اولین خانه در جزیره مصنوعی نخل دبی تحویل داده شد
نیلوفر قدیری
چهار سال پیش اینجا در حاشیه خلیج‌فارس و در محدوده دبی هیچ چیز به غیر از شن‌های ساحل و آب دریا نبود. اما حال اندرودوکس در کنار ساختمان شخصی و بسیار مجلل خود در میان جزیره‌ای ایستاده که به شکل نخل است و ساخته دست انسان.

جزیره مصنوعی نخل دبی(جمیرا)
این اولین خانه از ۱۰۰ خانه‌ای است که قرار است در این جزیره ساخته و به خریدارانش تحویل داده شود. این مرد ۴۳ ساله انگلیسی که به تازگی خانه بسیار بزرگش را در منطقه نخل جمیرا تحویل گرفته است، اولین مصرف کننده این بزرگترین پروژه ساختمانی دبی است. این پروژه بعد از تکمیل شدن ۱۲۰‌هزار سکنه و کارگر خواهد داشت. این جزیره اولین جزیره ساخت انسان است که از صخره‌های کوه‌های اطراف و شن‌هایی که از کف خلیج‌فارس بیرون آمده ساخته شده است. هر یک از ۱۰۰ خانه‌ای که در این جزیره به فاصله یک کیلومتر ساخته می‌شود فضایی گاه مشترک با خانه‌های اطراف دارد. این موضوع دوکس انگلیسی را ناراحت نمی‌کند.
او از مدیران سابق یک شرکت اینترنتی در لندن است. دوکس می‌گوید، وقتی در لندن زندگی می‌کنید گویی که در بام دنیا هستید. اما وقتی به عنوان یک اروپایی به شهر دبی می‌آیید فضای خانه برایتان بیش از حد کافی است.
دوکس بیش از ۵۰۰‌هزار پوند طی یک سال برای این خانه هزینه کرده است. اکنون قیمت این خانه نسبت به زمانی که آن را خریده دو برابر شده است. اکنون این انگلیسی به فکر راهی برای استفاده بهتر از مقدار بسیار زیاد آبی است که در چند قدمی خانه بزرگش در دریای خلیج‌فارس جریان دارد. او می‌گوید که دیگر به راحتی می‌تواند به قایق سواری و موج سواری فکر کند چون کافی است از در خانه بیرون بیاید تا به این کار بپردازد.
این پروژه که اولین سری از پروژه‌های عظیم ساختمانی در دبی است، شکل و نمای کشور امارات را تغییر داده و حتی باعث ایجاد تغییراتی در موج دریا و آب‌های بکر بخشی از ساحل دبی شده است. مسوولیت این پروژه را شرکت نخل که شرکتی وابسته به دولت دبی است به عهده دارد. این شرکت ساخت سه جزیره بزرگ دیگر به شکل نخل را هم در دست دارد که قرار است 300 منطقه را تشکیل دهند و در کنار هم نقشه دنیا را تشکیل دهند. کار ساخت جزیره بعدی که نخل دیرا نام دارد، هنوز از کف دریا شروع نشده است. مقامات شرکت نخل می‌گویند که این جزیره بزرگترین جزیره دنیا خواهد شد و بیش از یک‌میلیون نفر در آن جای خواهند گرفت. در دو سال گذشته تغییرات بسیار زیادی در نقشه و طراحی این جزیره صورت گرفته است و هنوز معلوم نیست طراحی و نقشه نهایی این جزیره بزرگ چه صورتی خواهد داشت. جزیره نخل شکل دیگر جزیره جبل علی نام دارد که 90‌درصد کار طراحی آن انجام شده اما ساخت آن هنوز آغاز نشده است. اکنون تنها کوچکترین این جزایر یعنی جمیرا نسبتا کامل شده و استقرار ساکنان آن شروع شده است.


در این جزیره بیش از 32 هتل، یک منوریل، پارک آبی و یک هتل بین‌المللی بسیار مجلل در کنار برجی بلند در حال ساخت است. این پروژه در رونق گرفتن بازار املاک و مستغلات در دبی بسیار حیاتی بوده است. ارزش خانه‌های جزیره نخل جمیرا به سرعت بالایی در حال افزایش است. این خانه‌‌ها از زمانی که اولین کلنگ آن به زمین خورد تاکنون چندین بار و چندین دست خرید و فروش شده است.
کوچکترین جزیره این پروژه بزرگ ساختمانی جزیره دنیاست که به خوبی رشد و توسعه نیافته است. سه سال بعد از آغاز پیش فروش اولین واحدهای این جزیره تنها ۴۵‌درصد از واحدهای این جزیره فروخته شده است. قیمت این واحدها بین ۵ تا ۵/۲۲‌میلیون پوند است.
این جزایر لوکس بخشی از طرح دولت برای جذب توریست و سرمایه خارجی برای اقتصاد بدون مالیات دبی و امارات است. دولت دبی توریسم و بازار املاک را بخش‌های عمده و مهم برای از بین بردن وابستگی امارات به قیمت بالای نفت می‌داند. کشورهای دیگر در منطقه مانند قطر و عمان در کنار ابوظبی به سرعت الگوی دبی را برای ساخت پروژه‌های عظیم ساختمانی مشابه تقلید کرده اند.
ساخت جزیره جمیرا دارایی و ثروت ملی بالغ بر ۵/۱۱‌میلیارد پوند برای دبی به همراه آورده است. بسیاری از افراد ثروتمند و معروف دنیا در این جزیره خانه خریده‌اند. از جمله آنها دیوید بکهام ستاره فوتبال انگلیس و جهان است که خانه‌ای در جزیره نخل جمیرا خریداری کرده است. مایکل جکسون و دنزل واشنگتن نیز از خریداران احتمالی این پروژه هستند. مقامات شرکت نخل می‌گویند اولین ۴۰۰۰ باب خانه و ملک این جزایر به ساکنان امارات و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس فروخته خواهد شد. از میان خریداران خارجی، انگلیسی‌ها ۲۵‌درصد خریداران این پروژه را تشکیل می‌دهند. ۷۵‌درصد هم از ملیت‌های دیگر هستند که بیشترشان را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند. بعضی از خریداران در واقع ساکنان موقتی این خانه‌ها هستند و تنها برای گذراندن تعطیلات این خانه‌ها را می‌خواهند. همه ساکنان جزیره نخل جمیرا ابرثروتمند نیستند. بخشی از این جزیره به کارگرانی اختصاص دارد که کارهای ساختمانی پروژه‌های این جزیره و جزایر اطراف را انجام می‌دهند. ساخت خانه‌های این جزیره در سه تا چهار سال آینده کامل می‌شود و همه این کارگران این محل را ترک می‌کنند.
کار ساخت این جزیره بدون مشکل هم نبوده است. این کار به مدت یک سال با تاخیر همراه شد تا مشکل زمین جزیره حل شود. سرانجام با اضافه کردن شن بیشتر و همچنین به همکاری طلبیدن یک شرکت هلندی این مشکل حل شد. ماه گذشته یک آتش سوزی بزرگ در بخشی از واحدهای در حال ساخت ایجاد شد که خسارات مالی زیادی وارد کرد و سه کارگر هم زخمی شدند. بعضی خریداران از تاخیر در تحویل واحد خریداری شده خود گلایه دارند.
یک بزرگراه طولانی این جزیره را به جاده اصلی شهر دبی متصل می‌کند. همچنین سال آینده شبکه منوریل این جزیره با چهار ایستگاه تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.