رمز ورود «کابینه» به مسکن‌مهر

فرید قدیری - کابینه‌ تحت امر حسن روحانی و همین‌طور وزارتخانه تحت مدیریت عباس آخوندی مطابق آنچه رییس‌جمهور و وزیر راه‌وشهرسازی در هفته‌های اخیر اعلام عمومی کرده‌اند، مسوولیت تعهدات دولت دهم در طرح مسکن‌مهر را به رسمیت می‌شناسد، اما کاملا در تعیین مسیر و جهت ورود به این طرح برای هدایت باقیمانده کارها به مقصد، آزاد است. دولت جدید حتی به واسطه برنامه‌های وزیر جدید، قصد دارد مسکن‌مهر را از حالت تک‌مقصدی یعنی تحویل صرف واحدهای مسکونی‌مهر به متقاضیان دربیاورد و مسوولیت تکمیل شهرهای دارنده این واحدها شامل تامین همه‌نوع خدمات محیطی را نیز برعهده بگیرد. قدیمی‌ترین مدیر در طرح مسکن‌مهر که سه‌سال سابقه اجرایی و مدیریت در بزرگ‌ترین منطقه مخصوص این واحدها را برعهده داشته، درباره مسوولیت‌های دولت یازدهم در این طرح معتقد است: سه‌ راه پیش‌پای دولت قرار دارد. راه اول تعطیل‌کردن کل پروژه است که نه به صلاح است و نه چنین اعتقادی در کابینه جدید مطرح است. راه دوم تداوم کارها به سبک‌وسیاق گذشته است که این نیز قطعا بهترین گزینه نیست و اما راه سوم مسیرشناسی برای انتخاب کوتاه‌ترین و بهینه‌ترین نقشه هدایت به مقصد است. سعید صابونی مدیرعامل سابق شهر جدید پرند - منطقه‌‌ای که به معدن ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر و پایتخت این طرح در کل‌کشور شهرت پیدا کرده است- می‌گوید: وزیر جدید راه‌وشهرسازی باید ابتدا «اتاق‌فکر» برای نحوه مواجهه دولت با این طرح تشکیل دهد.

صابونی سخت‌ترین قسمت‌ کار را متوجه «پرند» می‌داند و تاکید می‌کند: مقیاس شهر جدید پرند به لحاظ حجم ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر با عمده مراکز استان نظیر زنجان، ایلام و ... برابری می‌کند، اما باید دید آیا امکانات موجود پرند نیز همین تناسب را دارد.

قائم‌مقام فعلی وزیر راه‌وشهرسازی در استان البرز از غفلت‌‌های صورت‌گرفته در حوزه «اقتصاد‌شهر» در مناطقی همچون پرند می‌گوید که باعث شده شهر از حالت «زنده» دربیاید.

او در عین حال برای احیای شهرهای‌جدید چهار راهکار اجرایی پیشنهاد کرده است.

متن گفت‌وگو با سعید صابونی مدیرعامل سابق پرند وقائم مقام فعلی وزیر راه‌وشهرسازی (در استان البرز) را در زیر بخوانید:

چه شد دولت تصمیم گرفت در پرند ظرف دو سال ۱۰۰ هزار واحدمسکونی بسازد؟

در دولت نهم و دهم مقرر شد ۶/۲ میلیون واحد مسکونی در قالب مسکن‌مهر و مسکن خودمالکی ساخته شود. با توجه به اینکه مشکل مسکن عمده در کلان‌شهرها است نه شهرهای کوچک و متوسط، به همین منظور در کنار تمامی کلان‌شهرها، شهرهای جدید طراحی شد که این موضوع طراحی و جانمایی شهرهای جدید برمی‌گردد به سال۶۸.

آن زمان قرار شد این شهرهای جدید که طراحی شدند سرریز جمعیت کلان‌شهرها باشد. در قانون شهرهای جدید هم آمده است که حداقل باید ۳۰ کیلومتر فاصله از کلان‌شهر داشته باشند. این شهرهای جدید شکل گرفت و یکی از شهرهای جدید در آن مقطع زمانی پرند بود که این شهر در آن سال‌ها نتواسته بود به اهداف عالیه خودش که همان جذب سرریز جمعیت کلان‌شهر تهران بود، جامه عمل بپوشاند و در کل بقیه شهرهای جدید هم در این زمینه ناکام ماندند.

بحث شهرهای جدید هم از انگلستان شروع شد با طرح

ابنزر ها‌وارد که بعد از قرون وسطی و تاسیس انبوه کارخانه و کار و فعالیت در دل شهرها با نظریه این دانشمند آن موقع قرار شد یکسری شهرهای جدید بیرون شهرها برای سکونت مردم ایجاد شود. برهمین اساس مسکن مهر که آمد با این رویکرد بود که هدف جذب سرریز جمعیت کلان‌شهرها محقق شود؛ چون شهرهای جدید تا آن زمان خواهان نداشت.

چرا دولت مسکن‌مهر را در تهران نساخت؟ در سال۸۶ یعنی شروع مسکن‌مهر وزارت مسکن مدعی بود دولت در داخل شهر تهران زمین ندارد اما ۵ سال بعد مشخص شد دولت زمین به اندازه کافی دارد و قادر است برای ساخت مسکن‌ویژه به اندازه ۵۰ هزار واحدمسکونی، زمین در اختیار قرار دهد! این ظرفیت معادل نصف زمین‌هایی است که برای کل مسکن‌مهر شهر جدید پرند، مصرف شده است.

در تهران بحث صرفا تامین زمین نیست. ما در تهران برای ساخت‌وساز با محدودیت‌هایی از جمله طرح‌های بالای‌دست همچون طرح جامع و طرح مجموعه‌شهری روبه‌رو بودیم. این دو طرح بارگذاری جمعیتی بیش‌از حد موجود را ممنوع اعلام کرده است.

پس ساخت‌وسازهای فعلی در شهر تهران چگونه به‌رغم این محدودیت انجام می‌شود؟

این ساخت‌وسازها عمدتا در داخل بافت‌های فرسوده یا بافت‌های ناپایدار یا روی زمین متعلق به ساختمان‌های کلنگی و سالخورده انجام می‌شود که این مدل ساخت‌وساز کاملا به نفع شهر و باعث بازشدن معبرها، مقاوم‌سازی ساختمان‌های شهر و نوسازی شهر می‌شود. در بافت‌های فرسوده باید وارد شویم و تجمیع پلاک شود، کاربری‌های عمومی تعریف شود. اما بارگذاری جمعیتی بیش‌از سقف مصوب طرح جامع آن هم در سطح کلان و دخالت دولت، ممنوع است.

بنابراین همه مسکن‌مهر را به سمت شهرهای جدید بردیم و نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد در پرند طراحی شد و شکل گرفت.

تا قبل از سال۸۸ که ساخت‌وساز مسکن‌مهر در پرند آغاز شود، چه میزان جمعیت ساکن در پرند وجود داشت؟

مسکن‌مهر در پرند از آذر ۸۸ شروع شد تا قبل از آن در فازهای صفر و یک و دو پرند سرجمع بافت‌خالی زیاد داشتیم چه مسکونی و چه کاربری های عمومی و میل به سرمایه‌گذاری و سکونت در پرند اصلا نبود. از اوایل دهه ۷۰ تا پیش‌از سال۸۸ سرجمع ۹ هزار واحد در پرند ایجاد شده بود و در این سال‌ها بسیاری از واحدها در فاز صفر و یک خالی از سکنه بود، شاید نزدیک به ۵۰ درصد. مردم ساخته بودند اما امکانات نبود. برای آنهایی هم که زمین گرفته بودند صرف نمی‌کرد که پروانه بگیرند و بسازند. اتفاقی که همزمان با مسکن‌مهر افتاد، رونق سکونت و سرمایه‌گذاری در سه فاز اول پرند بود که در واقع آمدن مسکن‌مهر موتور متحرکه‌ای بود برای زنده‌شدن پرند.

یکی از اولویت‌های اصلی شهر حتی قبل از اقتصاد شهر، بحث راه و حمل‌ونقل شهر است. بنابراین آن زمان بحث مترو و مسیرهای دسترسی آغاز شد.

در همان اوایل سال ۸۸ اتصال ریلی پرند به تهران برای شهری که پیش‌بینی جمعیت ۷۰۰ هزار نفری برای آن شده بود، آغاز شد.

طرح مترو پرند تا آن موقع روی کاغذ بود و دانشگاه صنعتی اصفهان مطالعه‌ای را برای مترو انجام داده بود. اما ما اجرایی کردیم و متولی ۱۸ کیلومتر خط مترو پرند به فرودگاه را برعهده گرفتیم و خوشبختانه بحث ابنیه و عملیات خاکی این مسیر را به‌طور کامل انجام دادیم و تا مرحله ریل‌گذاری با ما بود.

تقریبا نزدیک به ۹۴ هزار واحد مسکونی‌مهر در زمان مدیریت من در پرند کلید خورد و آخرین گزارش‌هایی که داشتم از پرند ۵۰ تا ۶۰ هزار واحد تکمیل شده بود و منتظر خدمات زیربنایی بودیم.

ساخت ۹۰ هزار واحد در یک منطقه یعنی ساخت یک شهر از ابتدا.

در بسیاری از شهرهای متوسط ما با درجه تفصیلی ۹ _ رتبه شهرداری‌ها به لحاظ جمعیت و تعداد ساختمان‌های یک شهر- نزدیک به ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد مثل شهر خود من مراغه که ۴۵ هزار واحد در آنجا هست.

پرند با خیلی از مراکز استان‌ها قابل مقایسه است. جمعیتی که با تکمیل مسکن‌مهر در پرند ساکن می‌شود از ایلام بالاتر است. تعداد واحدهای پرند از زنجان بالاتر است که انگار بخواهیم زنجان را از نو بسازیم.

این بارگذاری با این ابعاد و این حجم ساخت‌وساز در شهر جدید پرند با چه میزان پشتوانه مطالعاتی شهرسازی آغاز شد؟ آیا ملاک عمل دولت برای بردن مسکن‌مهر به پرند، مصداق برخی پروژه‌های دولتی و حکایت «راه‌بینداز، جابینداز» بود که ابتدا کلنگ زمین خورده می‌شود و سپس دستگاه‌ها مجبور می‌شوند با پروژه همکاری کنند یا اینکه، مطالعه محکم و قوی از منظر شهرسازی و معماری پشت سر طرح مسکن‌سازی در پرند وجود داشت؟

این مطالعات همه روی کاغذ بود اما وزارت مسکن در بحث پرند یک تنه جلو رفت. ما خودمان رفتیم مدرسه ساختیم و حتی یک زمانی پیشنهاد کردیم که پیمانکار بگذاریم و در بحث آب و برق و گاز هم خودمان وارد شویم و منتظر وزارت نیرو نشویم.

الان در پرند بیش از ۵۰ هزار واحد مسکن‌مهر تکمیل شده و آماده مصرف است، اما به دلیل نبود خدمات فعلا به انباری شبیه شده‌اند. چرا؟ چون همزمان با نگرش سیستمی جلو نرفتیم.

اگر کل دولت را در بحث مسکن‌مهر به نظام پیکره آدمی تشبیه کنیم، وزارت مسکن‌مهر نقش قلب یا مغز را دارد و باید تمامی اعضا و جوارح با هم کار کنند تا شهر را جلو ببرند، اما در مسکن‌مهر فقط مغز و قلب طرح با همت و پشتکار مهندس نیکزاد خوب کار کرد و سایر اعضا همراه نبودند و این مانع توفیق کامل شد.

اگر براساس مطالعاتی که علی‌الخصوص برای شهرهای جدید انجام شده بود همه وزارتخانه‌ها می‌آمدند پای کار و همراهی می‌کردند تا الان پرونده این پروژه بسته شده بود.

کدام وزارتخانه‌ها؟

همه، بانک‌ها، وزارت اقتصاد، نیروی انتظامی و هر موردی که اگر بخواهیم از این بحران اجتماعی بیرون بیاییم همه وزارتخانه‌ها براساس شرح وظایف خودشان باید پای کار بیایند.

مدرک دانشگاهی شما چیست؟

من فوق لیسانس شهرسازی دارم.

تعریف آکادمیک شهرسازی چیست؟ آیا این رشته در انبوه‌سازی و ساخت انبوه‌ آپارتمان در مناطقی که هنوز شهر نشده‌اند، خلاصه می‌شود؟ متاسفانه تفکر برخی مسوولان شهرسازی براین موضوع استوار است که ابتدا باید ساختمان‌هایی در یک نقطه احداث شود تا بعدا شهر در آنجا شکل بگیرد. آیا در کتاب‌های دانشگاهی چنین تعریفی از شهرسازی وجود دارد؟

نخیر! شهرسازی باید همزمان با ساخت‌وساز و ایجاد معابر و سایر زیرساخت‌ها پیش برود.

ببینید یک بحثی که در پرند مغفول افتاده «اقتصاد‌شهری» بود. ما باید در پرند یکسری سرمایه‌گذار جذب کنیم.

شما وقتی وارد شهری می‌شوید حالت زنده‌بودن شهر باید شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. خیلی از شهرهای ما الان مرده محسوب می‌شود این شهرها به اوج شکوفایی رسیدند اما مردند.

شهر اگر بخواهد زنده باشد باید اقتصادش زنده باشد. یعنی در داخل شهر زندگی پویا ایجاد شود و بحث تجارت و کار و فعالیت در داخل شهر انجام شود تا شهر بتواند به حیات خودش ادامه دهد.

الان پرند این ویژگی را ندارد و از این معضل رنج می‌برد. باید در پرند اقتصاد‌شهری شکل بگیرد و اولویت دولت این باشد که یکسری سرمایه‌گذار جذب این منطقه شوند.

ولی سرمایه‌گذار را که با زور نمی‌توان به پرند آورد!

دولت باید جذب سرمایه‌گذار را تسهیل کند.

چگونه؟ مثلا دولت زمین مجانی بدهد؟

خیلی از کارها را می‌توان براساس سیاست‌های ابلاغی اصل۴۴ در شهرهای جدید انجام داد.

در مدتی که شما مدیرعامل پرند بودید، کسی برای سرمایه‌گذاری بزرگ شهری به پرند آمد؟

در زمان من بزرگ‌ترین کارتینگ خاورمیانه شکل گرفت. بحث شهرک مبل را به وجود آوردیم یا بحث ساختمان تجارت جهانی بود که با تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بازرگانی وقت انجام دادیم و یک قطعه زمین را دادیم برای ساخت نمایشگاه بین‌المللی و ساخت برج تجارت جهانی.

روی این زمین الان هیچ کاری نشده و فقط با حصار و سیم خاردار، زمین در محاصره دولت درآمده است!

اگر واقعا نمی‌خواهند بسازند باید زمین را پس بدهند.

در کنار این باید یکسری آدم ثروتمند را هم برای زندگی و سکونت وارد شهر پرند کرد. خیلی شفاف صحبت می‌کنم شهرسازی یعنی اینکه شهر شامل باشد از دهک‌های پایین و بالا و متوسط. الان در تهران همه این دهک‌ها هستند در پرند هم باید باشند.

ما که نمی‌توانیم یکسری افراد ثروتمند را به ضرب اسلحه اجبار به زندگی در پرند کنیم. باید زمینه این مهاجرت را فراهم کنیم. نمی‌خواهم کلی‌گویی کنم. باید تسهیل کنیم و خیلی از نواقص موجود را باید برطرف کنیم.

سال۸۸ پرند جزو مرده‌ترین شهرهای جدید ایران بود و حتی به من توصیه می‌کردند که اگر هشتگرد بروم بهتر است؛ چون در هشتگرد کلا ۹ هزار واحد تعریف شده بود، اما در پرند بیش از ۹۰ هزار واحد که هیچ‌ کاری هم تا آن زمان نشده بود.

اما امروز پرند حرف اول را در شهرهای جدید می‌زند و حالا اگر نخواهیم با اغراق صحبت کنیم، پردیس گفته می‌شود به خاطر نزدیکی به تهران و آب و هوا حرف اول را می‌زند که در این صورت پرند در رتبه دوم قرار دارد. البته من در همین رابطه پردیس هم حرف‌هایی دارم. جهت وزش غالب بادهای تهران غرب به شرق است و کل آلودگی‌ها جمع می‌شود در پردیس. پرند حتی به لحاظ گسل و لرزه‌نگاری ایمن‌تر از پردیس است.

بنابراین شهرسازی کل مجموعه است و شهر یک موجود زنده است. ضمن اینکه شهرهای جدید شهرهایی است که طراحی شده، دارند شکل می‌گیرند و با برنامه و طرح‌های قبلی دارند شکل می‌گیرند و عین شهرهای قدیم نیستند که شهردار آنطور که دلش بخواهد شهر را هدایت کند. البته مواردی هم هست و ایرادهایی هم وجود دارد.

چه شد از پرند رفتید؟

باسابقه‌ترین مدیرعامل در شهرهای جدید هستم و نزدیک به سه سال در پرند کار کردم. بازدیدهای مهمی هم در قالب هیات‌های خارجی در زمان ما از پرند انجام شد. رییس جمهور ترکیه، ونزوئلا، نزدیک به ۳۸ وزیر خارجی از وزیر مسکن تا وزیر خارجه، معاون آقای بان کی‌مون در حوزه اسکان بشر سازمان ملل از پرند بازدید کردند. در مورد رفتنم از پرند هم تشخیص وزیر محترم راه‌وشهرسازی وقت جناب آقای مهندس نیکزاد این بود.

گفته می‌شود شما به خاطر دفاع از آینده مسکن‌مهر و گلایه از نبود خدمات، جابه‌جا شدید.

من نمی‌دانم.

درباره رنج سه‌ساله دولت در بحث تامین آب و برق واحدهای مسکن‌مهر پرند، برخی مسوولان وزارت نیرو می‌گویند در طرح جامع تهران، محدودیت‌های منابع آبی پرند کاملا شفاف بیان شده است و تاکید شده که جمعیت پرند از حد مشخصی نباید بیشتر شود و الان بارگذاری در پرند از حدنصاب طرح جامع فراتر رفته است. این حرف درست است؟

نه این حرف را به‌طور کلی رد می‌کنم و دفاع می‌کنم از ساخت‌وسازهای پرند براساس طرح و برنامه. وقتی طرح جامع یک شهر قرار است به تصویب برسد وزیر راه‌وشهرسازی به عنوان عالی‌‌ترین عضو شورای عالی شهرسازی و سایر وزرا از جمله وزیر نیرو به عنوان سایر اعضا در جلسه دفاع طرح جامع حضور دارند. نقشه‌های مسکن‌مهر پرند توسط معاون وقت وزیر نیرو در همین شورا امضا شده و به تصویب رسیده است؛ بنابراین اگر آن ادعا درست باشد باید مسوولان وزارت نیرو در زمان تصویب طرح جامع پرند و نقشه‌های مسکن‌مهر در شورای عالی شهرسازی، نقشه‌ها را امضا نمی‌کردند نه اینکه امضا کنند و بعدا حرف‌های دیگری مطرح شود.

پس مشکل خدمات واقعا چیست؟

ببینید اقدامات خوبی انجام شد. بحث آب پرند به اندازه ۳۰ تا ۴۰ هزار واحدمسکونی با بُِعد خانوار ۴ نفر، حل شد حتی قرار شده بود یک سهمیه‌ای را برای آب پرند از سد طالقان که آب تهران را تامین می‌کند مشخص کنند ولی همان بحثی که درباره پیکره مسکن‌مهر گفتم همزمان نتوانست حرکت کند و سرعت‌ها با هم هماهنگ نبودند.

در پرند از اقوام‌های مختلف دیده می‌شود به خصوص لر و ترک. سامانه مسکن‌مهر تا چه حد شرط ۵سال سابقه سکونت را برای متقاضیان رعایت کرده و استعلام‌ها را صحیح و بدون خطا انجام داده است؟

ببینید. بحث شرط ۵سال سکونت در تهران واقعا خط‌قرمز ما در ثبت‌نام‌ها بود و خیلی به این موضوع اعتقاد داشتیم و خیلی سختگیری هم کردیم.

پرند سال۸۹ اصلا متقاضی نداشت و عمده حجم تقاضا در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به وجود آمد. چه اتفاقی ظرف این دو سال افتاد که مسکن‌مهر یک‌دفعه اینقدر خواهان پیدا کرد؟

خوب برای پاسخ به این سوال باید برگردیم به تحولات بازار مسکن. ما یک افزایش بسیار جهنده‌ای در قیمت مسکن داشتیم و وقتی مردم دیدند که دولت مسکن‌مهر را با قیمت تمام‌شده دارد واگذار می‌کند و یک سود قابل‌توجهی بین قیمت‌ تمام‌شده و قیمت بازار وجود دارد و در واقع نوعی یارانه دولتی به متقاضیان مسکن محسوب می‌شود، هجوم آوردند به سمت پیش‌خرید این واحدها.

الان در پرند وضعیتی که وجود دارد این است که از یک‌طرف برخی پیمانکارها کار را تعطیل کرده‌اند و مدعی افزایش قیمت هستند و از طرف دیگر سکونت در واحدهای آماده در حال شکل گرفتن است. شما به عنوان طراح و مجری مسکن‌مهر پرند چه راهکاری جلوی پای دولت جدید برای مواجهه با این دو چالش پیشنهاد می‌کنید؟

من درباره اینکه پیمانکارها تعطیل کرده‌اند نمی‌توانم اظهار نظر کنم، اما در کل پیشنهادم این است که باید اتاق فکر در وزارت راه‌وشهرسازی تشکیل شود و از نظرات دوستان با تجربه مسکن‌مهر استفاده شود به‌رغم اینکه ممکن است نظرات مدیران قبلی با ایده و فکر مدیران جدید مغایر باشد، اما شنیدن نظرات خالی از مزایا نیست.

دولت باید در کاربری‌های عمومی مناطق مسکن‌مهر خیلی سرمایه‌گذاری کند و مشوق سرمایه‌گذاری ایجاد کند. پارک، فضای سبز و اصلا نهضت فضای سبز راه‌اندازی کند.

پرند امروز از فضای سبز رنج می‌برد. دولت می‌تواند برابر قانون همه زمین‌هایی را که کاربری آنها سبز تعریف شده است، تحویل شهرداری بدهد. ما الان در کرج نزدیک به ۵۳۰ هکتار زمین فضای سبز را به شهرداری واگذار کردیم.

پس اولویت پرند سبز کردن پرند باید باشد. واحدهای تجاری باید سریع شکل بگیرد.

پرند نزدیک به ۲۰۰ مدرسه لازم دارد در حالی که الان ۲۰ مدرسه در حال ساخت است. در پرند بیمارستان نداریم.

الان در پرند وجود بافت‌خالی و زمین‌های بدون استفاده به ضرر آینده شهر است همه این زمین‌ها متناسب با نوع کاربری بلافاصله باید زیر بار قرار بگیرد.

در کنار این باید یکسری سرمایه‌گذار و دهک‌های بالای جامعه به سکونت در پرند تشویق شوند.

۲۰۰۰ هکتار زمین الان از محدوده شهریار قابل الحاق به پرند است و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور می‌تواند این زمین‌ها را به محدوده پرند الحاق بزند و یک شهرک لوکس برای پردرآمدها احداث کند.

برای پذیرش این گروه‌ها، باید شهر توسعه پیدا کند. باید ابتدا مترو راه بیفتد، حتی اتوبان فعلی ساوه برای دسترسی به پرند نیز جوابگو نیست و باید مسیرهای ارتباطی توسعه یابد. در کل دولت باید برای توسعه سریع پرند و دیگر مناطق مسکن‌مهر به چهار موضوع اهمیت دهد و برای آنها برنامه اجرایی تدوین کند. اول: بحث راه و مسیرهای دسترسی و افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل از طریق مترو و جاده، دوم : بحث احیای «اقتصاد شهر» و بسترسازی برای فعالیت سرمایه‌گذاران بزرگ و ایجاد پهنه کار و فعالیت، سوم: توجه به کاربری‌های عمومی با ایجاد مشوق فعالیت در زمین‌های معطل، چهارم: راه‌اندازی نهضت فضای‌سبز و توسعه مناطق سبز.

آقای احمدی‌نژاد چندبار از پرند بازدید کرد؟

زمان من یکبار آمدند برای افتتاح ۱۰ هزار واحد مسکن‌مهر در خرداد سال ۹۱.

یعنی در سال‌های ۸۸ تا ۹۱ که مسکن‌مهر در حال ساخت بود، رییس‌جمهور اصلا به پرند نیامد؟

نه! نیامدند البته شاید هم نامحسوس بازدید کرده باشند، اما ما متوجه حضور احتمالی ایشان نشدیم.

آقای احمدی‌نژاد در همان تنها سفرشان به پرند، چه برداشتی از این منطقه داشتند و چه توصیه‌هایی به مهندس نیکزاد یا شما ارائه کردند؟

مثل اینکه قبل از اینکه مسکن‌مهر شروع شود زمانی که شهردار تهران بودند یک بازدید داشتند و زمانی که آمدند ساخت‌وسازها را دیدند تحسین کردند و البته بر کاربری‌های عمومی تاکید کردند و خود رییس‌جمهور ترکیه هم که آمد عین این عبارت را به کار برد: «در پرند با جنگلی از ساختمان روبه‌رو شدم.»

ماجرای انتقال پایتخت به پرند چه بود؟ ظاهرا این بحث دو سال پیش از جانب مسوولان نهاد ریاست‌جمهوری مطرح شد.

بله یک جلسه هم در نهاد ریاست جمهوری رفتیم و تا یک جایی هم موضوع پیش رفت مبنی بر اینکه وزارتخانه‌ها بیایند در پرند شکل بگیرند.

نظر رییس‌جمهور وقت چه بود؟

نمی‌دانم.

معاون اول رییس‌جمهور هم در جلسه انتقال پایتخت در نهاد حضور داشتند؟

خیر، معاون اداری مالی نهاد بود و قرار بود، آقای بقایی هم باشد که یک سفری در آن روز برایشان پیش آمد. استاندار تهران بود. من نمی‌دانم پیش‌مقدمه چه بود اما از ما زمین خواستند ما هم ۵۶۰ هکتار طراحی کردیم و اعلام آمادگی کردیم. در این جلسات در اواخر سال۹۱ کار رسید به جایی که دستور ساخت وزارتخانه‌ها را صادر کردند بعد گفتیم با چه پولی. گفتند که ساختمان‌های مازاد وزارتخانه‌ها در تهران را بفروشیم، اما در همین حین، بحث جابه‌جایی من مطرح شد و موضوع دیگر پیگیری نشد.

پرند قابلیت انتقال پایتخت را دارد؟

قابلیت کل انتقال را ندارد؛ اما به شرطی که موارد مورد بحث در پرند محقق شود قابلیت پایتخت‌اداری شدن را دارد.

در پرند جا برای ادامه مسکن‌مهر هست؟

همان ۲۰۰۰ هکتار. یک موضوع هم باید درباره مسکن‌مهر پرند متذکر شوم، سال۹۱ در زمان افتتاح ۱۰ هزار واحد مسکونی‌مهر ۲۵ هزار واحد آماده بود و و تحویل مردم شده بود و مردم در آنها ساکن شده بودند؛ اما قرار شده بود افتتاح‌ها مرحله مرحله باشد. اما این ۲۵ هزار آب و برق و گاز داشت.

«نهضت» ساخت فضای‌سبز و ایجاد پهنه کاروفعالیت در داخل محدوده‌های مسکن‌مهر راه بیفتد

انتقال «پایتخت‌اداری» به پرند در نهاد ریاست‌جمهوری تا مرحله تامین منابع مالی برای ساخت وزارتخانه‌ها پیش رفته است

۲۰۰۰ هکتار زمین در مجاورت پرند برای ساخت شهرک‌‌مسکونی لوکس مخصوص دهک‌های ۹ و ۱۰ آماده الحاق است

«پرند» سخت‌ترین قسمت کار است، اما برای رساندن آن به مقصد ساده‌ترین راه‌ها پیش‌روی دولت قرار گرفته است

مقیاس فعلی پرند با زنجان و ایلام و عمده شهرهای مرکز استان برابری می‌کند اما به‌لحاظ امکانات فاصله زیادی وجود دارد