انگلیس 10 شهر زیست بومی می‌سازد

نیلوفر قدیری

دولت انگلیس امسال رقابت بین‌المللی برگزار می‌کند تا معمار و طراح ساختمانی برتر را برای ساخت ۱۰ شهر پیشنهادی زیست بومی این کشور انتخاب کند. منظور از شهرهای زیست‌بومی که چند سالی است وارد واژگان شهری جهان شده، شهرهایی است که کمترین آلودگی را برای محیط‌زیست ایجاد کنند و چرخه صنعتی آنها برای طبیعت ایجاد زباله نکند. با جدی‌شدن موضوع آلودگی محیط‌زیست، ساخت شهرهای

زیست بومی هم قوت گرفته‌است. چین و اروپا بیشترین کار را در این زمینه انجام داده‌اند.

یوت کوپر، وزیر مسکن انگلیس با اعلام خبر برگزاری مسابقه برای انتخاب سازندگان این شهرها گفت: این رقابت دو مرحله‌ای که علاوه بر وزارت مسکن، بنیاد پادشاهی این کشور هم در برگزاری آن شرکت دارد، تا پایان امسال برگزار می‌شود.

برندگان این رقابت داخلی از سال آینده کار ساخت شهرهای زیست بومی را آغاز می‌کنند. گوردون براون، نخست وزیر انگلیس اخیرا در سخنرانی در کنفرانس حزب کارگر در لندن اعلام کرد که قصد دارد تعداد شهرهای زیست بومی را دو برابر کند. قرار است هر کدام از این شهرها، سبک معماری و ساختمان‌های متفاوت و متنوع داشته باشد.

در این شهرها از شیوه نوین خانه‌سازی استفاده می‌شود. البته در ساختن این شهرها از تاریخ بومی و ماهیت شهرهای اطراف هم استفاده می‌شود. همچنین این شهرها هر کدام شغل و خدمات خاص خود را دارند. در ساختن این شهرها، انگلیس از نمونه‌های مشابه در اسکاندیناوی و هلند الهام می‌گیرد. الگوی اصلی انگلیس در این زمینه کشور سوئد است. هر کدام از این شهرها دست‌کم ۲۰‌هزار باب خانه را در خود جای می‌دهند. این شهرها قرار است درجه بسیار کمی مونواکسید کربن تولید کنند و حتی در بعضی از آنها میزان تولید این ماده سمی تا حد صفر است.

براون بعد از به قدرت رسیدن و جانشینی تونی بلر اعلام کرد که تصمیم دارد خانه‌سازی را در انگلیس افزایش دهد و تا سال ۲۰۱۶ هر سال ۴۰‌هزار باب خانه جدید در این کشور بسازد.

او ماه گذشته در سخنرانی خطاب به پارلمان گفت: دولت باید از این مازاد به وجود آمده از نظر زمین استفاده کند و توان ساخت خانه را به حداکثر برساند. به این منظور او لایحه اصلاحی را به پارلمان برد که به موجب آن توان ساخت و ساز در کشور افزایش خواهد یافت. براون به پارلمان قول داد که تا سال ۲۰۲۰‌، ۳میلیون باب خانه در این کشور ساخته خواهد شد. این تعداد ۲۵۰‌هزار باب بیشتر از رقم وعده داده شده قبلی توسط دولت است.

دولت انگلیس برای ساخت خانه‌های جدید با سازمان محیط‌زیست این کشور درگیری دارد. سازمان محیط‌زیست با تخریب کمربند سبز اطراف شهرها برای توسعه آنها و ساخت خانه‌های جدید به شدت مخالف است. اما وعده براون به پارلمان در واقع نادیده گرفتن این مخالفت است.