گروه مسکن: مدیرعامل بانک مسکن در مصاحبه‌ای که خبرگزاری فارس با او انجام داده است، نظری کاملا متفاوت از وزارت راه‌وشهرسازی را درباره وام خرید مسکن مطرح می‌کند. محمدهاشم بت‌شکن درباره طرحی که وزیر راه‌وشهرسازی طی ماه‌های اخیر به دنبال آن بود تا با اجرایی شدنش، «انحصار» در پرداخت وام خرید مسکن را بشکند، معتقد است: اینکه به طور کلی نظام بانکی و همه بانک‌ها بخواهند تسهیلات مسکن پرداخت کنند باز کردن فضای مسکن است اما تسهیلات خرید مسکن طبق سیاست‌های بانک مرکزی تنها محدود به بانک مسکن است آن‌هم به‌خاطر اینکه بتواند شوک‌های تورمی را که ممکن است داشته باشد، کنترل کند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، وزیر راه‌وشهرسازی اواخر سال گذشته با پیشنهاد طرح راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن در همه بانک‌ها، دو هدف را بنا داشت با اجرای این طرح دنبال کند؛ نخست ایجاد بازار رقابتی برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان و در نتیجه رقابت بین بانکی در ارائه وام‌هایی با تسهیلات ارزان‌تر و سقف بیشتر به خریداران و دوم، افزایش دامنه بانکی تامین مالی مسکن از طریق ورود بانک‌های جدید به حوزه وام مسکن.

این طرح البته تاکنون به سرانجام نرسیده و همچنان در جلسات مشترک مقامات وزارت راه‌وشهرسازی و بانک مرکزی، در دست بررسی است.

اما مدیرعامل بانک مسکن، در شرایطی منشأ انحصار پرداخت تسهیلات خرید مسکن را بانک مرکزی معرفی می‌کند که بانک‌مرکزی مرداد امسال در گزارشی رسمی که حاوی پاسخ به مجموعه‌ای از ابهامات درباره سرنوشت وام خرید ۱۰۰ میلیونی -پیشنهادی وزارتخانه- بود، به صراحت اعلام کرد: «وزارت راه‌وشهرسازی بهتر است برای اجرای طرح صندوق پس‌انداز مسکن، در قدم اول این طرح را به‌صورت پایلوت و در مقیاس محدود و قابل مدیریت‌شده نزد یکی از بانک‌های غیردولتی اجرایی کند.» با این حال، به‌رغم توصیه بانک‌مرکزی، گفته می‌شود تنها طرحی که طی ماه‌های اخیر برای راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن ارائه شده است، طرح مربوط به بانک‌مسکن بوده که محتوای آن چندین جلسه نیز به‌صورت مشترک بین مقامات وزارت راه‌‌وشهرسازی، بانک مرکزی و بانک مسکن، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

این موضوع شاید بیانگر آن باشد که بین دیدگاه‌ها و آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، فاصله‌ زیادی برقرار است یا اینکه، سیاست‌گذاران بخش‌های پولی و مسکن باوجودتمایلی که برای وارد کردن سایر بانک‌ها به حوزه پرداخت تسهیلات مسکن دارند اما حرکتی از سایر بانک‌ها در این زمینه نمی‌بینند.

به هرحال، با فرض آنچه مدیرعامل بانک مسکن درباره نظر بانک مرکزی اعلام کرده، امیدها به اجرای گسترده طرح صندوق پس‌انداز مسکن، باید پس از تقریبا یک سال، دوباره تمدید شود.