پیش‌بینی زمان 99 سال برای واگذاری زمین مناسب است

گروه مسکن- عضو کمیسیون عمران مجلس با مناسب دانستن زمان ۹۹ سال برای واگذاری زمین گفت: دولت با توجه به فرهنگ تاریخی اوقاف در کشور، پیش‌بینی مدت زمان ۹۹ سال برای واگذاری زمین را تعیین کرده است. حبیب‌ا... اسماعیل‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: پیش‌بینی زمان ۹۹ سال برای واگذاری زمین به تعاونی‌های مسکن از سوی دولت به دلیل داشتن یک سابقه تاریخی تعیین شده است بنابراین به دلیل نهادینه شدن فرهنگ اوقاف در کشور از دیرباز می‌توان گفت که زمان ۹۹ سال برای واگذاری زمین به تعاونی‌های مسکن زمان مناسب و خوبی است.

وی تاکید کرد: امروز جامعه بحث اوقاف را پذیرفته و روشن است که پیش‌بینی زمان ۹۹ سال جای سوال و تردیدی برای مردم نداشته باشد، بنابراین دولت یکی از بهترین راه‌حل‌ها در خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه را در حذف قیمت زمین از مسکن با واگذاری زمین‌های اجاره‌ای دیده است.

اسماعیل‌زاده در پاسخ به تکلیف دولت برای ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی و گنجاندن آن در لایحه ساماندهی مسکن گفت: ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در تبصره ۶ بودجه ۸۶ آمده است، اما اینکه دولت این موضوع را در لایحه ساماندهی مسکن تکلیف کند خود جای بحث دارد.

وی افزود: آنچه که مهم است این است که دولت در سال جاری متعهد شده که در شهرها یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد مسکونی و در روستاها ۳۰۰هزار واحد مسکونی احداث کند اما احتمال اینکه این تعداد ساخته نشود وجود دارد، بنابراین مهم تعهد دولت و حضور بخش‌خصوصی در صحنه است.

نماینده شهر فلاورجان در خصوص اخذ مالیات از واحد‌های خالی از سکنه گفت: اخذ مالیات از واحد‌های خالی از سکنه به طور مشخص در لایحه ساماندهی مسکن ارائه نشده است، اما کمیسیون عمران در حال بررسی طرح اخذ مالیات از واحد‌های خالی از سکنه به طور مجزا است.

وی ادامه داد: تاکنون کمیسیون عمران برای این موضوع یک جلسه کارشناسی برگزار کرده است اما همچنان این طرح به دلیل محترم شمرده شدن مالکیت در اسلام در کشمکش‌های کارشناسی است.

مدت واگذاری زمین اجاره‌ای به ۳۰ سال کاهش یابد

عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی گفت: پیش‌بینی مدت زمان ۹۹ سال برای اعطای زمین‌های اجاره‌ای از سوی دولت بالا است و باید به ۲۰ تا ۳۰ سال کاهش یابد.

محمد‌علی پورشیرازی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: عمر مفید ساختمان‌های احداث‌شده در کشور بین ۲۰ تا ۳۰ سال است، بنابراین بهترین کار در واگذاری زمین‌های اجاره‌ای به شرکت‌های تعاونی مسکن این بود که در پیش‌بینی زمان و مدت واگذاری این زمین‌ها به عمر مفید ساختمان‌ها نیز توجه شود.

پورشیرازی تاکید کرد: دولت باید به بعد از اتمام زمان مقرر شده در واگذاری زمین‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد، چرا که بعد از اتمام زمان ۹۹ سال بسیاری از مشکلات را در پی خواهد داشت.

عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در خصوص دلیل تکلیف نشدن ساخت ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی در لایحه ساماندهی مسکن گفت: ساخت سالانه ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی کار بسیار دشواری است چرا که باید زمینه‌های آن که همانا آموزش نیروی کار ماهر و تولید و عرضه مناسب آهن و سیمان است، فراهم شود. وی ادامه داد: به اعتقاد بنده تولید ۵/۱میلیون واحد مسکونی کار نشدنی است و تکلیف نشدن آن نیز در لایحه ساماندهی مسکن می‌تواند به همین دلیل باشد.

عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در خصوص تعریف انبوه‌سازی نیز گفت: متاسفانه در ایران هر فردی که چند واحد مسکونی احداث کرد به او واژه انبوه‌ساز تلقی می‌شود، در حالی که تعریف انبوه‌ساز این‌گونه است که هر فردی که واحدهای مسکونی ارزان، کیفی و با سرعت احداث کند باید انبوه‌ساز تلقی و از او حمایت شود.