همایش آشنایی با تکنولوژی‌های نوین بهسازی لرزه‌ای با حضور محققان، مهندسان و صاحب‌نظران داخلی و خارجی امر مقاوم‌سازی و پیشگیری از صدمات زلزله در محل دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، در این همایش حبیب‌ا... امینی‌فر، معاون امور فنی این سازمان، گفت: ایران از نظر لرزه‌خیزی در منطقه فعال جهان قرار دارد و به گواهی اطلاعات مستند علمی و مشاهدات تاریخی از خطرپذیرترین مناطق جهان در اثر زمین لرزه‌های پرقدرت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وقوع زلزله‌های چند سال اخیر در کشور گفت: به طور متوسط هر پنج سال یک زمین لرزه با صدمات جانبی و مالی بسیار بالا در نقطه‌ای از کشور رخ داده و در حال حاضر ایران در صدر کشورهایی است که وقوع زلزله در آن با تلفات جانی بالا همراه است.

معاون امور فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: اگرچه جلوگیری کامل از خسارت ناشی از زلزله‌های شدید، بسیار دشوار است اما با افزایش سطح اطلاعات در مورد لرزه‌خیزی کشور، آموزش همگانی و ترویج فرهنگ ایمنی، شناسایی و مطالعه دقیق وضعیت آسیب‌پذیری مستحدثات (ساختمان‌ها، تاسیسات زیربنایی و شریان‌های حیاتی) و ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی صحیح و اصولی آنها، می‌توان تا حد مطلوبی، تلفات و خسارات ناشی از زلزله‌های آتی را کاهش داد.

امینی فر یکی از برنامه‌های در دست اقدام دولت برای کاهش خطرپذیری کشور در برابر زلزله را برنامه مطالعه و اجرای مقاوم‌سازی ساختمان‌های دولتی مهم، تاسیسات زیربنایی و شریان‌های حیاتی کشور ذکر و اظهار کرد: راهبری و مدیریت این برنامه بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است و این برنامه در قالب طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از سال ۱۳۸۱ در دست اقدام است.

به گفته وی، بیمارستان‌های بزرگ و مراکز امدادرسانی و آتش‌نشانی، ساختمان‌های استراتژیک و مراکز مهم دفاعی، مراکز آموزش عالی و مدارس، پل‌های مهم شهر تهران و پل‌های مهم راه‌آهن، تاسیسات مهم نفت و گاز و پالایشگاه‌های اصلی کشور، مراکز مهم مخابراتی، اطلاع‌رسانی و صدا و سیما و نیز تاسیسات مهم تولید و توزیع برق و شبکه آبرسانی شهری در زمره مستحدثاتی است که در برنامه مطالعه و اجرای مقاوم‌سازی ساختمان‌های دولتی مهم، تاسیسات زیربنایی و شریان‌های حیاتی کشور گنجانده شده است.

معاون امور فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور داشتن یک زندگی ایمن در برابر خطرات زلزله را یکی از دلایلی دانست که برگزاری همایش آشنایی با تکنولوژی‌های نوین بهسازی لرزه‌ای را ضروری ساخته است.

وی با اشاره به تشکیل شورای کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله گفت: با توجه به جدید بودن موضوع مقاوم‌سازی و نبود زیرساخت‌های لازم در این زمینه، تدوین دستورالعمل مقاوم‌سازی یکی از اولویت‌های اصلی معاونت امور فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است.

امینی فر در پایان اظهار امیدواری کرد که با همکاری دستگاه‌های اجرایی، مراکز علمی و تحقیقاتی دستورالعمل مذکور بعد از تدوین، به سرعت عملیاتی شود.

در همایش آشنایی با تکنولوژی‌های نوین بهسازی لرزه‌ای که طی دو روز برگزار می‌شود، ۱۵ مقاله تخصصی و تجربه موفق بین‌المللی در امر مقاوم‌سازی و کاهش خطرات ناشی از زلزله از سوی صاحبنظران داخلی و خارجی ارائه خواهد شد.