ماموریت معوقه برای اقلیم تهران

گروه مسکن: پارلمان محلی پایتخت، شهرداری تهران را مکلف به پایش مستمر اقلیم شهر تهران و ارائه گزارش عملکرد خود به شورای شهر تهران کرد. به گزاش «دنیای اقتصاد» شورای شهر تهران روز گذشته در راستای حفاظت از اقلیم شهر تهران شامل آب، خاک و هوا در مقابل آلاینده‌های زیست محیطی، شهرداری تهران را مکلف به اجرای طرحی کرد که از زمان تصویب آن ۶ سال می‌گذرد اما شهرداری هیچ اقدامی برای اجرای آن نداشته است. بر مبنای این طرح که «الزام شهرداری تهران به اجرای برنامه پیشگیری و کاهش آسیب‌پذیری و سازگاری با تغییرات آب و هوای شهر تهران» نام دارد شهرداری موظف است با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست در راستای پایش مستمر انواع آلایند‌ه‌های زیست محیطی و جلوگیری از منابع انتشار آنها و عوامل تخریب محیط زیستی سالانه نسبت به پایش محیط زیست (هوا، آب،‌خاک و تنوع زیستی) در شهر تهران اقدام و گزارش پایش را هر ۶ ماه یکبار ارائه کند.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به وجود این الزام برای شهرداری از ۶ سال پیش تاکنون و عدم اجرای این طرح از سوی شهرداری، اظهار کرد: از زمان تصویب «برنامه حفاظت از اقلیم شهر تهران» ۶ سال می‌گذرد اما اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

او ادامه داد: ۱۶ اسفند سال ۸۸ مصوبه‌ای با عنوان «برنامه حفاظت از اقلیم شهر تهران» تصویب شد که مصوبه جامع و کاملی است، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

او با اشاره به متن مصوبه «برنامه حفاظت از اقلیم شهر تهران» گفت: در متن این مصوبه آمده است ، به استناد به وظایف قانونی در سند چشم انداز بیست ساله کشور و سند طرح جامع شهر تهران و آیین‌نامه اجرایی کنوانسیون تغییر آب و هوا، برای ارتقای کیفیت زندگی شهری با شیوه‌های دوستدار محیط زیست و ایجاد آگاهی و انگیزه برای حفاظت از محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه‌ای، شهرداری تهران موظف است در مدت زمان ۶ ماه مطالعات آسیب‌پذیری و تدوین برنامه جامع پیشگیری و انطباق تغییرات اقلیم شهر تهران و راهکارهای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را تهیه و برای تصویب و طی مراحلی قانونی به شورای شهر تهران ارائه کند.

حافظی تاکید کرد: به استناد ماده ۴۰ برنامه ۵ ساله دوم شهر تهران، «شهرداری مجاز است با همکاری سازمان حفاظت از محیط‌زیست در راستای پایش مستمر انواع آلایند‌ه‌های زیست محیطی و جلوگیری از منابع انتشار آنها و عوامل تخریب محیط‌زیستی سالانه نسبت به پایش محیط‌زیست (هوا، آب،‌خاک و تنوع زیستی) در شهر تهران اقدام و گزارش پایش را هر ۶ ماه یکبار ارائه کند.

به گفته وی کلیات و جزئیات طرح جدید در کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری رد شده است و بر اجرای مصوبه گذشته در این زمینه تاکید می‌شود و شهرداری در مدت زمان اعلام شده نسبت به ابلاغ این مصوبه برای اجرا اقدام کند.

عبدالحسین مختاباد عضو دیگر شورای شهر نیز دراین‌باره تاکید کرد: تهران آبستن سه بحران آب، نشست زمین و

زمین لرزه است و خواهش دارم در جلسه غیرعلنی در مورد کار ستاد بحران جلسه‌ای برگزار شود.

احتمال طرح سوال از شهردار

همچنین عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران روز گذشته نسبت به تخلف مقامات شهرداری درخصوص طبقات اضافی در هتل غرب شهر تهران واکنش نشان داد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» ابوالفضل قناعتی در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه اسفندماه سال گذشته تذکری به شهردار درخصوص پروژه ساخت یک هتل در منطقه ۲ دادم و حالا ۴۵ روز از آن زمان گذشته است، گفت: با اینکه رئیس شورا تاکنون ۲ نامه برای شهردار تهران ارسال کرده، اما هنوز جوابی دریافت نشده است.

او با اشاره به تخلف ۳۰۰ متری در اجرای این پروژه و ساخت استخر در پشت بام آن اظهار کرد: جای سوال است که شهردار این منطقه با وجود مشاهده و قبول تخلف صورت گرفته برای مدیریت یک منطقه حساس دیگر انتخاب شده است و دست شهردار تهران به دلیل توجه به توصیه‌های شورا درد نکند!

او تصریح کرد: تخلفاتی نیز در شهرداری منطقه ۱ و ۲ مشاهده شده که خارج از مصوبات کمیسیون ماده ۵ بوده است اما شهردار تهران در این خصوص به شورای شهر پاسخگو نیست.

او افزود: شورا منتظر پاسخ شهردار در مورد تخلفات این هتل است در غیراینصورت درخصوص این مساله طرح سوال از شهردار را مطرح می‌کنم.

اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورا که وظیفه رسیدگی به پرونده‌های این هتل و پاساژ «علاءالدین» را برعهده دارد، در این باره گفت: پرونده هتل غرب تهران و علاءالدین در شعبه یک در حال رسیدگی است.

او با بیان اینکه براساس متن گزارش شهردار منطقه به کمیسیون ماده ۱۰۰ موضوع ساخت استخر با سقف معلق و سبک مورد انتقاد قرار گرفته است، گفت: ساخت طبقات اضافی در پرونده منعکس نشده و به نظر می‌رسد این موضوع مشکلی نداشته باشد چراکه مالک تراکم را از سطح به ارتفاع برده است، اما با این حال پرونده در شعبه یکم در حال بررسی است.

جمعیت تهران به سمت پیرشدن می‌رود

روز گذشته همچنین «طرح الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران» در صحن علنی شورا بررسی و کلیات آن تصویب شد که براساس آن جمعیت شهری ساماندهی می‌شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نرخ رشد جمعیت استان تهران گفت: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در استان تهران به طور متوسط ۲/ ۱ است، در حالی که این نرخ در کل کشور ۶/ ۱ است.

او ادامه داد: این رشد جمعیت نیز بیش از آنکه در اثر زاد و ولد باشد ناشی از افزایش مهاجرت است و این به معنی آن است که جمعیت شهر تهران به سمت پیر شدن پیش می‌رود.