سیاست‌های حمایتی به افزایش قیمت  مسکن دامن زده است

سیاست‌های حمایتی مسکن و شهرسازی دولت نه تنها در قدرت خرید مسکن توسط مردم و کنترل افزایش قیمت نقش نداشته بلکه به افزایش قیمت‌ها در این بخش دامن زده است. رمضانعلی صادق‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که دولت در کاهش تورم و کنترل گرانی‌ها به ویژه در بخش مسکن موفق عمل نکرده است، افزود: اعلام این مطلب توسط دولت مبنی بر اختصاص مبلغ وامی برای خرید مسکن و استفاده تعداد معدودی از این مساله، موجب افزایش قیمت مسکن شده است.

این عضو فراکسیون اقلیت با بیان این‌که مسوولان ذی‌ربط در اجرای سیاست‌های خود در خصوص کاهش قیمت مسکن به خوبی عمل نکرده‌اند، تصریح کرد: دولت قصد داشت تا با حذف قیمت زمین از قیمت مسکن در جهت کاهش قیمت این بخش اقدام کند، ولی اعلام این مساله موجب افزایش قیمت مسکن شد و این مساله به عنوان یک مشکل هنوز در جامعه باقی است. صادق‌ زاده با اشاره به افزایش قیمت مسکن در نقاط مختلف کشور این امر را در طول ۲۰ سال گذشته امری بی‌سابقه دانست و خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه دولت نه تنها نتوانسته در این امر اقدام مناسبی انجام دهد بلکه اتخاذ برخی سیاست‌ها موجب افزایش قیمت صددرصدی در برخی مناطق کشور شده است. این عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر این‌که استفاده از حساب ذخیره ارزی مکانیزم مشخصی دارد، تصریح کرد: اگر بخش خصوصی از سیستم بانکی از این حساب در جهت اشتغالزایی استفاده کند می‌تواند از ۵۰درصد این حساب از طریق مکانیزم مشخص آن استفاده کند.

صادق‌زاده با اشاره به این‌که دولت در هر دو بخش به طور معکوس عمل کرده است، اظهار داشت: اشتهای دولت برای استفاده از حساب ذخیره ارزی به ویژه در امور جاری و هزینه‌ای بسیار زیاد است، البته نمایندگان نیز با توجه به عدم پیش‌بینی‌های واقع‌بینانه در زمینه بودجه به ویژه در بخش هزینه‌ها مجبور به ارائه برخی طرح‌ها شده‌اند.

وی با بیان این‌که اشتهای دولت برای استفاده از حساب ذخیره ارزی موجب عوارض و خطرات غیرقابل کنترل خواهد شد، گفت: اتکای امور هزینه‌های جاری به درآمد نفت و با توجه به این‌که در دو ماه اخیر قیمت نفت به شدت افت کرده این اتکا چندان مثبت نیست. نماینده مردم رشت با تاکید بر این‌که استفاده از حساب ذخیره ارزی باید در جهت امور زیربنایی و زیرساختی به‌کار گرفته می‌شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه ایجاد امکان لازم برای استفاده بخش خصوصی از این حساب در جهت اشتغالزایی، امور طرح‌های زود بازده، در افزایش نقدینگی تحت عنوان سرمایه‌گذاری در گردش و طرح‌های توسعه‌ای چندان چشمگیر نبوده است.