارزش با احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها فراهم می‌آورد.

به گزارش «ایرنا» طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

طرحی تمام ایرانی

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه در گذشته مصالح اجرای پروژه‌های مهم کشور هم از خارج وارد می‌شد، گفت: طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک به‌طور کامل ایرانی است. به گزارش «شانا» به نقل از شرکت ملی نفت ایران، سید‌پرویز فتاح اظهار کرد: یکی از مشکلات پروژه‌های کشور این است که طبق زمان‌بندی مشخص‌شده پایان نمی‌یابند. دومین مطلب هم این است که برآورد اولیه هزینه‌های پروژه نیز در ادامه دچار تغییر می‌شود که این عوامل سبب می‌شود توازن پروژه به هم بخورد و مطابق زمان‌بندی انجام نشود، به همین دلیل هم سبب اختلاف بین کارفرما و پیمانکار می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه انتقال نفت خام گوره به جاسک از نادرترین پروژه‌هایی است که قرارداد آن به‌صورت صحیح امضا و همه چیز در آن بررسی شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان ضمن ابراز امیدواری به اینکه این پروژه در زمان‌بندی مقرر یا حتی پیش از اتمام زمان مقرر به پایان برسد، تصریح کرد: در گذشته این قبیل پروژه‌ها از سوی خارجی‌ها انجام و مصالح از کشورهای خارجی وارد می‌شد، اما اکنون مصالح از داخل تهیه می‌شود و هیچ فرد خارجی به‌عنوان طراح یا ناظر در پروژه حضور ندارد.

وی اظهار کرد: بنیاد مستضعفان به‌عنوان مجری ۱۶۴ کیلومتر از این خط هزار کیلومتری تعیین شده است و سعی خواهیم کرد طبق زمان‌بندی پروژه را به پایان برسانیم.