مسابقه «ساخت غیرمجاز» در ییلاق‌های هفت گانه تهران

گروه مسکن- بهشاد بهرامی: شورای شهر تهران با اعلام اینکه حریم پایتخت به دو علت «بزرگی» و «چندگانگی مدیریت» به عرصه رقابت ساختمان سازی‌های غیرمجاز حتی در زمین‌های کشاورزی بدل شده از شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور خواست تدابیر لازم را برای توقف ساخت وساز در حریم اتخاذ کند. حریم تهران به مناطق اطراف محدوده اصلی کلانشهر تهران اطلاق می‌شود که ۷ روستا یا شهر ییلاقی جاذب سفر در آن قرار دارد.

در پی درخواست شورا، کنترل ساخت وساز حریم پایتخت- شهرها و مناطق اطراف تهران- در دستور کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری قرار گرفت. در آخرین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور که با حضور جمعی از مدیران شهری تهران برگزار شد، نمایندگان شورای شهر تهران با انتقاد از نبود نظارت بر

ساخت وساز‌های غیرمجاز در محدوده حریم شهر، خواستار ورود مسوولان دولتی به این حوزه برای جلوگیری از بروز تخلفات شدند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» حریم شهر تهران حدود ۶ هزار کیلومتر مربع-۱۰ برابر مساحت شهر تهران- وسعت دارد که حدود یک هزار کیلومتر آن مربوط به سطح اشغال سکونتگاهی شهری، شهرستانی و روستایی و هزار کیلومتر مربع آن برای قطب‌های گردشگری و ورزشی اختصاص داده شده است.

اراضی کشاورزی و باغات این محدوده نیز یک ششم این وسعت را شامل می‌شود. البته در سایر قسمت‌های این محدوده، هزار کیلومتر مربوط به نمک‌زار و کویر است و در هزار کیلومتر دیگر آن نیز فضای سبز و درختکاری انجام می‌شود. بخشی از وسعت ۶ هزار کیلومتری حریم نیز صخره‌ای است که قابلیت کشت و زرع ندارد. این در حالی است که به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در همین محدوده شاهد مسابقه اعطای مجوز برای ساخت و ساز هستیم!

به گفته محمد سالاری حتی در زمین‌های کشاورزی واقع در حریم تهران نیز، ساخت و ساز وجود دارد به گونه‌ای که در مناطق مختلف نظیر دره‌های سولقان، ساخت و سازهایی با طبقات ۵، ۶ و حتی ۹ طبقه انجام شده است که به هیچ عنوان با فضای سبز و توپوگرافی این منطقه سازگاری ندارد.

او بروز تخلفات گسترده ساختمانی در محدوده حریم تهران را علت درخواست شورای شهر از شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای ورود به این حوزه عنوان کرد و به «دنیای اقتصاد» گفت: از آنجا که فقط یک هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع از این محدوده در حوزه اختیارات مدیریت شهر تهران است و باقی‌مانده مساحت حریم تحت حکومت محلی شهرهای اطراف تهران قرار دارد؛ امکان ورود مستقیم مدیریت شهری تهران به این موضوع وجود ندارد.

سالاری با بیان اینکه برخی از حاضران در جلسه شورای‌عالی از عنوان کردن این موضوع گله‌مند شدند، اظهار کرد: همان‌طور که با شکل گیری دوره چهارم شورای شهر تهران، مجموعه شهرداری تحت فشار قرار گرفته تا رویکرد محدود کننده نسبت به بروز تخلفات اتخاذ کنند؛ معتقد هستیم باید نسبت به تخلفات گسترده‌ای که در ارتباط با ساخت وسازهای غیرمجاز در حریم تهران اتفاق می‌افتد نیز توجه بیشتری شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر به مساحت ۱۰ برابری حریم تهران نسبت به وسعت شهر تهران اشاره کرد و افزود: در این محدوده تخلفات ساختمانی گسترده‌ای در حال وقوع است. به‌ویژه در شهرها و روستاهایی مثل فشم، اوشان، شمشک، لواسان، دماوند و بومهن و رودهن که ۷ نقطه ییلاقی هستند تخلفات به وضوح قابل مشاهده است و پیامد این تخلفات دارای تاثیر مستقیم بر شهر تهران است.

او تاکید کرد: نبود مدیریت یکپارچه در محدوده حریم یکی از دلایل گسترش تخلفات ساختمانی است. سالاری تصریح کرد: به همین دلیل این موضوع در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مطرح شد و دوستان شورای‌عالی شهرسازی قول مساعد برای پیگیری موضوع حریم تهران را دادند.