گروه مسکن: ۲۸ اردیبهشت ماه امسال طرح نخستین سوال از شهرداری کلید خورد. رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به دلیل عدم دعوت روسای کمیسیون‌ها در جلسه کمیته تخصیص اعتبار (کمیته تخصصی بودجه شهرداری تهران) به شهردار تذکری داده بود که بی‌پاسخ ماندن این تذکر به سوال از شهردار ختم شد. شهردار تهران در جلسه غیرعلنی طرح سوال از شهردار اعلام کرد: حضور اعضای شورا را در کمیته تخصیص اعتبار با آغوش باز می‌پذیرم و هر گزارشی را که بخواهند در اختیارشان می‌گذارم و از آنها برای حضور در این کمیته دعوت می‌کنم.

حافظی هم در این جلسه با ارائه فرصتی از استیضاح شهردار تهران منصرف شد. اما شهردار تهران به وعده خود عمل نکرد و رئیس کمیسیون سلامت شورا در اولین جلسه پس از تعطیلات تابستانی بار دیگر نسبت به عدم دعوت روسای کمیسیون‌ها در جلسه کمیته تخصیص اعتبار به شهرداری تهران تذکر داد.

حافظی درباره چرایی عدم دعوت روسای پنج گانه کمیسیون‌های شورای شهر به کمیته تخصیص اعتبار گفت: با استناد به متن تبصره ۳ بودجه سال ۹۲ و ۹۳ شهرداری تهران ملزم است از روسای کمیسیون‌های شورا برای حضور در جلسه کمیته تخصیص اعتبار دعوت کند اما این کار اجرایی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در ۱۶ اردیبهشت ماه امسال فرمانداری به این موضوع اعتراض کرده و آن را برای شورای حل اختلاف ارسال کرده است، تصریح کرد: بر اساس قانون شورای حل اختلاف ۲۰ روز فرصت دارد و بعد از اتمام آن مصوبه شورا لازم‌الاجرا است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه جلسه کمیته تخصیص اعتبار در ۱۰ تیرماه امسال بدون دعوت از روسای کمیسیون‌ها و تنها با حضور رئیس کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شده است، تاکید کرد: بر همین اساس مجددا تذکری به شهرداری تهران می‌دهم که چرا قانون را در این زمینه اجرایی نمی‌کند و خواهان پاسخگویی شفاف از سوی شهردار هستم.

تصویب طرح ارائه بودجه سال ۹۴ شهرداری منطبق بر بودجه‌ریزی عملیاتی

همچنین اعضای شورای شهر در جلسه روز گذشته خود طرح ارائه بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران منطبق بر بودجه‌ریزی عملیاتی را تصویب کردند.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در توضیح این طرح گفت:‌ بر اساس تبصره ۳۷ بودجه سال ۹۳ و همچنین بر اساس ماده ۱۴۲ برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران، با تصویب این طرح شهرداری مکلف است بودجه سال ۹۴ را صرفا منطبق با عملکرد تدوین کند و تا پایان مردادماه ۹۳ چارچوب‌های تهیه بودجه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

دبیر با اشاره به اینکه هنوز در شهرداری تهران پیوست‌های فرهنگی اجتماعی، مطالعات فنی، اقتصادی، زیست محیطی و پدافند غیرعامل به طور کامل تهیه نمی‌شود؛ این مصوبه را کمکی به افزایش جایگاه این پیوست‌ها دانست و اظهار کرد:‌ سال گذشته شهرداری بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها را همزمان با بودجه شهرداری ارائه کرد اما شورای شهر فرصت بررسی همزمان این دو بودجه را نداشت.

وی افزود: در بودجه سال ۹۴ شهرداری چارچوب‌های کلی بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه‌اش را در قالب لایحه بودجه تقدیمی به شورا ارائه خواهد کرد.

احمد دنیامالی نیز به‌عنوان یکی از موافقان این طرح با اشاره به اینکه بودجه‌ریزی عملیاتی بدون همکاری مدیران شهرداری محقق نمی‌شود، تصریح کرد:‌ بر اساس توافق انجام شده با شهرداری، مدیریت منابع و عنوان شدن محل مصرف هزینه‌ها ضروری است چرا که به دلیل کمبود منابع، مدیریت درست منابع در بودجه‌ریزی عملیاتی باید مد نظر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون عمران شورا با اشاره به اینکه بودجه‌ریزی عملیاتی باعث شفافیت در بودجه و شیشه‌ای عمل کردن شهرداری می‌شود، یادآور شد: در دنیا این کار رایجی است که با کمک نظام شورایاری‌ها از مشارکت مردم در مناطق مختلف شهری استفاده می‌شود. در شهرداری تهران هم باید مردم را درگیر اجرای پروژه‌ها کنیم.

احمد مسجد جامعی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه این مصوبه خوب، اولین سندی است که درخصوص بودجه‌ریزی عملیاتی تهیه می‌شود، توضیح داد:‌ این کار در کشور ما حرکت تازه‌‌ای است. شورای چهارم موفق شده برنامه ۵ ساله دوم را به عنوان اولین برنامه ۵ ساله عملیاتی در کشور به تصویب برساند و این را مدیون همکاری و مشارکت نزدیک شهرداری و شورا هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اجرایی کردن این برنامه‌ها را به اندازه تصویب آن مهم دانست و گفت: این صحبت‌ها در شورای سوم هم مطرح شده و آیین‌نامه‌هایی در این خصوص تدوین شده است. اما در اجرا این مقوله‌ای است که باید راهکارهای آن تدوین شود.

صلاحی به‌عنوان نماینده شهرداری تهران در این جلسه تصریح کرد: ما برای اولین بار برنامه ۵ ساله دوم شهرداری را به طور کمی تدوین کرده‌ایم و در بودجه‌ریزی عملیاتی از سایر دستگاه‌ها یک قدم جلوتر هستیم.

درخواست برای رفع ممنوعیت فعالیت شرکت نوسازان شهر تهران

اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران هم در این جلسه درخواستی را مبنی بر تجدید نظر شورای شهر تهران بر رفع ممنوعیت فعالیت شرکت نوسازان شهر تهران در احیای بافت‌های فرسوده شهر مطرح کرد و افزود: در دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران بنا به دلایلی که برای اعضای آن دوره توجیه‌پذیر بوده است، بعد از انجام طرح تحقیق و تفحص از سازمان نوسازی شهر تهران، ممنوعیت فعالیت شرکت نوسازان شهر تهران در بافت‌های فرسوده به تصویب شورای وقت می‌رسد. این تصمیم در حالی صورت می‌گیرد که شورای شهر می‌توانست نسبت به اصلاح سیستم عملکردی این شرکت اقداماتی انجام دهد نه اینکه با منع فعالیت، صورت مساله را پاک کند.