تبدیل پایتخت به دولت محلی
دنیای اقتصاد- خلاصه پیش‌نویس مربوط به برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری‌تهران که در آن ماموریت‌های مدیریت‌شهری برای اداره پایتخت در سال‌های 93 تا 97 از پیش تعیین شده است، روز گذشته تقدیم شورای‌شهر شد. مطابق این برنامه‌ که مرکز مطالعات شهرداری‌تهران تدوین کرده، قرار است دخل‌وخرج سالانه کلانشهر تهران متکی بر درآمد‌های پایدار و افزایش سهم این نوع درآمد - در مقایسه با شیوه ناپایدار اتکا به عوارض ساخت‌وساز- در بودجه شهرداری تنظیم شود. محور مهم دیگر برنامه پنج‌ساله تهران را تبدیل جایگاه فعلی مدیریت‌شهری (شهرداری‌ و شورای‌شهر) به دولت‌محلی تشکیل می‌دهد.
پیش‌نویس برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران به شورا ارائه شد
9 سیاست‌جدید برای اداره پایتخت
پایتخت قرار است برای سال‌های ۹۳ تا ۹۷ با «درآمد پایدار» و به صورت «دولت محلی» اداره شود

گروه مسکن- محورهای اصلی برنامه راهبردی شهرداری تهران در خصوص نحوه اداره شهر در ۵ سال آینده، به شورای شهر ارائه شد.
تشریح محورهای این برنامه از سوی نماینده شهرداری برای اعضای شورای شهر اگرچه بخش قابل توجهی از زمان جلسه علنی روز گذشته شورا را به خود اختصاص داد، اما هیچ برنامه مکتوب و مدونی تحت این عنوان به اعضا ارائه نشد و رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران نیز صرفا به بیان شفاهی کلیات برنامه اکتفا کرد.
ارائه نشدن پیش‌نویس برنامه به اعضای شورای شهر با واکنش برخی از اعضا همراه شد. اعضای شورا با اعلام نارضایتی از نحوه ارائه برنامه عنوان کردند: در این گزارش کلی‌گویی شده و در عین حال در زمان مناسب در اختیار اعضا قرار نگرفته تا در مورد آن مطالعه کنند. همچنین اعضا تاکید کردند که در گزارش ارائه شده صحبتی از روند فعالیت‌ها، برنامه‌های اجرایی و اهداف راهبردی اصلی شهرداری تهران نشده است.
با این وجود محمدباقر قالیباف شهردار تهران تصمیم دارد ارائه گزارش مکتوب از برنامه راهبردی را به کمیسیون‌های شورا موکول کند. شهردار در جلسه شورا در این خصوص گفت: اگر معیار سنجش از موفقیت ما اداره شهر باشد می‌گوییم که در سال‌های گذشته در مدیریت شهر موفق بوده‌ایم، اما حداقل برای سال‌های آینده این هدف را نداریم و می‌خواهیم در شهر تحول ایجاد کنیم.
به گزارش «دنیای اقتصاد» عسگری آزاد رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران با اشاره به 9 محور کلی به عنوان رویکردهای اساسی برنامه راهبردی شهرداری تهران برای سال‌های 93 تا 97 اظهار کرد: توسعه درآمد پایدار، تغییر جامع مدیران شهری، مبارزه با فساد مالی، تعامل با شورای شهر، تغییر شیوه‌های نظارتی، تغییر نگرش به مسائل محیط زیست، ارتقای روند پروژه‌ها، ارتقای کیفیت حسابرسی و... از جمله محورهای اصلی این برنامه است.
او به ایجاد نظارت‌های دوره‌ای بر کار پیمانکاران شهرداری به عنوان محور دیگری از این برنامه اشاره کرد و افزود: بنا داریم تایید صلاحیت پیمانکاران شهرداری را به صورت دوره‌ای انجام دهیم تا به سه هدف کلی بهره‌مندی از نظام یکپارچه مدیریت شهری، ارتقا و بهبود نظام مدیریتی و تحقق شهری هوشمند دست یابیم.
اعتراض اعضا به برنامه
علیرضا دبیر عضو شورای شهر با بیان اینکه بهتر است برنامه پنج ساله شهرداری با برنامه پنج ساله کشور تطبیق داده شود گفت: البته در برنامه پنج ساله کشور آنچه که به مدیریت شهری برمی‌گردد، ایراد دارد و نمایندگان و دولت می‌خواهند این برنامه را در بخش‌های مختلفی اصلاح کند، بنابراین اگر شهرداری زودتر برنامه شهر را به ما بدهد، می‌توانیم اصلاحات موردنظر خود را به نمایندگان و دولت پیشنهاد دهیم.
شهرداری در پنج سال گذشته چه کرد؟
محمد حقانی دیگر عضو شورا با اعتراض به ارائه گزارش به صورت شفاهی اظهار کرد: بسیار خوب است که شهرداری برنامه‌ای از کارهایی که می‌خواهد انجام دهد، به شورا ارائه می‌کرد، اما متن این برنامه دیر به دست ما رسید درحالی که باید قبل از ارائه توضیحات درباره آن متن را به ما می‌دادند تا ما بتوانیم روی آن بحث کنیم و خود را آماده سازیم.
مجتبی شاکری عضو دیگر شورای چهارم عنوان کرد: بهتر بود خود آقای قالیباف گزارش تحلیلی از 6 سال فعالیت خود ارائه می‌داد تا ببینیم طی دوره فعالیت خود تهران را از کجا به کجا رسانده و آیا توانسته شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و... را بهبود بخشد یا خیر.
اقبال شاکری عضو دیگر شورا نیز تصریح کرد:‌ ما از این قبیل برنامه‌های اساسی که برنامه زندگی مردم را برای پنج سال رقم می‌زند، باید حمایت کنیم، اما ارتباط برنامه دوم با برنامه اول مشخص نیست و گزارشی از عملکرد شهرداری در اجرای برنامه اول ارائه نشده، به همین دلیل این دو برنامه از هم گسسته است. بنابراین باید گزارشی از عملکرد برنامه اول به ابتدای این برنامه اضافه شود تا ببینیم چه دستاوردی داشته‌ایم.
محسن سرخو عضو دیگر شورای شهر در این زمینه افزود: قبل از اجرای هر طرح باید پایش قوی صورت گیرد و هزینه و فایده دقیقا ملاحظه شود. شما برای اجرای پروژه‌ها دست در جیب مردم تهران می‌کنید و ضرورت پروژه‌ها را به همین دلیل باید دقیقا کارشناسی کنیم.
پرسش‌های شهردار
پس از صحبت‌های اعضای شورا قالیباف در پشت تریبون قرار گرفت تا از آنچه به عنوان برنامه راهبردی در صحن شورا ارائه شده بود دفاع کند.
او ارائه گزارش در صحن شورا را آغاز بررسی این طرح دانست و گفت: امیدواریم در کمیسیون‌ها به اندازه کافی پخته و جمع‌بندی شود و اهداف، اقدامات، راهبردها، سیاست‌ها و فعالیت‌های مورد نظر در آن شکل گیرد و بخشی از برنامه‌ها در تهیه بودجه سال 93 مورد استفاده قرار گیرد.
او با تاکید بر تجربه 8 ساله خود در مدیریت شهری به بیان موضوعاتی به عنوان چالش‌های شهر پرداخت و افزود: باید با بررسی عیب‌ها و نقص‌ها و نگاه به چالش‌های حداقل 6 سال اخیر به صورت راهبردی مشکلات را شناسایی‌کرده و پیش ببریم و ببینیم که آیا می‌خواهیم در افق شهر تهران مدیریت کارفرمایی داشته باشیم یا نه؟
او ادامه داد: آیا شهرداری می‌خواهد تولید خدمات کند یا خرید خدمات؟ چالش دیگری که با آن مواجه هستیم این است که آیا شهرداری می‌خواهد تصدی‌گری کند یا تولی‌گری داشته باشد؟
او به صورت تلویحی به نقش شورا در زمان مدیریت شهری خود نیز اشاره کرد و گفت: آیا شورا می‌خواهد همانند سال‌های گذشته شورای شهرداری باشد یا شورای شهر شود؟ یا اینکه همانند سوال یکی از دوستان شورایی شهرداری سازمان خدماتی باید باشد و چاله‌های خیابان‌ها را پر کرده و زباله‌های مردم را جمع کند یا نه، فقط مسوول اداره شهر باشد یا اینکه در شکل ایده آل خود تبدیل به یک دولت محلی شود؟
قالیباف اضافه کرد: اگر معیار سنجش موفقیت ما اداره شهر باشد ما می‌گوییم که در سال‌های گذشته موفق بوده‌ایم، اما حداقل برای سال‌های آینده این هدف را نداریم و می‌خواهیم در شهر تحول ایجاد کنیم. او در پایان تشکیل دولت محلی را از دیگر اهداف دوره جدید مدیریت شهری خود خواند.