سیگنال چین به بازار آهن

قیمت سنگ‌آهن در ماه ژانویه سال‌جاری میلادی (ماهی که بیشترین معامله در آن انجام می‌گیرد)، در بورس‌کالای دالیان چین (DCE) به ۶۹۳یوآن (۹۸.۱دلار) به ازای هر‌تن رسید‌ که رشد ۱.۶۹‌درصدی را نشان می‌داد. همچنین قیمت سنگ‌آهن در بورس سنگاپور در ماه اکتبر به ۹۲.۹۵ دلار به ازای هر‌تن رسید‌که ۲.۴۶‌درصد افزایش را نشان می‌داد.

تحلیلگران معتقدند که سیاستگذاران چینی احتمالا تدابیر بیشتری را برای دستیابی به هدف رشد چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برانگیز ۲۰۲۴ اتخاذ خواهند کرد و تمرکز بیشتری بر افزایش تقاضا برای مقابله با فشارهای مداوم کاهش قیمت‌ها خواهند داشت. به گفته ناظران بازار، داده‌های اقتصادی ماه اوت کمتر از انتظارات بود و این موضوع ضرورت اجرای تدابیر محرک بیشتر از سوی دولت چین برای حمایت از اقتصاد را افزایش داد. در همین حال، موجودی سنگ‌آهن وارداتی ۶۴ تولیدکننده فولاد چینی تا تاریخ ۱۸ سپتامبر ۰.۴‌درصد، نسبت به هفته گذشته کاهش‌یافته و به ۱۰.۹‌میلیون‌تن رسیده‌است. بر اساس گزارش شرکت مشاوره چینی « Mysteel»، علت این کاهش در موجودی انبار، مصرف بیشتر فولادسازان از این ماده‌اولیه است. بدیهی است کاهش مداوم موجودی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فولاد به نوبه خود احتمالا بر قیمت محصولات فولادی، به‌ویژه میلگرد و مفتول، موثر خواهد بود. بر اساس داده‌های شرکت «Steelhome» ، موجودی کل سنگ‌آهن در بنادر چین تا تاریخ ۱۳ سپتامبر سال‌جاری ۰.۷۳‌درصد نسبت به هفته قبل‌تر کاهش ‌یافته‌است.

تحلیلگران Westpac معتقدند که صادرات فولاد چین در ماه اوت به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده که این افزایش نشان‌دهنده ضعف تقاضای داخلی است. قیمت سایر مواد اولیه فولادسازی در بورس DCE نیز رشد داشتند،

به‌طوری که قیمت زغال‌سنگ کک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی و کک به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترتیب ۲.۳‌درصد و ۲.۷۱‌درصد افزایش را تجربه کردند.