گروه مسکن- اغلب ما ضرورت انجام بازدیدها و آزمایش‌های دوره‌ای را به لحاظ جانی و مالی رعایت نمی‌کنیم و همواره آنقدر بی‌توجهی و غفلت نسبت به دارایی‌های جسمی و مالی به خرج می‌دهیم که، تا با مشکل مواجه نشویم به چاره‌جویی نمی‌پردازیم و عمدتا پس از بروز خسارات به فکر جبران می‌افتیم. منوچهر شیبانی، عضو هیات‌مدیره انجمن مهندسان راه و ساختمان در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد پیرامون طول عمر ساختمان‌های موجود در کشور ابراز عقیده کرد:‌ طول عمر ساختمان فقط این نیست که ساختمان را به نحو مطلوبی بسازیم و رها کنیم. زیرا همان‌طور که بدن انسان در صورت عدم درمان یک سرماخوردگی ساده، با احتمال مرگ روبه‌رو می‌شود، ساختمان نیز از این امر مستثنی نیست و ضمن رعایت اصول فنی در احداث ساختمان‌ها باید به طور مرتب و در چارچوب زمان‌بندی مشخص توسط افراد متخصص مورد بازبینی قرار گرفته و سیستمی به عنوان تامین ایمنی و نگهداری از ساختمان‌ها تعریف و پیاده‌سازی شود.

وی با بیان اینکه در کشور ما هر زمان که ساختمانی دچار مشکل می‌شود، بخش آسیب‌دیده توسط یک فرد که عمدتا متخصص هم نیست، مورد بازبینی قرار گرفته، اما به طور اصولی ترمیم نمی‌شود،‌ تصریح کرد: لزوم انجام بازدید‌های دوره‌ای علاوه بر کاهش هزینه‌ها و خسارات احتمالی ناشی از نواقص موجود در اغلب ساختمان‌ها، موجب افزایش طول عمر ساختمان‌ها در کشور می‌شود.

به گفته وی، با توجه به توان بالای مهندسان ساختمان در ایران،‌ طراحی سیستم‌های بهره‌برداری، نگهداری و نیز تعمیرات به موقع در این سیستم‌ها می‌تواند، علاوه بر افزایش کیفیت سازه‌ها و نحوه بهره‌برداری از آنها به خریداران نیز نسبت به رسیدگی به موقع و جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی در ساختمان‌ها، اطمینان بیشتری بخشد.