مس در بازار COMEX آمریکا نیز پنج‌شنبه سقوطی ۹/ ۵ درصدی را تجربه کرد تا هر پوند این فلز ۸۵۴۰/ ۲ دلار (معادل ۶۲۹۲ دلار در هر تن) معامله شود. مس در این بازار هم جمعه توانست رشد خوبی داشته باشد و به ۹۷۷۵/ ۲ دلار در هر پوند برسد. قیمت مس با سوخت محرک اقتصادی پس از پاندمی کرونا در موج خرید چین قرار گرفته بود. علاوه بر هجوم خریداران مس، بحثی وجود دارد که مصرف بالای مس را به رشد برقی کردن خودروها ارتباط می‌دهد. این موضوعات با روند کاهشی موجودی مس در لندن همزمان شد که سرمایه‌گذاران را به خرید این فلز مشتاق تر کرد. با این حال، روند کاهشی موجودی‌ها پنج‌شنبه توقفی ناگهانی داشت چراکه بازار سعی در هضم موارد بالای ابتلا به کووید- ۱۹ را داشت.

یک معامله‌گر به اس‌اند پی گلوبال پلتس گفت داستان مس مانند یک توفان بود که با شیوع کرونا در ابتدای سال ضربه سختی خورد اما پس از آن بسته‌های محرک مالی آمدند و قیمت را به سطوح بالایی رساندند. او می‌افزاید: «با این حال، رالی قیمتی مس شکننده بوده و راه برای اصلاح قیمت باز است، همانطور که این بار اتفاق افتاد.» این فعال بازار اما معتقد است زمان‌هایی که قیمت سقوط می‌کند، فرصت خوبی برای خرید مس است.

یک معامله‌گر دیگر نیز گفته از فشار کاهشی پنج‌شنبه شگفت‌زده شده است. کارگزاری مارکس اسپکترون هم گفت نسبت به چشم انداز مس هنوز خوش بین است چراکه ارزش شاخص دلار در میان مدت کاهشی ارزیابی می‌شود.

ANZ نیز در این مورد توجه‌ها را به انتخابات آمریکا جلب کرده و گفته پیروزی بایدن در این رقابت که ۱۳ آبان برگزار می‌شود، می‌تواند مس را تقویت کند. این گروه بانکی متعلق به استرالیا و نیوزیلند گفت: «از دیدگاه رشد قیمت ها، می‌توانیم بگوییم برد بایدن در این انتخابات بهترین نتیجه خواهد بود. بر این اساس، ما انتظار بهر‌ه‌مند شدن کامودیتی‌ها مانند مس و نفت خام را در این صورت داریم. اگر ترامپ پیروز انتخابات شود، انتظار می‌رود کالاهای صنعتی افت کنند اما بهای طلا حمایت شود. کارت پرریسک نیز این می‌تواند باشد که نتایج انتخابات پس از طی روند طولانی رای‌گیری، پر حرف و حدیث باشد که از نظر ما تقاضا را برای دارایی‌های امن (مانند طلا) افزایش می‌دهد.»

افزایش موجودی جهانی مس

با نگاهی به موجودی انبارهای مس بورس فلزات لندن، کاهشی محدود به میزان ۲ هزار و ۴۷۵ تن را در روز پنج‌شنبه مشاهده می‌کنیم، اما طی چند جلسه اخیر، این بازار شاهد رشد سنگین موجودی‌ها بوده است.

به گفته ING، ورودی خالص موجودی در ۳۰ سپتامبر (چهارشنبه) ۲۹ هزار تن بوده که حجم رشد آن را طی سه روز منتهی به پنج‌شنبه به ۹۲ هزار تن می‌رساند. این بانک هلندی افزود: «به سردی گراییدن خرید از سوی معامله‌گران چینی ممکن است معامله‌گران غربی را که حجمی از مس در دست داشتند، به سوی ذخیره‌سازی آن در بورس فلزات لندن به‌عنوان مقصدی جایگزین ترغیب کرده باشد. در همین حال، در نتیجه کاهش آربیتراژ و نبود انگیزه کافی برای عرضه محموله‌ها در بازار ساحلی، مس وارداتی همچنان در انبارهای شانگهای چین نیز ذخیره می‌شود.»  کل موجودی ثبت شده مس لندن پنج‌شنبه به ۱۶۵ هزار و ۶۰۰ تن رسید. این رقم ابتدای سال ۱۴۴ هزار و ۶۷۵ تن بود و در ماه می‌به اوج ۲۸۲ هزار و ۷۵۰ تن افزایش یافت.  بارت ملک، رئیس استراتژی کالایی در تی دی سکیوریتیز به پلتس گفته پس از کاهش شدید موجودی‌ها در چند ماه گذشته که در نتیجه بازیابی اقتصادی به‌صورت حرف V انگلیسی در چین به همراه بازگشایی کسب و کارها و کاهش محدودیت‌های قرنطینه اتفاق افتاد، ورود مقادیر قابل ملاحظه محموله‌های اخیر مس به انبارهای بورس فلزات لندن اکنون پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه کوتاه‌مدت که قیمت مس را به اوج چند ساله رسانده بود، تضعیف کرده است.