معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نظام مسوولیتی در کشور بلاتکلیف است، گفت: ما باید این نظام مسوولیتی را مشخص کنیم تا سازنده وظیفه خود را بداند و آگاه باشد که در چه حیطه‌ای مورد سوال قرار خواهد گرفت. به گزارش «ایسنا»، حامد مظاهریان اظهار کرد: رعایت قوانین جزو جدایی‌ناپذیر فعالیت سازندگان است. این در حالی است که رعایت استانداردها در ایران به صورت حداقلی است.

وی افزود: سازنده باید از جنبه فنی و مهندسی تخصص لازم را داشته باشد.

مظاهریان با انتقاد از دخالت افراد شاغل در مشاغل دیگر در صنعت ساختمان گفت: ما با حرفه‌ای سر و کار داریم که در آن همه افراد قادرند اظهار نظر کنند و هر چند در مشاغل دیگر افراد تا این حد امکان دخالت ندارند، ولی در بخش ساختمان به تعداد انسان‌ها این حق را برای خود قائل می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به لحاظ قرابتی که مردم با ساختمان دارند و در آن زندگی می‌کنند هر کسی به خود حق می‌دهد که سازنده خانه خود باشد و ما باید از جنبه فنی و مهندسی وضعیت ساخت‌و‌سازها را سنجش کنیم.

مظاهریان در ادامه با بیان اینکه سازندگان باید ضمن رعایت اصول حرفه‌ای و مهندسی، پیامدهای اجتماعی اقدامات خود را بر عهده بگیرند، تصریح کرد: مسوولیت ما مهندسان بسیار فراتر از این است که پشت میز کارمان بنشینیم، بلکه پیامدهای اجتماعی نیز شامل مسوولیت‌های ما است.

وی با اشاره به اینکه ساخت هرگونه پروژه عمرانی اعم از بندر، ساختمان، راه و... علاوه بر استانداردهای فنی پیامدهای اجتماعی به دنبال دارد، گفت: آیا ما به این پیامدها توجه می‌کنیم؟ در نمونه‌های جهانی می‌بینیم وقتی سرمایه‌گذاری کلانی در منطقه‌ای صورت می‌گیرد، سازندگان خود را در رفع محرومیت‌های آن منطقه شریک می‌دانند؛ در حالی که این موضوع در قراردادشان وجود ندارد.