بعد از برگزاری این نشست، بر خلاف پیش‌بینی‌های نگران‌کننده‌ای که هفته گذشته از روند بهبود تقاضای نفت خام منتشر شده بود، بهای نفت خام رو به رشد گذاشت. چشم‌اندازهای منتشر شده از سوی شرکت‌هایی چون بی‌پی و ترافیگورا و همچنین گزارش‌های ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک همگی بر روند کند بازگشت تقاضای نفت به مدار عادی خبر می‌دادند. با این حال صحبت‌های جدی وزیر نفت عربستان در نشست روز پنج‌شنبه و تاکید او بر پایبندی به تعهدات کاهش تولید، اعتماد به نفس کافی به بازار داد تا وارد مسیر صعودی شود. این در حالی است که در این نشست تصمیمی برای عمیق‌تر شدن کاهش تولید اتخاذ نشد. در این میان دو پیش‌بینی از احتمال کمبود عرضه در سه ماه چهارم سال جاری منتشر شده است.

روز گذشته و تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵) هر بشکه نفت خام برنت به ۹۴/ ۴۲ دلار بر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز با قیمت ۷۱/ ۴۰ دلار بر بشکه قیمت‌گذاری شد. به عقیده فعالان بازار در مجموع تکرار قاطعانه تعهدات اوپک پلاس برای پایبندی به کاهش تولید خبر خوبی برای گاوهای بازار بود. این موضوع در کنار کاهش غافلگیرکننده ذخایر نفت خام تجاری آمریکا (۳/ ۴ میلیون بشکه که بسیار فراتر از پیش‌بینی ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای بود)، باعث رشد قیمت نفت در معاملات روز گذشته شد. توقف بیش از یک چهارم از تولید نفت و گاز فراساحلی خلیج مکزیکوی آمریکا به دلیل وقوع توفان سالی نیز از دیگر دلایل رشد قیمت نفت بود. به گزارش رویترز، تاسیسات این منطقه پس از پنج روز تعطیلی بار دیگر در حال راه‌اندازی هستند. به این ترتیب شاخص نفت خام برنت که دو هفته پیش از این به کمتر از ۴۰ دلار بر بشکه رسیده بود، در هفته کاری که گذشت مسیر بهبود را طی کرد.

پیش‌بینی کمبود عرضه

در این میان گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است که بازار نفت در سه ماه چهارم سال جاری با کسری سه میلیون بشکه‌ای در روز مواجه خواهد شد. این موسسه بار دیگر هدف قیمتی خود برای برنت را مطرح کرد و گفت: برنت تا پایان امسال به ۴۹ دلار بر بشکه و تا سه ماهه سوم ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار بر بشکه دست خواهد یافت. بانک سوییسی یو بی اس هم به احتمال کمبود عرضه اشاره و پیش‌بینی کرد که شاخص نفت خام برنت احتمالا تا پایان سال جاری به ۴۵ دلار بر بشکه و تا میانه ۲۰۲۱ به ۵۵ دلار بر بشکه برسد. با وجود این پیش‌بینی، چشم‌انداز سازمان‌های دیگر نشان می‌دهد بازار همچنان مسیر ناهمواری برای بهبود تقاضا پیش رو دارد زیرا اوپک پلاس کاهش بیشتر تقاضا زیر سایه موج دوم کرونا را دور از واقعیت نمی‌داند.

موضع صریح سعودی‌ها

در جلسه کمیته نظارتی اوپک پلاس که روز پنجشنبه برگزار شد، عربستان سعودی با توبیخ لفظی نزدیکترین متحد خود در منطقه، عزم خود را برای متوقف کردن تخلف اعضای اوپک پلاس در اجرای سهمیه کاهش تولیدشان نشان داد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی رفتار اعضای اوپک که تلاش می‌کنند نفت بیشتری تولید کنند را قویا محکوم کرد. وی از کشوری نام نبرد اما حضور وزیر انرژی امارات متحده عربی در کنار وی به خوبی گویای منظورش بود.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در یک اتفاق کم سابقه به جای ابوظبی، در ریاض و در کنار همتای سعودی خود در کنفرانس مجازی کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس حضور پیدا کرد و در سکوت به اظهارات عبدالعزیز بن سلمان گوش کرد. بر اساس گزارش‌های موجود، امارات متحده عربی در ماه‌های اخیر یکی از بدترین موارد نقض توافق کاهش تولید نفت را در میان اعضای اوپک و متحدانشان داشته است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، این کشور در آگوست تنها به ۱۰ درصد از سهمیه کاهش تولیدش عمل کرد.

شاهزاده عبدالعزیز در سخنرانی گشایش جلسه کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس اظهار کرد: استفاده از تاکتیک‌ها برای تولید بیش از حد و مخفی کردن عدم پایبندی در گذشته بارها امتحان شده و همیشه شکست خورده است. تولیدکنندگان متخلف هیچ دستاوردی نداشته و به شهرت و اعتبار گروه خدشه وارد کرده‌اند. در حالی که مزروعی به تولید مازاد به میزان اندک اذعان کرده است اما آمار رهگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد که صادرات این کشور بسیار بالاتر از محدودیت تولیدش بوده است. داده‌های به دست آمده از نفتکش‌های عراقی نیز از افزایش صادرات نفت خام این کشور در آگوست حکایت دارد.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: تلاش‌ها برای زرنگی کردن در بازار موفق نخواهد شد و تاثیر منفی می‌گذارند زیرا چشم‌ها و فناوری جهان به ما دوخته شده است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، امارات متحده عربی در آگوست حدود ۵۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه خود نفت تولید کرده است.

پیش‌بینی روسیه از بهبود تقاضا

به گزارش بلومبرگ، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه که ریاست کمیته نظارتی را به‌طور مشترک همراه با شاهزاده عبدالعزیز برعهده دارد، در ابتدای جلسه گفت: ما شاهد دشواری روند احیای تقاضا برای نفت به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا هستیم و دورنمای تولید ناخالص داخلی جهانی و تقاضا برای نفت مورد بازنگری منفی قرار گرفته‌اند. اینها مواردی هستند که باید امروز مورد بحث قرار گرفته و در اقدامات آینده به حساب آورده شوند. نواک پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به‌طور کامل احیا شود. وی از تولیدکنندگان مشارکت‌کننده در پیمان کاهش تولید خواست به‌طور کامل به کاهش تولیدی که متعهد شده‌اند، عمل کنند.

همه اعضای اوپک پلاس که از سهمیه تولیدشان فراتر رفته و نفت بیشتری تولید کرده‌اند، متعهد شده‌اند که مازاد تولیدشان را در ماه‌های بعدی جبران کنند. این کشورها که اکنون امارات هم شامل است تا پایان نوامبر فرصت دارند روند جبران مازاد تولیدشان را کامل کنند.