کاهش هراس طلای سیاه از بایدن

با این حال آثار احتمالی ریاست‌جمهوری هر کدام از دو نامزد اصلی بر صنعت نفت و گاز پرابهام است. تحلیل‌های اولیه نشانگر کاهش تولید شدید نفت آمریکا در صورت پیروزی بایدن بود چرا که او در ابتدا از ممنوع کردن حفاری به روش فرکینگ (شکست هیدرولیکی) به‌عنوان بخشی از برنامه خود نام برده بود. اما با گذشت زمان، بایدن نظر خود را در این مورد تلطیف کرده و گفته به دنبال حذف این نوع حفاری نیست و این موضوع فقط به زمین‌های فدرال مربوط می‌شود. علاوه بر این، «ریستاد انرژی» بر این باور است که این خط مشی در میان‌مدت نمی‌تواند بر تولید نفت و گاز آمریکا اثری داشته باشد، زیرا شرکت‌های فعال در این حوزه فرصت‌های زیادی برای حفاری در زمین‌های با مالکیت خصوصی خواهند داشت. این برخلاف تخمین پلتس از کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت این کشور در پی ریاست‌جمهوری بایدن است. برخی شرکت‌های نفتی آمریکا که با خطر ورشکستگی رو‌به‌رو هستند نیز از حمایت دولت ترامپ رضایت ندارند و می‌گویند قول‌های او به واقعیت نپیوسته است. با نگاهی به سهام انرژی اس‌اند‌پی ۵۰۰ هم می‌توان ضعف این بخش را در دوره ترامپ مشاهده کرد. این در حالی است که ریاست‌جمهوری باراک اوباما وضعیت بهتری را برای این سهام ایجاد کرد. البته نباید عوامل اقتصادی و غیراقتصادی دیگر را نیز نادیده گرفت. 

 پیروزی بایدن؛ تیری بر پیکر نفت؟

فضای عمومی در حوزه نفت چندان به سود بایدن نیست چراکه بسیاری در این حوزه معتقدند او با اعمال محدودیت‌های حفاری با اهداف محیط‌زیستی به این صنعت ضربه خواهد زد. نویسنده گزارش فایننشال تایمز، درک بروور، در این مورد می‌گوید انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آینده آمریکا به امیدها برای بازیابی سریع صنعت نفت پس از سقوط قیمتی امسال ضربه خواهد زد. بر این اساس پیشنهاد محدودیت حفاری جدید تولید نفت را تهدید خواهد کرد و این کشور را بیش از پیش به منابع خارجی وابسته می‌کند. 

با وجود این، در حالی که خود شرکت‌های نفتی مانند بی‌پی گذار از نفت را پیش گرفته‌اند و از این طریق به درمان بیماری خود مشغولند، ترجیح این بخش برای انتخابات ۱۳ آبان کاملا واضح نیست. امی میرز جف، یک کارشناس سیاست انرژی و مدرس دانشگاه Tufts به فایننشال تایمز گفته پیروزی بایدن تیری در بازوی نفت است چراکه وزنه حمایت از گذار انرژی و فناوری‌های کم‌کربن در دولت فدرال سنگینی خواهد کرد. با این حال او معتقد است انتخاب بایدن در حال حاضر کوچک‌ترین مشکل برای صنعت نفت خواهد بود زیرا وقتی مردم نتوانند اتومبیل جدید بخرند، تغییر استانداردهای مصرف سوخت چه اثر منفی بر مصرف خواهد گذاشت. 

تولید نفت آمریکا که نوامبر سال گذشته به اوج تقریبا ۱۳ میلیونی در روز رسید، حالا به شدت کاهش یافته زیرا پاندمی کرونا تقاضای جهانی را تخریب کرده و در مقطعی اختلافات عربستان و روسیه در اوپک‌پلاس بر سر میزان کاهش تولید که به آزادی در تولید منجر شد، قیمت نفت خام آمریکا را به زیر صفر رساند. از آن زمان تاکنون نفت بازیابی پر‌رنجی را سپری کرده و چشم‌انداز ادامه این روند نیز با پیش‌بینی‌های بدبینانه موسسات بین‌المللی تیره‌تر شده است. 

کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ سعی دارد جو بایدن را محصور چپ‌گرایان حزب دموکرات نشان ‌بدهد که قصد دارد دوره «سلطه انرژی» آمریکا را که شامل یک دوره کوتاه‌مدت در سال گذشته نیز است، به پایان برساند. آمریکا در آن دوره به یک صادرکننده خالص نفت تبدیل شد اما با کاهش تولید ناشی از شیوع کرونا، این عنوان از این کشور گرفته شد.  مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور فعلی در سخنرانی انتخاباتی در پنسیلوانیا گفت: «جو بایدن و چپ افراطی می‌خواهند انرژی آمریکا و شغل‌های این حوزه را از بین‌ببرند.» اس‌اند‌پی گلوبال پلتس نیز پیش‌بینی کرده تولید نفت این کشور با محدودیت‌ها در حوزه حفاری فرکینگ که از شن و آب و برخی مواد شیمیایی برای استخراج بهره می‌برد، تا سال ۲۰۲۴ به کمتر از ۵/ ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این در حالی است که بدون این محدودیت‌ها، تولید آمریکا به حدود ۵/ ۱۴ میلیون بشکه روزانه در آن سال می‌رسد.  بایدن اما اخیرا گفته قصد ممنوعیت این تکنولوژی که انقلابی در صنعت شیل به وجود آورده و آمریکا را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز جهان تبدیل کرده، ندارد. او در این باره طی یک سخنرانی گفت: «فرکینگ باید ادامه یابد زیرا ما نیاز به یک گذار داریم.» او این سخنان را در پیتسبورگ در نزدیکی پنسیلوانیا که صاحب منابع گازی شیل غنی است، به زبان آورد. بایدن همچنین ادامه داد «هیچ منطقی برای حذف فرکینگ در حال حاضر وجود ندارد.»  بر اساس برنامه محیط‌زیستی بایدن، ۲ تریلیون دلار در انرژی پاک طی چهار سال هزینه خواهد شد اما گروه‌های صنعتی و تحلیلگران بر قول او مبنی بر ممنوعیت حفاری فرکینگ در زمین‌های فدرال تمرکز کرده اند. به گفته موسسه نفت آمریکا (API) که یک لابی در واشنگتن نیز است، این محدودیت یک‌چهارم تولید نفت آمریکا را هدف قرار می‌دهد. این موسسه گفته ممنوعیت فرکینگ در این زمین‌ها باعث افزایش واردات نفت این کشور که سال گذشته از ۹ میلیون بشکه در روز گذشت، به میزان ۲۰ درصد خواهد شد و ۷۰۰ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی آمریکا تا سال ۲۰۳۰ خواهد کاست. نایب‌رئیس API گفته افزایش صادرات نفت و گاز که در دوره اوباما و بایدن تصویب شد، این کشور را در فضای انرژی به یک لیدر تبدیل کرد. او می‌گوید: «ما نگران سیاست‌هایی هستیم که به این پیشرفت ضربه می‌زنند.»  انتظار می‌رود صنعت نفت فعال در نیو‌مکزیکو که به سرعت در حال پیشرفت بود، بیشترین آسیب را از این سیاست ببیند زیرا بسیاری از زمین‌های این منطقه تحت اختیار دولت است. یک نامزد جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از  نیو‌مکزیکو به نام الکسیس جانسون که خود در صنعت نفت کار کرده می‌گوید: «اگر آنها (شرکت‌های فعال در این صنعت) نتوانند کار کنند، به جاهای دیگر می‌روند.» کمپین بایدن واکنشی به این حرف جانسون نشان نداد. 

 کاهش بدبینی‌ها به اثر بایدن بر نفت

برخی تحلیلگران اما نسبت به تاثیر کلی ممنوعیت‌های حفاری بر عرضه نفت از سوی آمریکا خوش‌بین‌ترند. برای مثال ریستاد انرژی که یک شرکت تحقیقاتی است در این باره مدعی شده این سیاست به سختی بتواند در میان‌مدت تاثیری بر تولید نفت و گاز کل کشور بگذارد. چراکه از پنسیلوانیا تا تگزاس فرصت‌های بسیاری برای حفاری در زمین‌های غیردولتی وجود دارد. آرتم آبراموف، رئیس بخش پژوهش شیل ریستاد می‌گوید: «از قضا ممنوعیت اکتشاف جدید در املاک فدرال ممکن است باعث افزایش میل به توسعه زمین‌های ساحلی شود زیرا بسیاری از شرکت‌ها که در خلیج مکزیک حضور دارند و اغلب غول‌های نفتی هستند، دارایی‌های قابل‌ملاحظه‌ای در بخش ساحلی نیز دارند.» اما صنعت نفت آمریکا نیز به سختی از حمایت‌های ترامپ رضایت دارد. اخیرا API از دولت ترامپ به دلیل تمدید ممنوعیت حفاری در بخش دریایی فلوریدا انتقاد کرد. بدتر آنکه ترامپ در جولای در میدلند تگزاس از عربستان و روسیه برای کمک به پایان جنگ قیمتی نفت تشکر کرد، که به مذاق فعالان داخلی این صنعت خوش نیامد. برخی مدیران نفتی در جمع‌های خصوصی گفته‌اند ترامپ به تعهداتش برای کمک به این بخش که با چالش‌های زیادی مواجه است، به‌طور کامل عمل نکرده و اینکه سقوط قیمت‌ها که به عقیده آنها با مهندسی عربستان برای ضربه به صنعت نفت آمریکا انجام شد، هنوز به پایان نرسیده.  از زمان سفر ترامپ به میدلند، ۱۳ شرکت ارائه‌دهنده خدمات میادین نفتی و ۶ تولیدکننده دیگر نیز به جمع ورشکستگان پیوسته‌اند. به گفته ریستاد، شغل‌های از بین رفته صنعت نفت آمریکا هم به حدود ۱۲۰ هزار نفر رسیده است.  نکته دیگری که علیه مدیریت ترامپ مطرح است، وضعیت سهام انرژی است. عملکرد این سهام در دوره ترامپ خوب نبوده و بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است. این در حالی است که اس‌اند‌پی ۵۰۰ در این مدت ۴۶ درصد رشد کرد. این موضوعات نگرانی‌ها نسبت به پیروزی بایدن را بسیار کمتر از القای تبلیغات کمپین ترامپ می‌کند.  مت گلگر، مدیرعامل شرکت تولیدکننده شیل به نام پارسلی انرژی گفت شرکتش تحت دولت‌های کاملا متفاوت نیز رونق گرفته و متذکر شد از نظر او قیمت نفت اغلب وقتی یک دموکرات در کاخ سفید است افزایش می‌یابد. دنیلی یرگین، یکی از اعضای هیات‌‌مدیره آی‌اچ‌اس مارکیت نیز می‌گوید بایدن «یک واقع‌گرا» است. او افزوده، فقط عربستان و روسیه از کاهش تولید و صادرات آمریکا تحت هدایت بایدن سود می‌برند. بنابراین یرگین بر این باور است که بایدن نمی‌خواهد رئیس‌جمهوری باشد که در زمان مسوولیتش سریع‌ترین رشد واردات نفت تاریخ آمریکا رقم می‌خورد.