دولت منابع حاصل از صرفه‌جویی بنزین را وارد ساخت‌وساز کند
گروه مسکن - الهام علاقه‌بندان: سهمیه‌بندی بنزین امید تازه‌ای برای بخش مسکن به خصوص فعالان ساختمانی است.

آنها معتقدند تا همین پارسال بخش عمده‌ای از منابع حساب ذخیره ارزی برای واردات بنزین صرف می‌شد اما اکنون این هزینه به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. بنابراین منابع مالی و ارزی می‌تواند برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و جدید عمرانی و ساختمانی صرف شود.
در حقیقت موضوع سهمیه‌بندی بنزین در یک نگاه ممکن است این طور به نظر برسد که ارتباطی با بازار مسکن ندارد. اما اگر به هزینه کلان واردات بنزین مورد نیاز خودروها توجه شود، قریب به 5میلیارد دلار از منابع ارزی کشور با اجرای سهمیه‌بندی بنزین آزاد شده که می‌تواند به افزایش تولید مسکن کمک کند.
با توجه به اهمیتی که اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی در بازار مسکن و عمران دارد و تاثیر مثبتی که بر حل بحران به همراه می‌آورد، با چند تن از کارشناسان مسکن در این باره به گفت‌و‌گو پرداختیم که متن آن از نظر شما می‌گذرد.
نصرت‌ا... علیمی، کارشناس مسکن در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد در پاسخ به این پرسش که بهترین راه‌ برای هزینه‌کرد پول صرفه‌جویی شده از محل سهمیه‌بندی برای دولت چیست، اظهار کرد: به عنوان یک کارشناس بازار مسکن به دولت پیشنهاد می‌کنم به منظور برقراری تعادل در بازار ساخت‌وساز، توسعه سایر بخش‌ها از جمله کشاورزی، صنعت و تولید را در اولویت قرار دهد.
علیمی با بیان اینکه همه امکانات، خدمات و تسهیلات نباید معطوف به بخش مسکن شود، خاطرنشان کرد: بخش مسکن توان جذب همه این منابع را به تنهایی ندارد و معطوف شدن بیش از حد منابع مالی به بخش مسکن، به هدر رفتن این منابع، افزایش نرخ تورم و در نهایت افزایش قیمت مسکن را به دنبال دارد.
این کارشناس مسکن با بیان اینکه بازار مسکن از نظر تولید مصالح ساختمانی با مشکل مواجه است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که لازم است بخشی از اعتبارات آزاد شده، در زمینه تولید مصالح ساختمانی صرف شود.
وی افزود:‌ در صورت توسعه سایر بخش‌ها، بخش مسکن می‌تواند مشکلات خود را مرتفع کند. علیمی با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مشکل ما در ساختمان‌سازی، نوسازی روش‌های ساخت‌وساز است، افزود: باید برای ساخت‌وساز از روش‌های صنعتی استفاده کنیم.
به گفته وی، به کارگیری روش‌های صنعتی موجب می‌شود زمان خواب سرمایه به شدت کاهش می‌یابد.
کارشناس مسکن افزود:‌ با توجه به تعهد وزارت مسکن مبنی بر تولید یک‌ونیم میلیون واحد مسکونی در سال، نمی‌توانیم با استفاده از روش سنتی کاری از پیش ببریم.
وی با بیان اینکه دولت می‌تواند از محل صرفه‌جویی ارزی ناشی از سهمیه‌بندی بنزین اقدام به آماده‌سازی زمین کند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در شهرهای بزرگ، کلانشهرها و به ویژه تهران، زمین‌های زیادی وجود دارد که آماده‌سازی نشده است و دولت می‌تواند با صرف بودجه‌ای در این خصوص، گام بزرگی در راستای حل بحران مسکن بردارد.
به گفته وی، راهکار دیگر صرف اعتبارات برای حل مشکل مسکن ساخت‌وساز راه‌های دسترسی است، چرا که در قرن حاضر یکی از عوامل توسعه‌یافتگی کشورها فراهم بودن راه و جاده است.
منابع مالی نباید مستقیما وارد بازار مسکن شود
پیروز حناچی معاون وزیر سابق مسکن در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد درباره بهترین راهکار برای هزینه کردن بودجه صرفه‌جویی شده از محل سهمیه‌بندی بنزین با توجه به نیمه‌تمام ماندن اجرای پروژه‌های عمرانی و در عین حال افزایش تقاضا در بازار مسکن، خاطرنشان کرد: اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند پولی که از بابت سهمیه‌بندی بنزین صرفه‌جویی می‌شود بهتر است برای اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی صرف شود، اما به نظر من بهترین محل صرف این بودجه توسعه حمل‌و‌نقل عمومی است. چرا که با توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، سایر بخش‌ها هم تقویت می‌شود.
معاون وزیر سابق مسکن با اشاره به مشکل حمل‌و‌نقل بین شهری بعد از سهمیه‌بندی بنزین تصریح کرد: به طور قطع با توسعه حمل‌و‌نقل عمومی به ویژه در کلانشهرها همچنین در فاصله شهرهای جدید با شهرهای بزرگ، تاثیر منفی سهمیه‌بندی بر روی بازار مسکن از نظر افزایش قیمت، خنثی می‌شود.
حناچی با تاکید بر اینکه منابع مالی نباید به صورت مستقیم وارد بازار مسکن شوند گفت: دولت باید با حمایت از سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی و خارجی شرایط ساخت‌وساز را تسهیل کند تا به این ترتیب علاوه‌ بر افزایش میزان عرضه، لطمه‌ای به حجم تقاضای موجود در بازار وارد نشود.
معاون وزیر سابق مسکن خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه در کلان شهری چون تهران بیش از 20درصد حجم حمل و نقل توسط خودروهای شخصی انجام می‌گیرد، با حذف خودروهای شخصی از شبکه حمل و نقل می‌توان منابع مالی صرفه‌جویی شده از این طریق را صرف توسعه حمل و نقل عمومی کرد.

اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی بهترین راهکار صرف بودجه ناشی از سهمیه‌بندی
ولی آذروش، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو اختصاصی با دنیای‌اقتصاد در پاسخ به این سوال که بهترین محل برای سرمایه‌گذاری منابع صرفه‌جویی شده از بابت سهمیه‌بندی بنزین چیست؟ اظهار داشت: با توجه به نیمه‌تمام ماندن حجم زیادی از پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، بهترین محل صرف این منابع، احداث بزرگراه، آزادراه، بیمارستان و ساخت‌وساز در بخش مسکن است.
عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه سالانه 10میلیارد دلار برای یارانه بنزین هزینه می‌شود، اظهار داشت: اجرای پروژه‌های عمرانی، توسعه زیربناها و بسترسازی برای حل مشکلات شهری بهترین محل صرف این بودجه است. آذروش خاطرنشان کرد: در صورتی که اعتبارات مذکور در این بخش هزینه شود، پیامد‌های مثبت خود را در بازار مسکن به جای خواهد گذاشت.
عضو کمیسیون عمران تصریح کرد: ساخت پالایشگاه و افزایش توان داخلی برای تولید بنزین، راهکار دیگری برای صرف این بودجه است.