مسکن در سال 2007 رونق می‌گیرد

الهام حمیدی - قیمت مسکن در سراسر دنیا با سرعت رو به افزایش است. در بعضی کشورهای اروپایی قیمت مسکن در سال ۲۰۰۶رشدی معادل ۱۰ درصد داشته است. بسیاری تحلیل‌گران پیش بینی می‌کنند که قیمت املاک مسکونی در سال ۲۰۰۷ به رشد صعودی خود ادامه دهد. بیشترین این رشد در ایرلند بود که قیمت خانه از سال ۱۹۹۲ سه برابر شده است. رشد سالانه قیمت مسکن در ایرلند طی سال ۲۰۰۶ سرعت بیشتری پیدا کرد و فقط در طول سه ماه سوم سال رشدی معادل ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته داشت.

بازار مسکن اسپانیا هم که در سال ۲۰۰۵ رشدی معادل ۱۳ درصد داشت، در سال ۲۰۰۶ از رشد ۱۰ درصدی پایداری برخوردار بود. بازار مسکن کانادا، نروژ و سوئد هم در سال ۲۰۰۶ بیش از ۱۰ درصد رشد قیمت داشته است.

حتی در آمریکا که میزان فروش مسکن و ساخت و ساز بسیار پایین بود، قیمت خانه‌ها در سه ماه سوم سال نسبت به سال ۲۰۰۵ رشدی معادل۷ درصد داشت که البته پس از آن قیمت‌ها سیرنزولی پیدا کرد. در شهرهایی مانند دیترویت، فینیکس و همچنین فلوریدا و برخی مناطق کالیفرنیا کاهش قیمت‌ها بسیار چشمگیر بود.

«جان کالورلی» اقتصاددان بانک American Express معتقد است قیمت مسکن در آمریکا در سال ۲۰۰۷ بیش از این کاهش پیدا نمی‌کند. او می‌گوید:«در آینده رکود اقتصادی آمریکا باعث کاهش شدید قیمت‌ها خواهد شد ولی گمان نمی‌کنم شاهد این رکود در سال ۲۰۰۷ باشیم.» قیمت خانه‌های آمریکا در طول ۱۰ سال گذشته دو برابر شده است.

به جزآلمان و ژاپن، کشورهای توسعه یافته از نیمه دهه ۹۰ شاهد رونق بازار مسکن خود بوده‌اند. این رونق از نظر سرعت رشد، پایداری و گستردگی جغرافیایی در نوع خود بی نظیر بوده است. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) افزایش بیش از حد ارزش بازار مسکن و افزایش نرخ بهره بلند مدت را مهم‌ترین خطرهای در کمین اقتصاد کشورهای پیشرفته معرفی کرده است.

اگرچه گزارش این سازمان در خصوص دورنمای اقتصادی آمریکا که دردسامبر ۲۰۰۶ منتشر شد بسیار خوش‌بینانه بود، ولی محققان کشورهای صنعتی معتقدند رشد کم ساخت و ساز در آمریکا، رشد اقتصادی این کشور را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بسیاری از اقتصاددانان دلیل ضعف بازار خانه‌سازی را در آمریکا نرخ بالای بهره می‌دانند. بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره خود را از۲۵/۲ درصد در ژانویه سال ۲۰۰۵ به ۲۵/۵ درصد رساند.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که با توجه به رشدی که اروپا در سال ۲۰۰۷ شاهد خواهد بود، بازار مسکن هم در این قاره از رونق خوبی برخوردار می‌شود. هرچه درآمد مردم بیشتر باشد، تمایل‌شان برای بزرگتر و بهتر کردن خانه‌هایشان بیشتر می‌شود. البته در این میان افزایش نرخ بهره تاثیر منفی خود را خواهد گذاشت ولی این تاثیر فقط سرعت رشد را کاهش می‌دهد.

برخلاف دو بار افزایش نرخ بهره توسط بانک انگلستان در سال ۲۰۰۶، نرخ تورم قیمت مسکن با سرعت بیشتری نسبت به رشد ۳ درصدی سال ۲۰۰۵به رشد سالانه ۱۰ درصدی در ماه دسامبر۲۰۰۶ رسید.

بانک مرکزی اروپا هم از ماه دسامبر سال ۲۰۰۵ طی ۶ مرحله نرخ بهره را از ۲ درصد به ۵/۳ درصد رساند. قیمت مسکن در ایرلند و اسپانیا، دو بازار مسکنی که سازمان توسعه و همکاری اقتصادی آنها را بازارهای با قیمت‌های گزاف توصیف می‌کند، از رشد دو رقمی‌برخوردار بود.

در این میان فرانسه، ایتالیا و پرتغال سه کشوری هستند که در آنها بازار مسکن به آرامش نسبی رسیده است. بازار مسکن آلمان هم هنوز بازار راکدی است ولی شواهد حاکی از به ثبات رسیدن قیمت مسکن در این کشور است. در ژاپن هم قیمت املاک تجاری در توکیو شروع به رشد کرده‌اند ولی بازار خانه‌های مسکونی هنوز بی‌رونق است.

تحلیل‌گران مسکن معتقدند ممکن است بازار مسکن اروپا به طور موقت مانند بازار مسکن آمریکا راکد شود ولی این روند به دنبال افزایش نرخ بهره و میزان بالای بدهی خانواده‌ها پایدار نمانده و به طور قطع قیمت خانه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع: فایننشال تایمز