محور اصلی فعالیت‌های نظام مدیریت بحران، اقدامات پیشگیرانه و فراهم ساختن تمهیداتی است که خسارت‌ها و صدمات ناشی از حوادث را کاهش دهد، اما از آنجا که همواره محدودیت‌هایی در انجام اقدامات لازم برای کاهش ریسک و پیشگیری از بحران وجود دارد، آمادگی برای مقابله موثر با بحران‌های احتمالی نیز باید به عنوان بخش مهمی از فعالیت‌های نظام مدیریت بحران مورد توجه قرار گیرد.

احداث پایگاه‌های چندمنظوره پشتیبانی مدیریت بحران در سطح شهر تهران با هدف ارتقای آمادگی کلانشهر تهران برای مواجه با بلایای طبیعی و بحران‌های احتمالی ناشی از آنها صورت گرفته است.
تجارب حاصل از بحران‌هایی نظیر زلزله بم حاکی از آن است که گسترش شبکه فرماندهی و هماهنگی مدیریت بحران به صورت غیرمتمرکز و در تماس نزدیک با گروه‌های جمعیتی تحت پوشش، کارآیی و اثربخشی اقدامات مدیریت بحران را افزایش می‌دهد.
از همین رو سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران احداث پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران با هدف ایجاد یک شبکه گسترده، نامتمرکز و در عین حال یکپارچه و تاکتیک‌پذیر را برای هدایت و هماهنگی عملیات مقابله با بحران در سطح کلانشهر تهران در دستور کار قرار داده است.
استقرار ستاد مدیریت بحران مناطق و نواحی شهری در این پایگاه‌ها و تجهیز آنها با امکانات ضروری مقابله با بحران‌هایی نظیر زلزله، سیل، آتش‌سوزی،‌ و... میزان آمادگی شهر تهران برای مواجهه با بحران‌های برشمرده در بالا را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد.
در شرایط عادی این پایگاه‌ها به عنوان مراکز آموزش و ترویج فرهنگ صحیح آمادگی و مقابله با بحران به شهروندان، فعالیت خواهند کرد. به علاوه مطابق برنامه این پایگاه‌ها با امکانات ورزشی مناسب تجهیز و از فضای موجود در آنها به عنوان فضای ورزشی بانوان استفاده خواهد شد.
نیروهای مستمر در پایگاه‌های ویژه پشتیبانی مدیریت بحران
به طور کلی برنامه‌ریزی بر آن است که نیروها و تجهیزات سازمان‌های ذکر شده در ذیل امکان استقرار در پایگاه‌های ویژه پشتیبانی مدیریت بحران را داشته باشند.
1 - شهرداری‌های مناطق 22 گانه شهر تهران.
۲ - پرسنل دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران به نمایندگی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
3 - جمعیت هلال احمر شهر تهران.
۴ - سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی.
5 - مرکز اورژانس تهران.
بخش‌های مهم پایگاه‌ها
اتاق مدیریت: هر پایگاه چند منظوره پشتیبانی مدیریت بحران در واقع محلی است برای استقرار ستاد مدیریت بحران ناحیه که قبل و بعد از زمان بحران فعال خواهند بود. این پایگاه‌ها در آینده می‌توانند در سطح محله نیز گسترش یابند. تا آنجا که هر محله از یک پایگاه مدیریت بحران برخوردار شود.
اتاق‌های نگهداری تجهیزات: در هر یک از این پایگاه‌ها تجهیزات و وسایل امداد و نجات و تجهیزات مقابله با سوانح نگهداری می‌شود. اقلام مورد نیاز مقابله با بحران در شرایط عادی در انبارها ذخیره می‌شوند و مرتبا مورد بازرسی و تعویض یا سرویس قرار می‌گیرند.
اتاق امداد و نجات/ شورایاری: اتاق امداد و نجات/ شورایاری نیز ممکن است برای برنامه‌ریزی و هماهنگی موارد مربوط به اجرای برنامه‌های آموزشی، تمرین، فراگیری موارد مربوط به نجات و کار با تجهیزات مربوطه. همچنین اعضای شورایاری محلات می‌توانند جهت هماهنگی با ستاد بحران ناحیه در این اتاق مستقر شوند.
برنامه‌های همکاری با مدارس و مساجد نیز در این اتاق هماهنگ خواهد شد.
اتاق اورژانس: نیروهای مرکز اورژانس شهر تهران در قالب واحدهای ارائه کننده فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی در این پایگاه‌ها مستقر می‌شوند. به این ترتیب ده‌ها اتاق اورژانس به مجموعه خدمات فوریت‌های پزشکی شهر تهران اضافه خواهد شد که در شرایط عادی و شرایط وقوع بحران قابلیت خدمت‌رسانی خواهند داشت.
اتاق آتش‌نشانی: اتاق آتش‌نشانی نیز برای شرایط عادی و نیز شرایط وقوع بحران در نظر گرفته شده است و مورد استفاده واحدهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و امدادرسانی قرار می‌گیرد.