تهران برای بحران آماده می‌شود
گروه مسکن و عمران: رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از احداث 100پایگاه مدیریت بحران در شهر تهران تا پایان سال خبر داد.

زمین‌هایی که برای احداث پایگاه مدیریت بحران در نظر گرفته می‌شود، باید دارای شرایط ویژه‌ای چون عدم مشکلات ژئوتکنیکی، قرار نداشتن بر روی مسیر قنات، عدم نزدیکی به گسل، داشتن راه ارتباطی مناسب و حتی‌الامکان شرایط فرود بالگرد را داشته باشند. قرار است ۲۲ اتاق بحران در مناطق شهری به اتاق مرکزی بحران شهر تهران متصل شوند تا از آنجا در شرایط اضطراری سازماندهی عملیات صورت گیرد.
گروه مسکن- سمیه فراهانی: رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از احداث 100پایگاه مدیریت بحران در شهر تهران تا پایان سال خبر داد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، مازیار حسینی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مراسم افتتاح پایگاه ویژه مدیریت بحران منطقه 6 گفت: تاکنون 76پایگاه در تهران افتتاح شده است که برای پوشش‌دهی کامل شهر تهران، به 140 پایگاه مدیریت بحران در سطح این شهر نیازمندیم.وی افزود: زمین‌هایی که برای احداث پایگاه مدیریت بحران در نظر گرفته می‌شود باید دارای شرایط ویژه‌ای چون عدم مشکلات ژئوتکنیکی، قرار نداشتن بر روی مسیر قنات، عدم نزدیکی به گسل، داشتن راه ارتباطی مناسب و حتی‌الامکان شرایط فرود بالگرد را داشته باشند. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به راه‌‌اندازی 22 اتاق بحران در مناطق شهری که قرار است به اتاق بحران شهر تهران متصل شوند تا از آنجا در شرایط اضطراری سازماندهی عملیات صورت گیرد، افزود: همچنین بحث امدادرسانی در ده استان معین شهر تهران مطرح است که در این راستا پایگاه‌هایی در مبادی ورودی شهر تهران ایجاد شده است.
حسینی تصریح کرد: از یک نقطه و یا یک مرکز نمی‌توان کلانشهر تهران را اداره کرد و چاره‌ای نیست به جز اینکه از نقاط متعدد با یک سازماندهی واحد این کار صورت گیرد. بر همین اساس وی افزود: فکر احداث پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران شهر در ۱۲۰ ناحیه شهری بعد از زلزله بم و در ۱۵ دی‌ماه ۱۳۸۲ در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران شهر تهران مطرح و تصویب گردید. این طرح در ششم اسفند سال ۱۳۸۲ جهت شناسایی زمین‌های مناسب برای احداث پایگاه‌ها در سطح نواحی به مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران ابلاغ شد.
مازیار حسینی گفت: مهیا کردن بستر عملیاتی و تاکتیکی مناسب برای تحقق اقدامات پیشگیری، آمادگی و مقابله در بحران‌‌های مختلف، کاربری‌های آموزشی و ورزشی و فرهنگ‌سازی و توسعه شبکه شتاب‌نگاری و سیستم ارزیابی حادثه مرکز کنترل و هدایت عملیات مقابله شهر تهران از اهداف عمده احداث این پایگاه است.
وی در ادامه به ۲ نوع پایگاه اشاره کرد و گفت: پایگاه‌‌های ویژه و پایگاه‌های چند منظوره از انواع پایگاه‌های احداث شده است. منظور از پایگاه ویژه، پایگاهی است که صرفا با کارکردهای اختصاصی مدیریت بحران احداث شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
در هر یک از مناطق شهرداری تهران یک پایگاه ویژه در نظر گرفته شده و همچنین ده پایگاه ویژه با هدف استقرار استان‌های معین و در مجموع 27 پایگاه ویژه در سطح شهر تهران احداث می‌شود. همچنین پایگاه‌های چندمنظوره، پایگاهی است که با دو کارکرد مدیریت بحران در زمان بحران و ورزش بانوان در زمان عادی آنها در نظر گرفته شده است و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که حتی‌المقدور در هر یک از نواحی شهر تهران، یک پایگاه چند منظوره احداث شود.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: مساحت زیربنایی کل هر پایگاه یک‌هزار و ۲۵۰متر مربع است که حدود‌هزار متر مربع آن محوطه سالن‌های ورزشی و ۲۵۰متر مربع آن فضای اداری است و علاوه بر استفاده از فضای سرپوشیده این سوله‌ها در شرایط عادی از کارکرد اجرای برنامه‌های آموزشی امداد و نجات و استقرار تیم‌هایی از سازمان‌های ارائه‌کننده خدمات اضطراری برخوردار است و در شرایط بحرانی تمام بخش‌های پایگاه در اختیار ستاد مدیریت بحران مناطق و تیم‌های امدادی قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: سازه این پایگاه‌ها در برابر زلزله مقاوم و به منابع آب، سوخت و برق اضطراری مجهز است.
همچنین در ادامه این مراسم مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهر تهران یک شهر معمولی نیست، بلکه شهری با شرایط خاص است و نمی‌توان در مواقع خاص چون زلزله با شهر ۹۲هزار نفری بم مقایسه کرد. وی افزود: تنها یک منطقه شهر تهران معادل ۸ تا ۹برابر شهر بم جمعیت دارد و در صورت بروز زلزله مدیریت بحران تهران در شرایط دشواری قرار خواهد گرفت.


چمران با اشاره به مصوبه شورای اسلامی ‌شهر تهران مبنی بر تغییر مرکز مدیریت بحران شهر تهران به سازمان مدیریت بحران، این اقدام را گامی‌در جهت ارتقای جایگاه مدیریت بحران اعلام کرد و افزود: باید توجه داشت که صرفا ایجاد و راه‌اندازی پایگاه‌های مدیریت بحران شهر تهران کافی نبوده بلکه سازماندهی نیروها و گروه‌های مستقر در این پایگاه‌ها نیز برای آمادگی در شرایط اضطراری امر مهمی‌است.
دکتر غفرانی، شهردار منطقه 6 تهران نیز با بیان اینکه بحث مدیریت بحران باید بسیار زودتر از این و در دوره مدیریت‌های شهری قبل مورد توجه جدی مسوولان قرار می‌گرفت، گفت‌: همواره در حوادث غیرمترقبه بسته به شرایط خاص هر کشور این وظیفه مدیریت شهری است که برای آمادگی و پیشگیری در این زمینه برنامه‌ریزی کند. وی با بیان اینکه در شهر تهران به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل همواره احتمال وقوع زلزله وجود دارد، افزود‌: عقل حکم می‌کند که برای حفظ جان شهروندان تدابیر ویژه ای برای آمادگی در شرایط بحران اندیشیده شود.
غفرانی با اشاره به جمعیت ۲۳۰‌هزار نفری منطقه ۶ که روزها به دلیل شرایط خاص منطقه یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر جمعیت سیار نیز به آن اضافه می‌شود، افزود‌: منطقه ۶ حداقل به ۱۲ پایگاه مدیریت بحران نیاز دارد که در حال حاضر به دلیل محدودیت در فضای منطقه برای احداث این تعداد پایگاه با مشکل مواجه هستیم.