گروه مسکن- محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه به منظور رفع مشکل کمبود آهن، دولت سه‌درصد از سرجمع اعتبارات عمرانی را کسر و در اختیار وزارت بازرگانی جهت واردات آهن قرار می‌دهد، گفت: در صورت لزوم به واردات آهن اقدام خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ما، همایش آموزشی مسوولان دفاتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان‌های تابعه و استانی وزارت مسکن و شهرسازی با شعار نظارت کارآمد، بازرسی اثربخشی و مدیریت پاسخگویی با حضور وزیر مسکن و شهرسازی و رییس سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.
در این مراسم محمد نیازی رییس سازمان بازرسی کل کشور، با اشاره به فرمان حضرت علی(ع) به مالک اشتر گفت: حضرت علی (ع) به مقوله نظارت و کنترل، توجه ویژه داشته و در حکومت ایشان نظارت حتی بر مدیران خوب و متعهد نیز اعمال می‌شده است و نظارت تنها برای انسان‌های با عملکرد ضعیف نیست.
وی افزود: در مدیریت زمینه لغزش و انحراف زیاد است و دستگاه‌هایی که نظارت مردمی ‌را در سیستم ارزیابی خود وارد کرده‌اند، بهترین کنترل را می‌توانند داشته باشند. بنابراین باید به گزارش‌های مردمی ‌در ارزیابی‌ها توجه کرد.
همچنین محمد سعیدی کیا وزیر مسکن و شهرسازی نیز در این همایش گفت: در مدیریت، سه نکته حائز اهمیت است.
کیفت کار، پیگیری کار و نظارت بر انجام کار و در ارزیابی عملکرد باید نظارت سیستماتیک برقرار شود. نظارت کارآمد، بازرسی اثربخش و مدیریت پاسخگو از وظایف اصلی است.
وی در ادامه سخنان خود گفت: در مقوله مسکن پنج بخش اصلی و مهم زمین، سرمایه، مصالح، نیروی انسانی و مشخصات فنی و تکنولوژی دخالت دارد و دولت برای همه این بخش‌ها راهکار دارد.
وی با اشاره به تاکید ریاست جمهوری بر حل مشکل مسکن افراد و عزم جدی دولت در این زمینه اعلام کرد: اراده رییس جمهور در حل مشکل مسکن بود که تبدیل به طرح و برنامه شد و قطعا همه تلاش خواهیم کرد تا برنامه‌های دولت اجرایی شود.
وی در خصوص برنامه جامع مسکن گفت: براساس آیین‌نامه جدید، واگذاری زمین به صورت اجاره 99 ساله و ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد به گونه‌ای است که زمین به استعداد ساخت 5/1‌میلیون واحد مسکونی در سطح کشور که حدود 20‌هزار هکتار می‌شود، توسط این وزارتخانه تامین و به تدریج در اختیار گروه‌هایی به شکل تعاونی قرار می‌گیرد.
سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد: بر همین اساس، مبلغ ۱۴‌میلیون تومان وام به ازای هر واحد مسکونی بعد از مرحله پی‌سازی به تدریج در مراحل ساخت در اختیار اعضا قرار می‌گیرد که بازپرداخت آن به صورت پلکانی و ۱۵ ساله است.
در این طرح مالکان فقط حق بهره‌برداری دارند و مالک زمین، دولت است و هدف از این کار حذف قیمت زمین از قیمت مسکن است.
وی در خصوص واگذاری زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله برای ساخت واحدهای مسکونی گفت: واگذاری زمین در شهرهای بزرگ در شهرهای جدید صورت می‌پذیرد. چرا که قصد نداریم محدوده قانونی شهرها افزایش یابد. ولی در شهرهای کوچک در داخل محدوده، واگذاری صورت می‌گیرد.
وی در ادامه در خصوص کمبود آهن و سیمان مورد نیاز ساخت این واحدهای مسکونی گفت: به منظور رفع مشکل کمبود آهن، دولت سه‌درصد از سرجمع اعتبارات عمرانی را کسر و در اختیار وزارت بازرگانی جهت واردات آهن قرار می‌دهد و در خصوص سیمان نیز علاوه بر اینکه چند کارخانه سیمان به زودی راه‌اندازی شده و نیازها را برطرف خواهد ساخت، در صورت لزوم به واردات آن‌هم اقدام
خواهیم کرد.
وی در خصوص احیای بافت‌های فرسوده در کشور گفت: در این راه قدم‌هایی برداشته شده و یکی از مهمترین وظایف این وزارتخانه است که هم به دلیل پاسخ به نیاز مسکن در داخل محدوده و هم کاهش خطرات زلزله اجرای آن ضروری است.
وی در پایان از کلیه مسوولان و دست‌اندرکاران خواست تا با پیگیری و نظارت دائمی ‌بر روند اجرای آیین‌نامه اجرایی بند (د) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶، در ساماندهی و احداث واحدهای مسکونی در قالب این آیین‌نامه تلاش کنند.
رییس مرکز رسیدگی به شکایات مردمی ریاست جمهوری نیز در این همایش با اشاره به دریافت بیش از هفت‌میلیون و 600هزار نامه در 30 سفر استانی رییس‌جمهور و هیات دولت از سوی مردم گفت: مردم در شهرستان‌های همه استان‌ها، حرف‌ها، درد دل‌ها و مشکلات خود را از طریق نامه به اطلاع ریاست جمهور و هیات وزیران رساندند که از این تعداد 5درصد درخواست‌ها مربوط به حوزه مسکن بوده است که با توجه به طرح‌ها و برنامه‌های کلان این وزارتخانه در زمینه حل مشکل مسکن اقشار کم‌درآمد، به آنها پاسخگویی خواهد شد.