سیدعلی ادهم با استفاده روزانه از مترو تهران جهت حمل و نقل درون‌شهری، بسیاری از ضعف‌های موجود به راحتی قابل مشاهده است که نه در مقایسه با سیستم‌های حمل و نقل پیشرفته در شهرهای بزرگ دنیا، بلکه با پایین‌ترین استانداردهای موجود کشور مطابقت ندارد. مشکلات تاریکی فضاهای عمومی ایستگاه‌ها ناشی از سوخته بودن لامپ‌های قدیمی که به دلیل نبودن پیمانکار فعال در خصوص نگهداری روشنایی ایستگاه‌ها به چشم می‌خورد، یکی از بارزترین این مشکلات است. همچنین نابسامانی در فضاهای تجاری ایستگاه‌ها از نظر نبود غرفه‌های مایحتاج مورد نیاز عمومی و ضعف کیفیت عرضه محصولات و انتخاب محصولات کم‌کیفیت که منجر به عدم اعتماد عمومی جهت استفاده از این فضاها در جهت رفع نیازها شده است، از مشکلات دیگر در این زمینه است. عرضه نیازهای مردم در حال حاضر از طریق دستفروشان بدون شناسنامه در داخل واگن‌ها صورت می‌گیرد که باید هر چه زودتر برای آن چاره‌اندیشی شود.

از سوی دیگر، علائم و تابلوهای راهنما در ایستگاه‌ها از محل ورودی ایستگاه‌ها از نظر انتخاب مسیر و سکوی مناسب در خیابان تا رسیدن به گیت‌های ورودی در حدی است که تنها مراجعان آشنا به ایستگاه‌های مترو به عنوان حلال مشکلات مراجعان تهرانی ناآشنا یا شهرستانی پاسخگوی ابهامات مسیر و ایستگاه‌ها هستند و این ضعف را برطرف می‌سازند. در صورت درخواست یک مسافر خارجی، نبود علائم و تابلوهای راهنمای مناسب به زبان انگلیسی، استفاده ایشان را بدون راهنمای ایرانی غیرممکن می‌سازد.

از مشکلات دیگری که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد اینکه، در داخل بسیاری از واگن‌ها، تابلوهای نشان‌دهنده خطوط مترو و نیز ایستگاه‌ها وجود ندارد یا به روز نشده و نمایشگر ایستگاه‌ها در تعداد محدودی از واگن‌ها کار می‌کند که برای مسافران ناآشنا بسیار مشکل‌ساز است. آشفتگی بصری در تابلوهای تبلیغاتی ایستگاه‌ها و واگن‌ها از نظر ضعف کیفی به خوبی نشانگر رویکرد درآمدزایی متولیان مترو از این تابلوها است که باعث عدم توجه مسافران به این تابلوها شده است.در حالی که به جای رشد تعداد کمی از این تابلوها در فضاهای غیرمعمول مانند زیرسکوها یا گیت‌های ورودی باید به فکر ارتقای کیفیت اجرای این تابلوها از نظر کمک به زیبایی ایستگاه‌ها و آرامش بصری مسافران بود.

همچنین وضعیت پله‌برقی‌ها در ورودی بسیاری از ایستگاه‌ها دچار مشکلات نگهداری نامناسب بوده و بسیاری از آنها خراب یا خاموش است که باید هر چه سریع‌تر برای آن چاره‌اندیشی شود و با تعریف پیمانکار مناسب سرویس و نگهداری این پله‌برقی‌ها به سرویس‌دهی مردم اضافه شوند.

این موارد نمونه‌هایی از آشفتگی در فضاهای عمومی مترو تهران هستند که لزوم توجه و رسیدگی سریع را می‌طلبد. بسیاری از این آشفتگی‌ها ناشی از رویکرد نادرست درآمدزایی و نیز کاهش هزینه‌ها بدون توجه به عوارض و مشکلات ایجاد شده ناشی از این رویکرد است. لازم است مدیران مترو تهران که مشکلات کلان بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو مانند افزایش تعداد ناوگان واگن‌ها را پشت‌سر گذاشته‌اند با توجه مناسب به این آشفتگی‌ها موجبات ارتقای سطح کیفی خدمات حمل و نقل درون‌شهری در تهران را فراهم آورند.