گروه مسکن- نورا حسینی: استاندار تهران می‌گوید: تهران با توجه به وسعت و مشکلاتی که دارد نیاز به چند فرماندار دارد اما مدیران شهری معتقدند بهترین راه حل برای حل مشکلات پایتخت رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری است. چندی پیش حسین طلا رئیس مجمع نمایندگان تهران اعلام کرد وزارت کشور ایجاد دفاتر 22 گانه فرمانداری‌ها را در پایتخت دنبال می‌کند، از آن سو وزیر راه و شهرسازی نیز پیشنهاد ادغام فرمانداری در شهرداری را داده بود. استاندار تهران نیز در آخرین اظهار نظر خود در این رابطه با بیان اینکه موافق وجود چند فرمانداری در تهران است به خبرگزاری مهر گفت: تهران با این وسعت و مشکلات نیاز به چند فرماندار دارد.

حسین ‌هاشمی با بیان اینکه ایجاد دفاتر ۲۲ گانه در پایتخت در دستور کار وزارت کشور قرار ندارد گفت: اگر وزارت کشور برنامه‌ای در این زمینه داشت حداقل من از این موضوع اطلاع داشتم. وی در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد آخوندی وزیر راه در رابطه با ادغام فرمانداری‌ها در شهرداری‌ها برای رسیدن به یک مدیریت یکپارچه شهری گفت: این فکر و ایده شخص وزیر است. همچنین ایجاد دفاتر ۲۲ گانه در شهر تهران نیز یک ایده دیگر است اما تا قانونی نشود نمی‌شود بر مبنای آن تصمیم‌گیری کرد.

استاندار تهران اضافه کرد: من موافق ایجاد چند فرمانداری در تهران هستم، البته این نیز تنها ایده و پیشنهاد من است. تهران جمعیت بسیار زیادی دارد که برای اداره کردن آن، یک فرمانداری کافی نیست. برای به نتیجه رسیدن این بحث نیاز به یک کار کارشناسی جدی داریم تا مردم بهتر از دستگاه‌های اجرایی، خدمات دریافت کنند. اما احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران درباره پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد آخوندی پیشنهاد کارشناسانه‌ای بود. بخش مهمی از مشکلات تهران ناشی از حریم است. ما یک مجموعه شهری داریم که بار این مجموعه شهری به دوش تهران است و مدیریت شهری در شکل‌دهی فضاهای پیرامون و نظارت بر آنها چندان نقشی ندارد. حتی در دولت گذشته رقابت مشخصی بین دولت و مدیریت شهری بود فرمانداری‌ها اجازه ساخت‌و‌ساز فراوانی در پیرامون شهر می‌دادند. به همین دلیل سرعت رشد جمعیت آن مناطق به مراتب از سرعت رشد جمعیت تهران بالاتر بود.

او ادامه داد: پیشنهاد مشخص وزیر این بود که دولت اگر می‌خواهد، حوزه سیاسی را هم جدا کند اما در حوزه ساخت‌و‌ساز و برنامه‌های عمرانی تصمیم‌گیری‌ها را به شهرداری‌ها بسپارند. ما هم این پیشنهاد را پیگیری می‌کنیم، زیرا از مواردی است که با قانون شورا‌ها همخوانی دارد و اگر ما بخواهیم به مشکلات تهران رسیدگی کنیم بدون توجه به مشکلات مجموعه شهر تهران امکان‌پذیر نیست.

رئیس شورا یادآور شد: در حال حاضر شهرک‌های اطراف تهران به شهرک‌های خوابگاهی تبدیل شده‌اند و عملا شغل، کار، فعالیت‌ها و خدمات ساکنان این شهرک‌ها در تهران است، بدون آنکه مدیریت شهری نقشی در شکل‌دهی آنها داشته باشد. دولت با یک کمیسیون مستقل با عنوان تهران و کلان‌شهرها در بالاترین سطحی که می‌توانست اقدام کرده است و امیدوارم این مباحث را در آنجا مطرح کنیم و به نتیجه برسانیم. او درباره دلیل مخالفت برخی از مسوولان دولتی با پیشنهاد آخوندی گفت: این نخستین بار است که یک نهاد دولتی آن هم در بالاترین سطح اجرایی چنین چیزی را مطرح می‌کند اما هنوز وزیر کشور در این خصوص اظهار نظری نکرده است، ولی به‌طور کلی ساختار سنتی دستگاه‌های اجرایی به شکلی است که چندان راضی نیستند حوزه اختیارات کاهش پیدا کند.