روند صعودی قیمت مسکن در بازار و یورش نقدینگی سرگردان به بازار تا جایی پیش رفت که کارشناسان را از ارزیابی دلایل گرانی مستاصل کرد به طوری که برخی از صاحبنظران این بازار اعلام کردند که راه کار منطقی برای حل بحران مسکن وجود ندارد. بهاءالدین ادب، رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: از نظر من هیچ راه‌حل و چاره‌ای به صورت منطقی برای حل مشکل مسکن وجود ندارد. چرا که مسکن کالایی نیست که بتوان آن را وارد کرد.

وی در خصوص ریشه‌‏ها و دلایل جهش قیمت مسکن به ویژه در پایتخت طی ماه‌‏های اخیر، گفت: اولین دلیل و عمده‌‏ترین دلیل گرانی مسکن در کشور، عدم تعادل بین تقاضا و عرضه است،به طوری که طی سالیان گذشته همواره فاصله عمیقی بین عرضه و تقاضا وجود داشته که بزرگترین دلیل گرانی و رشد فزآینده قیمت است، زیرا تقاضا روز به روز به خاطر جمعیت جوان کشور در حال افزایش است و عرضه متناسب با آن رشد نمی‌‏‏کند. وی افزود: دومین دلیل، بیماری اقتصاد ملی کشور، نبود فرصت‌‏های سرمایه‌‏گذاری در کشور و تضعیف بازار سرمایه به دلیل بیماری‌‏های فوق و رشد سرسام‌‏آور نقدینگی است.

ادب خاطرنشان کرد: طبیعتا نقدینگی سرگردان متوجه برخی سرمایه‌‏گذاری‌‏ها و جهش قیمت‌‏ها می‌‏شود، این نقدینگی‌‏ها یک روز از بازار طلا سردر می‌‏آورد و روز دیگر از بازار ارز و زمانی نیز در ملک و مستغلات موجب جهش ناگهانی قیمت‌‏ها می‌‏شود.

وی سومین دلیل گرانی مسکن را نگرش برخی از افراد و سرمایه‌‏گذاران به مسکن دانست و تصریح کرد: این نگرش، نگرش نیاز به مسکن برای مصرف نیست، بلکه نگرش به مسکن همچون یک کالای سرمایه‌‏گذاری است که این امر موجب افزایش تقاضا و تشدید آن می‌‏شود.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌‏های ساختمانی، دلیل چهارم افزایش قیمت مسکن را رکود در تولید و سرمایه‌‏گذاری در مسکن طی سال‌‏های اخیر، عنوان و خاطرنشان کرد: عمده دلیل این امر مسائل سیاسی داخلی و خارجی کشور بوده است، چرا که سرمایه‌‏گذار نیاز به امنیت و آرامش در حوزه‌‏های سیاسی و اجتماعی دارد.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌‏های ساختمانی، درباره سیاست‌‏هایی که در بلندمدت مانع از افزایش لجام‌‏گسیخته قیمت مسکن در کشور می‌‏شود، تصریح کرد: تهیه برنامه میان‌‏مدت و بلندمدت، استفاده از تجربیات کشورهایی که مشکل مسکن را حل کرده‌‏اند و بومی کردن آن تجربیات و برنامه‌‏ها و مناسب کردن آن برای اجرا در کشور می‌‏تواند، چاره‌‏ساز باشد.

ادب در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهای کاهش قیمت مسکن گفت: هر نوع قانون و اقدامی که موجب دخالت و ایجاد محدودیت برای مالکان واحدهای مسکونی شود، نتیجه عکس خواهد داد. باید در همه حال مالکیت محترم بماند و در پی سیاست‌‏های تشویقی و بخشودگی‌‏های حقوقی دولتی بود تا مالک با میل و رغبت به عرصه بیاید و همکاری کند.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌‏های ساختمانی، درباره این‌‏که بخش خصوصی و انبوه‌‏سازان تا چه میزان می‌‏توانند در کنترل بازار مسکن تاثیرگذار باشد، تاکید کرد: انبوه‌‏سازان واقعی یعنی ساخت بیش از یکصد واحد مسکونی، راه چاره مشکل مسکن است. آن‌‏چه که امروز به عنوان انبوه‌‏سازی در جریان است، به نظر من انبوه‌‏سازی نیست.

به گفته وی، دولت باید بسترسازی کند که انبوه‌‏‌‏سازی واقعی در کشور راه‌‏اندازی شود، مانند انبوه‌‏سازانی که شهرک اکباتان را راه‌‏اندازی کردند ، چرا که در صورت نزدیک شدن عرضه و تقاضا به طور طبیعی قیمت‌‏ها نیز تثبیت و معقول خواهند شد.

انبار باروت مسکن با سیاست‌های غیرکارشناسی آتش گرفت

همچنین کامیار بیات ماکو، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دلایل عمده افزایش قیمت مسکن خاطر نشان کرد: سیاست‌های غیرکارشناسی باعث آتش گرفتن انبار باروت مسکن شد.

او درخصوص موفق نبودن طرح پرداخت وام‌های مسکن به تعداد ۲میلیون متقاضی این وام‌ها اشاره کرد و گفت: بنا به نظر کارشناسان با توجه به پرداخت سه میلیون تومان وام ودیعه مسکن و ۱۰ میلیون تومان وام خرید مسکن تاکنون فقط ۲ هزار متقاضی موفق به اخذ وام شده‌اند که نشان‌دهنده موفق نبودن چنین طرحی است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی کشور به مخالفت کارشناسان در ابتدای انتشار خبر پرداخت وام‌های ودیعه مسکن اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم نقدینگی بالای موجود در جامعه که ناشی از سیاست‌های جدید دولت نظیر کاهش نرخ بهره، برخورد با قانون کار و برخورد با سیستم بانکی بوده است، تکان کنونی کاملا قابل پیش‌بینی بود و آزاد شدن نقدینگی زیادی که قبلا در جهت منافع مملکت محبوس شده بود، باعث افزایش کاذب قیمت مسکن شد.

وی با اشاره به کمبود ۵۵۰ هزار واحد مسکونی در سال با توجه به تقاضای یک میلیونی مسکن در هر سال،گفت: دخالت‌های دولت که به جای حمایت‌های دولتی انجام می‌گیرد، دلیل چنین معضلی است. وی افزود: اگر توجه کافی به برنامه‌های چهارم توسعه عمرانی و چشم‌انداز بیست ساله مبنی بر کاهش تصدیگری دولت انجام پذیرد، آن وقت می‌توان به کنترل قیمت‌ها امیدوار بود، اما کنترل‌های دولتی نتیجه‌اش چنین چیزی از آب در می‌آید.

بیات ماکو با اشاره به سخنان وزیر مسکن و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی‌ مبنی بر اجرای طرح جامع مسکن گفت: داشتن طرح برای یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های کشور فی نفسه امر با ارزشی است، اما متاسفانه پیشبرد نامتوازن این طرح و به اجرا درآمدن کم‌دوام‌ترین و بی‌پایه‌ترین بخش‌های این طرح باعث شده است این طرح که برای اصلاح وضعیت موجود کارایی داشت، اکنون و با توجه به تلاطم‌های کنونی بازار بی نتیجه بماند.

وی با اشاره به نبود حمایت‌های لازم و ایجاد محدودیت برای مسکن‌سازان، ارائه وام مستقیم به مردم را از عوامل بالارفتن قیمت‌ها دانست و گفت: اگر این وام‌ها به سازندگان ارائه شود و تبلیغاتی که پیرامونش صورت می‌گیرد متناسب با حجم کار باشد، می‌توان راهکار‌هایی در این خصوص پیدا کرد. وی با ابراز نگرانی از این که راه حل کوتاه مدتی برای مهار بحران مسکن وجود نداشته باشد، گفت: متاسفانه دولت همیشه از بازار عقب است و تنها با یک شیب سرعت بالا می‌تواند خود را به بازار نزدیک کند.