رییس سازمان نظام مهندسی و ساختمان کشور گفت: نظارت بر ساخت‌وسازها به دلیل همراهی نکردن شهرداری با مهندسان ناظر با مشکل مواجه شده و کیفیت ساختمان‌های احداثی را کاهش می‌دهد. محمد غرضی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: شهرداری تهران می‌خواهد مرجع ناظر بر ساخت‌وساز ساختمان‌ها باشد، بنابراین همراهی نکردن شهرداری با مهندسان ناظر، نظارت بر ساخت‌وساز را با مشکل مواجه کرده است و این مساله موجب کاهش کیفیت ساختمان‌های احداثی می‌شود.

وی افزود: پیروی نکردن شهرداری‌های کشور به خصوص شهرداری تهران از قانون نظام مهندسی موجب وارد نشدن تکنولوژی نوین به ساخت‌وساز می‌شود.

وی اظهار داشت: هیچ‌کدام از شهرداری‌های کشور از قانون نظام مهندسی پیروی نمی‌کنند این مقاومت در مقابل قانون نظام مهندسی موجب شده تا ورود تکنولوژی به ساخت‌وساز کشور با مشکل مواجه شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی برای ورود بی‌دردسر ۴۰هزار مهندس و همچنین تکنولوژی به ساخت‌وساز متوسل به قدرت سیاسی شده است، گفت: تکنولوژی ابزار نیست بلکه نیروی انسانی متبحر است که ابزار را به کار می‌گیرد، بنابراین مقاومت شهرداری‌ها به ورود تکنولوژی ساخت‌وساز نمی‌تواند ساخت‌وساز کشور را که همواره سعی بر کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت دارد، موفق سازد.

غرضی گفت: شهرداری‌ها و به خصوص شهردار تهران همواره اذعان می‌کنند که مهندسان ناظر برای نظارت به محل ساختمان مراجعه نمی‌کنند.

وی افزود: باید اذعان داشت که شهرداری باید مجری مقررات ملی ساختمان باشد و باید به جریان ماموریت خود حساسیت بیشتری داشته باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران گفت: ماموریت شهرداری فقط مربوط به کف ساختمان و معابر است، بنابراین زمانی که پروانه ساختمان تحویل کارفرما شد شهرداری به هیچ وجه براساس قانون مقررات ملی ساختمان حق دخالت در امر ساخت‌وساز را ندارد.

غرضی افزود: تکنولوژی امری اجتماعی است و زمانی که به صورت اداری اعلام و ارائه می‌شود ساخت‌وساز در کشور راه به جایی نخواهد برد.

رییس سازمان نظام مهندسی و ساختمان کشور گفت: تمام تلاش سازمان نظام مهندسی این است که شهرداری را به اجرای قانون قانع کنیم تا با اجرای ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی، کیفیت نظارت بر ساخت‌وسازها و مقاومت ساختمان‌های احداثی افزایش یابد.

به گفته وی، اجرا نشدن مقررات ملی ساختمان موجب شده که ساختمان‌های احداثی از کیفیت لازم برخوردار نباشد.