گروه مسکن - بیش از ۶۰ تا ۷۰‌درصد ساختمان‌ها و بناهایی که امروزه در شهر ساخته می‌شوند طبق استانداردهای مقاوم‌سازی، جزو بافت‌های فرسوده هستند. شهردار تهران، با بیان این مطلب گفت: فرسوده بودن ساختمان‌های جدید که ناشی از نوع ساخت‌و‌ساز، زیرساخت‌ها، مسائل فنی، مصالح و نظارت‌های غیرکارشناسانه است، خسارت‌های زیادی را به شهر تحمیل می‌کند.

محمدباقر قالیباف، در ادامه با اشاره به فعالیت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: آموزش مردم در قبل و حین حادثه بسیار مهم است، زیرا بنده از نزدیک در زلزله‌های طبس، بم، و رودبار مشاهده کرده‌ام که افراد آموزش‌دیده با ابتدایی‌ترین وسایل و اقدامات توانسته‌اند خسارت‌ها را کاهش دهند.

شهردار تهران یادآور شد: هم اکنون مسوولیت مربوط به سوانح طبیعی و سازمان دفاع غیرنظامی نیز به شهرداری تهران واگذار شده و بر اساس آن شهرداری در برابر مسائلی که امنیت و ایمنی مردم را به خطر بیندازد مسوول است.

وی به حوادث پمپ‌بنزین‌ها پس از سهمیه‌بندی بنزین اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران نمی‌توانست در برابر این حوادث که ایمنی مردم را به خطر انداخته بود بی‌تفاوت باشد. بنابراین، مدیریت بحران شهر تهران در این گونه موارد باید دارای آمادگی و برنامه باشد.

همچنین دکتر مازیار حسینی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز با ارائه توضیحاتی درباره عملکرد فعالیت‌های این سازمان از راه‌اندازی موزه زلزله تهران خبر داد و گفت: مرحله نخست برای مکان‌یابی استقرار موزه اجرا و با قول شهردار تهران مقرر شد تا مکانی در پارک گفت‌وگو واقع در شهرداری منطقه دو به این موضوع اختصاص یابد.

به گفته وی، فاز یک و دو این پروژه به مشاور ارجاع شده و به زودی اقدامات نخست اجرایی آغاز می‌شود.

حسینی با اشاره به نمونه‌هایی از ساخت موزه زلزله در کشور ژاپن و سایر کشورها گفت: با انجام مطالعات بر روی این موزه‌ها قصد داریم تا برخی موقعیت‌های زلزله در ایران را بازسازی کنیم.

وی در ادامه آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی کشور در برابر سوانح طبیعی را از چالش‌های موجود دانست و افزود: تناسب نداشتن مراکز مدیریت بحران و امکانات امداد و نجات با گستردگی کشور و کمبود و یا نبود اطلاعات پایه قابل اعتماد جهت تحلیل و برنامه‌ریزی، از دیگر مشکلات پیش روهستند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد: کشورهای توسعه‌یافته توانسته‌اند با شناخت و برنامه‌ریزی کافی،‌ خطرات حوادث و خسارت‌های ناشی از آن را کاهش دهند که در کشور ما باید به این موضوعات توجه شود.

وی گفت: طرح جامع کاهش آسیب‌پذیری شهر تهران در قالب ۱۵ پروژه اولویت‌دار طی ۱۲ سال، تا ۹۰‌درصد ریسک‌پذیری تهران را کاهش می‌دهد.

حسینی با اشاره به احداث ۱۲۰ سوله و پایگاه استقرار در هنگام زلزله گفت: این سوله‌ها دارای شناسنامه‌های فنی هستند و کلیه موارد احداث آنها در این شناسنامه ذکر شده است.

وی از تهیه دستورالعمل بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران خبر داد و گفت: بر اساس این دستورالعمل، شهروندان می‌توانند ساختمان‌ها را در برابر زلزله‌های خفیف و متوسط ایمن نگه دارند که این طرح طبق قراردادی آزمایشی در تعدادی از واحدهای مسکونی تهران اجرا شده و سپس در اختیار مردم قرار می‌گیرد.