نتیجه وارونه درمان کافی آلودگی هوا

گروه مسکن: اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل نتوانست روز گذشته میزان خودروهایی را که به مناطق مرکزی پایتخت تردد می‌کنند کاهش دهد و با وجود آنکه تعداد خودرو در بزرگراه‌های تهران که خارج از محدوده زوج و فرد هستند همانند روزهای تعطیل با افت ترافیک روبه‌رو بودند، اما از بار ترافیکی محدوده مرکزی و به شدت آلوده شهر کاسته نشد. دیروز حجم خودروهای ورودی به مناطق مرکزی تهران به دلیل ورود خودروهایی که دارای آرم طرح ترافیک بودند تغییری نداشت و شاخص آلودگی هوا در کل شهر نیز ۳ واحد بدتر شد و از ۱۵۷ روز سه‌شنبه به ۱۶۰ رسید. این در حالی بود که به دلیل تعطیلی روز سه‌شنبه و تعطیلی مدارس ابتدایی و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل در روز چهارشنبه پیش‌بینی شده بود شاخص کیفیت هوای تهران رو به بهبود رود. به نظر می‌رسد راهکارهای ضربتی اعمال شده در روزهای اضطرار آن گونه که باید کارآمد نبود و باید راهکارهایی مانند تعطیلی ادارات که تاثیر مستقیمی بر کاهش سفرهای درون‌شهری دارند در لیست دستورالعمل‌های کوتاه‌مدت قرار گیرد.

8/ 8 درصد بودجه تهران صرف مترو شد

روز گذشته شهردار تهران نیز مشکل آلودگی هوای تهران را مشکل مادر پایتخت دانست که اگر این مشکل برطرف شود سایر مشکلات این شهر نیز حل خواهد شد. او چاره اصلی حل این مشکل را بهبود حمل و نقل عمومی شهر تهران دانست و سایر روش‌هایی را که در حال حاضر برای کاهش آلودگی هوای تهران به کار می‌رود اشتباه توصیف کرد. به گفته شهردار پایتخت، نحوه برخورد با معضل آلودگی هوا جنبه درمانی دارد،در حالی که باید از آلودگی هوا پیشگیری کرد. او به تردد ۷ هزار تاکسی پیکان فرسوده در شهر تهران اشاره کرده است که معادل وزن خود تولید آلاینده می‌کنند.

شهرداری تهران همچنین به مصوبه اجرا نشده دولت در سال ۸۹ درخصوص برنامه‌ریزی برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت:داوطلب حل مشکل آلودگی هوا نیستیم اما اگر مدیریت و اختیارات به شهرداری واگذار شود حاضر به حل آلودگی هوای تهران هستیم. او با اشاره به اینکه ۵۰ درصد هزینه‌های ساخت مترو باید توسط دولت پرداخت شود، یادآور شد: شهرداری تهران در سال جاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مترو هزینه کرده و دولت کمتر از یک درصد تعهداتش و نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» مرورمصوبه دولت درسال ۸۹ درخصوص کاهش آلودگی هوا نشان می‌دهد مسوولیت هر نهادی به‌طور جداگانه مشخص و تفکیک شده است. درسال ۹۴ مدیریت شهری کمتر از ۸/ ۸ درصد بودجه شهر تهران را صرف توسعه مترو کرده در حالی که معتقد است چالش مادر شهر تهران باید از کانال حمل و نقل عمومی برطرف شود؛ بنابراین انتظار می‌رود سهم ناچیز مترو از بودجه کل شهرداری چند برابر شود. به این معنی که باید بخشی از هزینه‌های عمرانی شهر تهران همچون افزایش طول مسیر برای خودروهای شخصی محدود شده و منابع آن صرف ساخت مترو شود.

کارشناسان و مسوولان کشوری از جمله رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیات دولت دستورات ویژه‌ای برای کاهش آلودگی هوا صادر کرده‌اند. به اعتقاد مسوولان دولتی آلودگی هوای تهران معلول سیاست‌های شهرسازی در پایتخت طی سال‌های گذشته است؛ از جمله انبوه مجوزهای برج‌سازی در کریدور هوایی تهران (منطقه ۲۲ شهر تهران) که نتیجه آن بلندمرتبه‌سازی در مسیر ورود جریان تمیز هوا و ایجاد دیوار باد در پایتخت شده است.