در این نشست آخرین وضعیت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی و چشم‌انداز بازارهای جهانی بررسی شد. بخشی از این گفت‌وگوها هم به موضوعات و مسائل دوجانبه اختصاص یافت. «نیکلای شلگینوف» به‌تازگی وزیر انرژی روسیه شده است که قبلا در اختیار الکساندر نوواک بود. صبح دیروز هم زنگنه نشستی با سران شرکت‌های نفتی روسیه داشت که خبر آن رسانه‌ای نشد. به گزارش «ایسنا» زنگنه در بدو ورود به مسکو در پاسخ به سوال خبرنگاران مهم‌ترین محور مذاکره با مقام‌های روسیه را بازار جهانی نفت عنوان کرد و گفت: هنوز زود است درباره بازگشت نفت ایران به بازار صحبت کنیم. وی یادآوری کرد: روسیه چند سالی است به‌همراه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر متحدان، نقش بسیار سازنده و موثری را در اوپک‌پلاس ایفا می‌کند.

وزیر نفت گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه تهران و مسکو را محور دیگر این سفر دو روزه عنوان کرد و درباره دیدار اخیر الکساندر نوواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان اظهار کرد: رایزنی بین اعضای اوپک و متحدانش همیشه موثر بوده است، همان‌گونه که گفتم روسیه نقش خوبی در این میان ایفا کرده است. طبق اعلام وزارت نفت، زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران آماده بازگشت به بازار نفت است، هم اظهار کرد: زود است در این‌باره صحبت کنیم. روسیه به‌عنوان عضو اوپک‌پلاس سهم مهمی در بازار نفت دارد و به گفته صاحب‌نظران با توجه به روابط حسنه تهران و مسکو، این نقش می‌تواند در رونق بازار نفت ایران هم موثر باشد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با اشاره به سفر وزیر نفت به مسکو گفت: تهران و مسکو به‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه و سخت از سوی آمریکا همکاری‌های اقتصادی رو به‌جلویی دارند. جلالی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: سفر وزیر نفت هم در راستای همین مناسبات حسنه است. اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس به‌تازگی تصمیم گرفتند توافق کاهش تولید نفت خود را در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی روزانه ۵۰۰هزار بشکه تسهیل کنند و برای بررسی تعدیل بیشتر در ماه‌های آینده نشست‌های ماهانه داشته باشند. بر این اساس، کاهش تولید روزانه تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک‌پلاس از رقم ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در ماه ژانویه ۲۰۲۱ با افزایش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در ژانویه ۲۰۲۱ به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا نیز بر اساس این توافق از کاهش تولید معاف شدند.