رونق اروپایی کبالت در عصر پساکرونا

این را جورج هپل از گروه CRU می‌گوید. به گفته او، ماشین‌های برقی که در این مدت در اروپا فروخته شده از تمام فروش آنها در سال ۲۰۱۸ بیشتر بوده است. با این حال، فروش این خودروها در چین تا حدود زیادی در سطح سال ۲۰۱۸ باقی مانده است. هپل به پایگاه خبری اینوستینگ نیوز می‌گوید: «به نظر می‌رسد اروپا موتور جدید رشد تقاضا برای کبالت باشد و ما با این فرض پیش‌بینی‌هایمان را به‌روز‌رسانی کرده‌ایم.»

با این حال، پیش‌بینی‌های CRU همچنان نشان از یک مازاد عرضه ملایم در سال ۲۰۲۰ و چند سال بعد دارد. هپل در این مورد گفته از نظر تولید، به استثنای معادن آمباتووی در ماداگاسکار و چند پروژه کوچک دیگر، بازار تا حدود زیادی به سطوح عادی بازگشته است.

هپل در مورد بازار کبالت و توازن عرضه و تقاضا در عصر کرونا می‌گوید: «خاموشی تولید در فصل دوم سال کاملا کاهش همزمان تقاضا در این دوره را پوشش داد و فقط زمانی که در آغاز فصل سوم پروژه‌ها بازگشایی شدند، قیمت کبالت شروع به کاهش کرد و در کمترین سطوح به ۸/ ۱۳ تا ۱۴ دلار در هر پوند رسید.»

هپل می‌گوید در مقام مقایسه کبالت با دیگر فلزات مانند مس، در شش ماه نخست ۲۰۲۰، کبالت نسبتا قوی باقی ماند و فقط ۸ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. این در حالی است که فلزی مانند مس بیش از ۲۰ درصد پایین آمد. هپل تاکید می‌کند: «این در واقع به‌دلیل تعطیلی‌های ناشی از کووید-۱۹ در بخش کبالت بوده است، به‌خصوص در آمباتووی، سی‌سی‌تی، وویسیز‌بی و راگلان. اینها توانستند کاهش تقاضا را در دوران قرنطینه خنثی کنند.»

در هفته‌های گذشته قیمت‌ کبالت هیدروکسید با افزایش همراه بوده‌ زیرا اختلال مهمی در دوربان اتفاق افتاده است. دوربان بندر اصلی آفریقای جنوبی برای تجارت دریایی این ماده از جمهوری دموکراتیک کنگو به پالایشگاه‌های چینی است. این موضوع نه تنها کبالت، بلکه دیگر فلزات را نیز تحت تاثیر قرار داده، چراکه در چنین شرایطی محموله‌های فاسدشونده بر فلزات و مواد معدنی اولویت خواهند داشت. به گفته هپل، بنادر دیگری نیز برای انتقال محموله‌ها به غیر از دوربان وجود دارند اما زمان می‌برد تا هماهنگی‌های لازم را در این زمینه انجام داد. او می‌گوید: «گزارش‌های زیادی به ما رسیده که محموله‌هایی تا دو ماه به تاخیر افتاده‌اند و برخی کشتی‌ها این بندر را به‌دلیل کمبود نیروی انسانی با نیمی از ظرفیت ترک می‌کنند.»

او افزوده این تنگنا در بندر دوربان احتمالا در آگوست و سپتامبر هم ادامه داشته باشد. بنابراین، CRU پیش‌بینی می‌کند افزایش قیمت کبالت هیدروکسید ادامه داشته باشد. علاوه براین، از نظر این گروه ممکن است این موضوع باعث رشد محدود قیمت دیگر فلزات شود. حتی به گفته هپل خبرهایی از رشد فزاینده واردات فلزات دیگر به چین برای ترکیب با مواد شیمیایی به جای استفاده از هیدروکسید به گوش می‌رسد.

سی‌آر‌یو می‌گوید بازار گرید آلیاژی فلز کبالت احتمالا به‌دلیل تقاضای پایین در سال‌جاری ضعیف باقی بماند. در پاسخ به سوالی در مورد آینده بازار کبالت در چند ماه آینده، هپل گفت مساله دوربان قرار نیست تا ابد ادامه داشته باشد و نهایتا طی چند ماه آینده تمام می‌شود. او ادامه داد: «پس از آن می‌توانیم تا حدودی کاهش قیمت را انتظار داشته باشیم.» موضوع دیگری که همچون یک کاتالیزور برای بازار کبالت عمل می‌کند و باید به آن توجه کرد، فروش خودروهای الکتریکی در اروپا است که به عقیده این کارشناس همچنان خلاف انتظار نشان داده است. او در پایان گفت: «احتمالی وجود دارد که طی سال‌جاری بخش خودروهای الکتریکی اروپا بتواند از چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار ماشین‌های برقی کوچک در دنیا عبور کند.»