شورای‌ شهر تهران برخلاف اطمینانی که سال گذشته از طرف سخنگوی شهرداری درباره ظرفیت بهشت‌زهرا داده شد، هم‌اکنون نگرانی جدی بابت زمین‌گیر شدن پروسه دفن اموات پایتخت دارد. اعضای شورا با اعلام اینکه شهرداری در سال‌های اخیر پیگیری قابل قبولی برای افزایش ظرفیت قبرستان فعلی شهر تهران انجام نداده است، اعلام کردند: ظرفیت بهشت‌زهرا تا دو سال آینده تکمیل می‌شود این در حالی است که پروژه مکان‌یابی برای ایجاد قبرستان جدید حداقل سه سال زمان می‌برد.

نیمه سال گذشته محمدهادی ایازی سخنگوی شهردار تهران با تشریح طرح توسعه ضلع شرقی بهشت‌زهرا، از قابل استفاده بودن این قبرستان تا ۱۰سال آینده خبر داد.

با این حال، هشدار تازه شورای ‌شهر درباره قریب‌الوقوع بودن «تکمیل ظرفیت بهشت‌زهرا»، برخی اظهارنظرات مسوولان سابق دولت درخصوص امکان‌پذیر نبودن ادامه دفن اموات در این منطقه را تایید می‌کند.

سال گذشته برخی مسوولان دولتی، ایراداتی به طرح توسعه بهشت‌زهرا به‌دلیل وجود زمین‌های کشاورزی در مجاورت منطقه -و احتمال ترکیب آب استفاده‌شده در قبرستان با آب قابل استفاده در این زمین‌ها- وارد کردند.

در جلسه چند روز پیش شورای‌شهر، اعضا با اشاره به محدودیت‌های حریم شرقی، غربی، شمالی و جنوبی تهران، پیشنهاد ایجاد قبرستان‌های جدید در درون پایتخت را بررسی کردند.

در همین زمینه، گفته می‌شود شهرداری چند منطقه را برای احداث قبرستان انتخاب کرده و پیشنهاد شده سیستم «قبرستان متمرکز» تغییر کند.

در این باره علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نسبت به اتمام ظرفیت بهشت زهرا(س) تا سال۹۵ هشدار داد و با اشاره به بازدید انجام شده از این مجموعه اظهار کرد:‌ شورای شهر در برنامه پنج ساله شهرداری تهران که از ابتدای امسال به اجرا درآمد، دو منطقه شامل گرمدره و تلو را برای ایجاد گورستان جدید تعیین کرده است اما با توجه به اینکه شهرداری گرمدره از تهران مجزا شده و ما هیچ اختیاری در این محدوده نداریم نمی‌توانیم به دنبال گورستان در این منطقه باشیم. همچنین به‌دلیل وجود دستگاه‌های نظامی در تلو اجازه تاسیس گورستان را در این منطقه به ما نمی‌دهند.

وی اضافه کرد:‌ کمیسیون سلامت و خدمات شهری باید این موضوع را پیگیری کنند. ساختن قبرستان و آماده کردن زیرساخت‌ها سه سال زمان می‌برد.

در جلسه اخیر شورا، رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر در پاسخ به دبیر اظهار کرد: مناطقی که در برنامه پنج ساله پیش‌بینی شده محدودیت‌هایی دارد.

همچنین انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه پیشنهاد داد یک جلسه شورا در روز یکشنبه در سازمان بهشت زهرا برگزار شود تا هم مشکل توسعه بهشت زهرا و هم مشکل شهروندان و کارکنان از نزدیک بررسی شود.

دوستی عضو دیگر شورای ‌شهر نیز با اشاره به اینکه در بدو ورود شورای چهارم این موضوع مطرح شد و قرار شد شهرداری طرح توسعه بهشت زهرا(س) را بررسی کند و به عنوان یک لایحه به شورا بیاورد، خاطرنشان کرد: در این خصوص مدیریت شهری یا اقدامی نکرده یا ما را در جریان نگذاشته است. شهرداری باید جدی‌تر وارد شود تا در آینده زمین‌گیر نشویم.

مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای‌شهر تهران در پاسخ به نگرانی اعضا بیان کرد: هیات رئیسه بارها به این موضوع رسیدگی کرده اما از سوی معاونت خدمات شهری پاسخ جدی نیامده است.

حقانی یک عضو دیگر شورا با بیان اینکه از سالیان قبل موضوع مشکلات تمرکز بهشت زهرا مطرح شده توضیح داد: درباره متفرق کردن گورستان در چهار نقطه شهر تهران مطالعات زیادی انجام شده است. ما در شمال محدودیت داریم؛ در غرب از نظر وضعیت توپوگرافی و حریم و جهت غربی شرقی باد مشکلاتی داریم؛ در شرق هم به‌دلیل تاسیسات نظامی مشکل داریم. در نهایت باید به درون شهر تهران و همجواری با بهشت زهرا برسیم.

وی اضافه کرد: زمین‌های همجوار بهشت زهرا(س) مشکلاتی از نظر منابع طبیعی تملک و مطالعات زیست‌محیطی دارد. سازمان بهشت زهرا و خدمات شهری این اقدامات را انجام داده‌اند و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.