وزیر راه‌وشهرسازی در سومین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری گفت: منظور از حاشیه‌نشینی، دوری فیزیکی از مرکز شهر نیست؛ بلکه منظور هر نوع برون رانده شدن از جامعه را شامل می‌شود که می‌تواند شامل مناطق مرکزی شهرها هم باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، عباس آخوندی در سومین نشست «ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری» که سه‌شنبه ۲۷ مرداد با موضوع بررسی مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی استان فارس در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: منظور از حاشیه‌نشینی، دوری فیزیکی از مرکز شهر نیست؛ بلکه منظور هر نوع رانده شدن از جامعه را شامل می‌شود که می‌تواند شامل مناطق مرکزی شهرها هم باشد مثلا در تهران بعضی از مردم ساکن در منطقه ۱۲، در مشهد بعضی از ساکنان بافت‌های اطراف حرم رضوی (ع) یا در شیراز بعضی از ساکنان بافت سعدیه چنین احساسی دارند.


وی با تاکید بر لزوم بررسی موضوع به حاشیه رانده شدن اجتماعی شهروندان در ستاد ملی بازآفرینی شهری افزود: البته مطرح کردن این سخنان در حد حرف بوده و عمل به آن بسیار سخت است.


حاشیه‌نشینی یک سوم جمعیت شهری

رئیس ستاد ملی بازآفرینی شهری با اشاره به زندگی نزدیک به ۱۸ میلیون نفر از ۵۵ میلیون نفر جمعیت شهری در حاشیه‌های شهرها که نزدیک به یک‌سوم شهرنشینان کشور را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: بسیاری از این شهروندان خود را شهروند درجه دوم احساس می‌کنند که از سوی دیگر شهرنشینان به حاشیه رانده شده‌اند؛ خواه ساکنان مناطق واقعا حاشیه‌ای باشند و خواه ساکن مناطق مرکزی شهرها که از نظر فیزیکی حاشیه‌نشین نیستند اما از نظر روانی احساس حاشیه‌نشینان را دارند.


وی بحث مهم دیگر در سکونتگاه‌های غیررسمی را موضوع ساماندهی حمل و نقل حومه‌ای کلانشهرها دانست و افزود: اگر مردمی که ساکن کلانشهرها هستند بدانند در صورت زندگی در فاصله ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری این شهرها، ‌دسترسی راحتی با حمل‌و‌نقل عمومی به مرکز شهر دارند، دیگر نیاز به حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی را در خود احساس نمی‌کنند.


به گفته آخوندی هیچ سامانه‌ای برای اجرای سیستم حمل‌و‌نقل حومه‌ای در ایران نداریم؛ راه‌اندازی سیستم کارآمد حمل‌و‌نقل حومه‌ای در کلانشهرها در کاهش شدید مهاجرت بی‌رویه به شهرهای بزرگ نقش بسزایی دارد.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فاصله توسعه‌یافتگی میان شهرستان‌های درجه دو استان‌ها با کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها بسیار زیاد است، اظهار کرد: باید سیاست‌گذاری حمایت از شهرهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفری تغییر یابد؛ اگر این نوع شهرها خوب عمل کنند، شهرهای میلیونی در مراکز استان‌ها ایجاد نمی‌شود.


اهمیت نگرش محله‌محور در ارتباط با شهر

وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: باید محله‌های هدف احیا و بازآفرینی شهری در کنار بافت‌ها و محله‌های مجاور دیده شوند.


آخوندی یکی از مهم‌ترین موضوعات در بازآفرینی شهرها را توجه به مبحث هویت محله‌ای ذکر و اظهار کرد: باید همه سیاست‌های بازآفرینی شهری به تقویت حس هویت محله‌ای و شهری برگردد.


وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه اظهارات خود موضوع اقتصاد شهری و ارتقای جایگاه آن در شهرها را از موضوعاتی که به کاهش سکونتگاه‌های غیررسمی می‌انجامد دانست و گفت: شهر شیراز با توجه برنامه‌ریزی برای تقویت صنعت گردشگری به سمتی می‌رود که مشاغل خدماتی نقش برجسته‌تری داشته باشد.