مدیر پژوهش مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: ضوابط خاص طراحی معماری خانه‌های سالمندان طی جلسات متعدد در کمیته تخصصی آن تدوین شد. مهندس مرتضی خرمی در گفت‌و‌گو با «ایرنا»، افزود: جمعیت سالمندان (۶۵سال یا بیشتر) در کشورهای جهان بین سال‌های ۲۰۰۰تا ۲۰۳۰ در آستانه دو برابر شدن قرار دارد.

وی اظهار داشت: در ایران نیز شمار سالمندان فعالی که به تنهایی و مستقل در مسکن شخصی زندگی کرده و خود را اداره می‌کنند رو به افزایش است بنابراین باید امکانات بسیاری چه از نظر جسمانی (با کمک گرفتن از علوم پیشرفته روز) و چه از نظر روانی (با برقراری روابط اجتماعی و خانوادگی)، در فضای زیستی فراهم آید که برای همه افراد به ویژه سالمندان مناسب باشد.

وی گفت: این ضوابط در نشستی با حضور نمایندگان سازمان بهزیستی کشور، وزارت کشور، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، انجمن صنفی سالمندان کشور و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به نیابت از وزارت مسکن و شهرسازی مورد بحث قرار گرفت که بعد از انجام مطالعات و بحث‌های صورت گرفته در کمیته‌ای متشکل از اعضای نامبرده پس از تصویب، ضوابط به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شد و هم‌اکنون مراحل تصویب نهایی خود را به عنوان یکی از مصوبات این شورا برای لازم‌الاجرا شدن می‌گذراند.

خرمی گفت: ضابطه‌مند کردن امر طراحی معماری خانه‌های مورد استفاده سالمندان جهت ایجاد شرایط آسایش، بهداشت و ایمنی برای پاسخگویی به نیازهای روانی آنان و دستیابی به استقلال فردی به منظور برقراری روابط اجتماعی و فعالیت‌های سازنده‌، ارتقای کیفی فضاهای موجود خانه‌های مورد استفاده سالمندان و مناسب‌سازی آنها از جمله اهداف تدوین این ضوابط است.

وی در خصوص کاربرد این ضوابط افزود: این ضوابط در طراحی معماری و مناسب‌سازی خانه‌های سالمندان اعم از دولتی و خصوصی و نیز باشگاه‌های روزانه سالمندان، طراحی معماری و مناسب‌سازی فضاهای مسکونی که سالمندان در آنها سکونت دارند، مناسب‌سازی تمام ساختمان‌های عمومی که سالمندان از آنها استفاده می‌کنند، کاربرد دارند.

تدوین این ضوابط توسط مهندس ندا رفیع‌زاده، عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به انجام رسیده است.