بحران مسکن به این زودی حل نمی‌شود

در شرایطی که دولت همزمان با روند صعودی قیمت‌ها مسکن طرح جامع مسکن را درمانی بر این درد اعلام می‌کند، برخی کارشناسان معتقدند مشکل کمبود عرضه و افزایش قیمت با اجرای این‌گونه سیاست‌ها قابل حل نیست. بیژن کام‌وری، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: زمانی که تورم موجود در جامعه به حدی رسیده که اثر نامطلوبی بر قیمت کالاها و قدرت خرید مردم گذاشته و موجب خنثی شدن برخی راهکارهای دولت شده است و در عین حال که نقدینگی مردم نیز در سطح نامناسبی قرار دارد، اتخاذ برخی راهکارها برای خانه‌دار کردن مردم موثر نخواهد بود و موجب هدررفتن سرمایه و وقت می‌شود.

وی افزود: امروزه رشد و گسترش صنعت ساختمان‌سازی با استفاده از شیوه انبوه‌سازی محقق می‌شود و با سرمایه‌گذاری انفرادی و توجه نکردن به هدف کلان کشور که ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال است نه تنها کاری از پیش نخواهد رفت، بلکه با گذشت زمان و از دست رفتن سرمایه‌ها، از سال گذشته نیز عقب‌تر خواهیم بود.

کام‌وری با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما تفاوت بسیار زیادی بین تصمیم‌گیری و اجرا وجود دارد، گفت: برای حل بحران مسکن در کشور که دارای ۲مقوله کمبود مسکن و افزایش کاذب قیمت مسکن است، باید ریشه‌های آن را در اقتصاد کلان کشور جست‌وجو کرد نه در جای دیگر. به گفته وی زمانی که مردم جامعه به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی پس از ۱۵ تا ۲۰سال خانه‌دار می‌شوند، نشان از بیمار بودن اقتصاد آن کشور است. در حال حاضر زمین تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است که قیمت آن هر سال در نوسان شدید قرار دارد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد طرح جامع مسکن در مواردی به دهک‌های پایین جامعه توجه ویژه‌ای کرده و مساله تامین مسکن را برای دهک یک جامعه تدوین کرده است و این در حالی است که مساله مسکن مساله ملی است و با ایجاد شرایط مناسب برای همه دهک‌ها مشکل به صورت اساسی و ریشه‌ای حل خواهد شد. با سیاست خانه‌های استیجاری و اعطای زمین به صورت رایگان در شهرهای زیر ۱۵۰هزار نفر شاید در مقطعی جوابگو باشد ولی در کلان‌شهرها مساله حاشیه‌نشینی و هزاران مشکل دیگر شرایط سختی را به وجود آورده است. از سویی دیگر نمایندگان مجلس در بررسی دلایل گرانی مسکن هیجان دولت را در اعلام خبر پرداخت وام‌های مسکن و تزریق نقدینگی به جامعه عامل گرانی مسکن اعلام می‌کنند. محمدتقی کاویانی، عضو کمیسیون عمران مجلس در مصاحبه با ایسنا در رابطه با طرح تعدیل قیمت مسکن اظهار داشت: این طرح کمک بسیاری به کاهش قیمت مسکن می‌کند و جزئی از طرح جامع مسکن است که هم‌اکنون در کمیته مسکن و شهرسازی مجلس در دست بررسی است.

وی افزود: طرح جامع مسکن نیز از طریق دولت ارائه شده و لزومی ندارد که در مجلس به تصویب برسد، زیرا دولت نیز روی همان طرح مشغول بررسی است تا راهکارهای مسکن ارزان‌قیمت و واگذاری آن به اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه و ساخت مسکن استیجاری را در این راستا شناسایی کند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس در رابطه با افزایش ناگهانی قیمت مسکن در بازار گفت: در چند سال اخیر بازار مسکن راکد و از رونق افتاده و پیشرفت چندانی نداشت، ولی با اعلام یکباره پرداخت وام‌های سه میلیونی و ۱۸میلیون تومانی برای خرید مسکن شاهد افزایش اجاره‌بها و قیمت مسکن شدیم که با تزریق پول و نقدینگی به بازار، عرضه و تقاضا نیز بالا رفت.

کاویانی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی دولت برای اعطای مبالغ وام‌ها گفت: وام مسکن در اصل متعلق به اقشار محروم و کم‌درآمد جامعه بود و آنها را تحت پوشش قرار می‌داد ولی با این وضع وام‌های مسکن نه تنها کمکی به آنها نکرد بلکه گرانی مسکن و بالا رفتن قیمت‌ها را شامل شد.