دولت به جای تعاونی‌ها به بافت‌های فرسوده توجه کند

امیر کشفی *

مدت زمانی است که صحبت از واگذاری زمین به تعاونی‌های مسکن است و در خبرها می‌شنویم که مردم را تشویق به تشکیل تعاونی‌های مسکن می‌کنند تا با ارائه تسهیلات و زمین، افراد فاقد مسکن صاحب خانه شوند. سوال من از مسوولان محترم این است که چرا این تسهیلات و شرایط خوب را به افرادی که در بافت‌های فرسوده ملک یا زمینی دارند، نمی‌دهند تا خانه‌های خود را نوسازی یا بازسازی کنند؟

تعاونی‌های مسکن سال‌های طولانی است که در حال فعالیت هستند و بعضی از آنها در مدت زمان فعالیتشان با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده‌اند که اثرات منفی آن اعضای تعاونی را نشانه می‌رود.حال که صحبت از تشکیل تعاونی‌ها در حجم زیاد در کشور است، قطعا دوباره مشکلاتی در پیش رو خواهند داشت.

به نظر می‌رسد ارائه تسهیلات در بافت‌های فرسوده کمک زیادی به شهروندانی می‌کند که در آن مناطق زندگی می‌کنند. شهرداری‌ها می‌توانند در این مناطق دفاتر مشاوره ایجاد کنند. این مشاوران می‌توانند مردم را راهنمایی و آنها از خدمات و تسهیلات موجود آگاه کنند و در اصل به مردم آموزش بدهند.

همچنین این دفاتر می‌توانند نقشه‌های ساختمانی رایگان برای افرادی که در این بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند و عموما بضاعت مالی چندان زیادی ندارند، تهیه کنند و در اختیارشان قرار دهند.

به این طریق با کمک به مردم در بافت‌های فرسوده دیگر نیاز نیست که آنها را مجبور کرد تا خانه‌های فرسوده خود را بفروشند و به مناطق دیگر بروند و به این ترتیب همه بافت‌های فرسوده کشور دوباره نوسازی می‌شوند. بدون اینکه برای صاحب آن خانه‌ها مشکلاتی ایجاد شود.

البته ایجاد این شرایط فقط با کمک و همکاری سازمان‌های مربوطه در ارائه خدمات و تسهیلات با شرایط عالی به این افراد است. مثل همان شرایطی که برای زمین‌های با اجاره ۹۹ساله در نظر گرفته‌اند که قطعا وقتی این شرایط را قرار دهند، مالکان بافت‌های فرسوده تشویق به نوسازی خانه‌های خود می‌شوند و مردم حتی چند نفره و به صورت گروهی اقدام به بازسازی و نوسازی منازل خود خواهند کرد.در این زمینه بانک‌ها، شهرداری‌ها، ادارات آب، برق، گاز و تمامی دستگاه‌های مربوطه باید کمک کنند و شرایط را فراهم سازند تا مالکان بافت‌های فرسوده توان نوسازی و بازسازی منازل قدیمی و فرسوده خود را داشته باشند.

*مهندس عمران