تدبیر سکونتی برای «پرند»

گروه مسکن- فرید قدیری: اقدامات تنها وزارتخانه پیگیر مسکن‌مهر برای همراه‌کردن سایر دستگاه‌های مسوول در حوزه تامین خدمات بدیهی و مورد‌ نیاز شهر‌های در آستانه جمعیت‌پذیری، بعد از وقفه دو سه ماهه ناشی از تغییر دولت، از سر گرفته شد. طبق قوانین شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری کشور، چندین وزارتخانه‌ و سازمان دولتی در قبال شکل‌گیری یک منطقه‌شهری - شامل شهرک یا شهر‌جدید- مسوولیت دارند متناسب با عملیات عمرانی احداث پروژه‌‌های مسکونی، مقدمات و زیرساخت‌‌های اساسی آنچه به شهر هویت سکونتی می‌بخشد، فراهم و ارایه کنند. هر چند ممکن است وزارتخانه‌های مسوول تاسیسات زیربنایی (آب و برق و گاز و سیستم فاضلاب) و همچنین خدمات روبنایی (مراکز بهداشتی و درمانی، مدارس، بانک‌ها، محیط‌های فرهنگی و ورزشی، مراکز خرید و ...) در مواجهه با نارسایی‌های سکونتی در یک منطقه جدید شهری، عدم درخواست یا اعلام وزارت راه‌وشهرسازی را علت عنوان کنند، اما از آنجا که تاسیس شهر و بارگذاری جدید جمعیتی در شهرها بدون امضای نمایندگان حداقل پنج وزارتخانه در جلسات شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور، رسمیت پیدا نمی‌کند و درنتیجه، همه دستگاه‌های دولتی از کم‌وکیف مناطق جدید شهری از همان لحظه‌ شکل‌گیری، مطلع هستند، لذا منشأ نارسایی‌های احتمالی را صرفا می‌توان کم‌کاری یا کمبود ‌اعتبار دانست.

در دست‌کم دو سال اخیر، نقطه‌‌ای در اطراف تهران - شهر جدید پرند- که به واسطه حجم وسیع ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر، به بزرگ‌ترین کارگاه آپارتما‌ن‌سازی در ایران تبدیل شده است، دستگاه‌های مختلف ماموریت داشتند آنجا را برای بهره‌برداری واقعی از حداقل ۵۰ هزار واحدمسکونی آماده کنند.

در پرند اگر چه طی این مدت فعالیت‌های بی‌سابقه‌ای از طرف دستگاه‌های خدمات‌رسان برای اتصال مسکن‌مهر به حداقل سه‌نوع شریان سکونتی (آب و برق و گاز) انجام شده است، اما بررسی‌هایی که در وزارت راه‌وشهرسازی درباره پرند انجام شده نشان می‌دهد، هنوز این منطقه قابلیت پذیرش جمعیت ۵۰۰ هزار نفری برای سکونت‌اجتماعی در سطح ایده‌آل را ندارد.

در پرند نه‌تنها بخش‌هایی از محله‌های مسکن‌مهر بصورت جیره‌بندی از خدمات بدیهی سکونت بهره می‌برند که سرانه مراکز خدماتی و رفاهی در کل شهر به مراتب پایین‌تر از سطح استاندارد ارزیابی می‌شود.

در حال حاضر مشکل عمده سکونت در شهر جدید پرند آب‌شرب اعلام شده است. هر چند کل شهر در ضعیف‌ترین سطح ممکن به‌لحاظ خدمات روبنایی قرار دارد.

از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر در دست ساخت در پرند، کمتر از ۲۰ هزار واحد افتتاح شده، اما دست‌کم پنج هزار واحد معطل تامین‌آب است.

تامین آب پایدار، نه موقت

به این منظور وزیر راه‌وشهرسازی برای پایان‌دادن به بی‌آبی پروژه‌های مسکن‌مهر که عمدتا در شهرهای‌جدید این معضل وجود دارد، اخیرا دستور پرداخت ۲۰ میلیارد تومان از محل یارانه‌های بخش‌مسکن را جهت مصرف در شهر جدید پرند صادر کرد.

این میزان اعتبار که رقم قابل‌توجهی به حساب می‌آید با امضای عباس آخوندی از طریق حسابی که بابت یارانه‌های سالانه بخش‌مسکن در بانک‌مسکن وجود دارد، برای پرند در نظر گرفته شده و قرار است از مانده اعتبارات یارانه‌ای امسال تخصیص پیدا کند. در سال گذشته نیز اعتبار قابل توجهی از همین محل برای آب پرند هزینه شد. به گزارش «دنیای ‌اقتصاد»، این چک نقدی ۲۰ میلیاردی مطابق نامه‌ وزیر به بانک‌مسکن، باید جهت تامین خدمات زیربنایی (تامین‌آب) شهر جدید پرند البته با هماهنگی شرکت عمران شهرهای‌جدید به مصرف برسد.

وزیر راه‌وشهرسازی در این نامه به مدیرعامل شهر جدید پرند ماموریت داده است که از شرکت آب‌وفاضلاب استان تهران تعهد لازم را مبنی‌بر هزینه‌کرد مبلغ تخصیصی جهت تامین پایدار (نه موقت) آب شهر جدید پرند اخذ کند.

این تخصیص ۲۰ میلیاردی که گشایش بزرگی در کار تکمیل و تحویل مسکن‌مهر پرند ایجاد می‌کند، بعد از آن صورت گرفته که شرکت آبفای استان تهران در توافقی با شرکت عمران شهرهای‌جدید، متعهد شده نسبت به تامین فوری آب شهر جدید پرند اقدامات لازم را انجام بدهد.

براساس این توافقنامه که ماه گذشته انجام شده، وزارت نیرو باید ظرفیت تامین آب پرند را حداکثر تا خرداد۹۳ از سقف موجود ۳۰۰ لیتر در ثانیه به ۶۰۰ لیتر در ثانیه افزایش دهد.

همچنین براساس مذاکره دیگری، مقرر شده برای بیش‌از ۲۸ هزار واحد مسکونی‌مهر آماده بهره‌برداری در پرند که عمدتا فاقد اشتراکات آب و برق هستند، اقدامات لازم برای تکمیل انشعابات به عمل بیاید به نحوی که تا دی ماه حداقل پنج هزار واحد به این خدمات مجهز شوند.

وزارت راه‌وشهرسازی از اداره کل نوسازی مدارس نیز خواسته است، مدارس نیمه‌‌کاره پرند را تکمیل و تحویل آموزش‌وپرورش استان بدهد.