انبوه‌سازان با افزایش قیمت انرژی و به دنبال آن حذف سوبسیدها، نسبت به بکارگیری فناوری اطلاعات و هوشمند‌سازی‌سازه‌های مسکونی، اداری و تجاری ترغیب می‌شوند. علی امامی طالقانی، کارشناس صنعت ساختمان‌های هوشمند(BMS )، در گفت‌وگو با خبرگزاری موج، با بیان این مطلب افزود: به کارگیری BMS در بهترین حالت موجب کاهش ۳۰‌درصدی مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌شود، اما استفاده از سیستم‌های یکپارچه نسبت به سیستم‌های مجزا ۱۵‌درصد قابلیت بالاتر ایجاد می‌کند.

وی در خصوص اینکه «مدیریت ساختمان BMS» چیست، گفت: سیستم مدیریت هوشمند ساختمان با به کارگیری آخرین تکنولوژی‌ها، درصدد آن است که شرایطی ایده‌آل همراه با مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها پدید آورد، به طوری که ضمن کنترل بخش‌های مختلف ساختمان و ایجاد شرایط محیطی مناسب با ارائه سرویس‌های همزمان، سبب بهینه‌سازی مصرف انرژی، سطح کارایی و بهره‌وری سیستم‌ها و امکانات موجود در ساختمان می‌شود.

امامی طالقانی با توجه به اینکه هم‌اکنون نیمی از ساختمان‌های بالای ۱۰هزار مترمربع کشور آمریکا مجهز به انواع سیستم‌های BMS است، یادآور شد: این سیستم موجب شده است که چیزی افزون بر ۱۰‌درصد کل انرژی مصرفی در ساختمان‌های بالای ۱۰هزار مترمربع صرفه‌جویی شود.

این کارشناس مهم‌ترین مزایای بهره‌گیری از BMS را شامل ایجاد محیطی مطلوب، استفاده بهینه از تجهیزات و افزایش عمر مفید آنها، ارائه سیستم کنترلی با قابلیت برنامه‌ریزی زمانی عملکرد، کاهش چشمگیر هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات، بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و عدم نیاز به پیمانکار دائمی ساختمان و ... اعلام کرد.

وی تصریح کرد: تکنولوژى ساختمان هوشمند امکانات متنوع و گسترده‌ای در اختیار می‌گذارد که هر شخص نسبت به علاقه و سلیقه خود می‌تواند از تمامى یا تنها بخشى از آن بهره‌مند شود و ویژگى منحصر به فرد این تکنولوژى، ایجاد هماهنگى و یکپارچه‌سازى بین تمام سیستم‌هایى است که تاکنون به صورت منفرد استفاده می‌شده است. امامی طالقانی یکی از فواید اصلى تکنولوژى ساختمان‌های هوشمند در کنار ایجاد راحتى و امنیت بیشتر را صرفه‌جویى در مصرف انرژى دانست و با توجه به توسعه روز افزون ساختمان‌های هوشمند در دنیا، اظهار داشت: منظور از ساختمان هوشمند آن قسمت از وسایل، تجهیزات و امکاناتی است که عملکرد اتوماتیک دارد و هر فرد می‌تواند به صورت مستقیم در ساختمان، محیط کار و زندگی با آن در تعامل باشد و به نحوی از آن تجهیزات با عنوان کاربر استفاده کند. وی با تاکید بر اینکه توسعه روز افزون IT به خصوص در سال‌های گذشته و تحولات ICT امکانات فراوانی را حتی در احداث ساختمان‌ها فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: اگرچه روش‌های سنتی در صرفه‌جویی انرژی همچنان کارآمد است، اما با رشد فناوری‌های نوین، شکل‌های جدید از صرفه‌جویی هوشمند رخ می‌نماید که دانش و فناوری را نه تنها در اصل مصرف، بلکه برای صرفه‌جویی در آن نیز در اختیار می‌گذارد.