قیمت مسکن کلاف سردرگم

گروه مسکن- قیمت مسکن، گرانی، پایین‌آمدن قدرت خرید مردم برای خرید خانه، عدم پاسخ به تقاضا عواملی است که موجب شده کارشناسان و صاحب‌نظران هر روز تحلیل‌های متفاوتی از دلایل این گرانی ارائه دهند. هر چند که وزیر مسکن بعد از آنکه از بررسی عوامل موثر بر گرانی ناتوان شد اعلام کرد نمی‌تواند دلیل گرانی را اعلام کند این در حالی است که عمده‌ترین عامل گرانی شعار وزیر مسکن مبنی بر پرداخت وام ۱۰میلیونی بود.

از این رو به بررسی نظرات کارشناسان و مسوولان پرداختیم تا از این رهگذر عمده‌ترین عوامل گرانی را به گوش وزیر مسکن برسانیم.

مهندس محسن بهرام غفاری، مدیر اجرایی شورای مرکزی سازمان مهندسی کشور، گفت: صدها عامل بیرون از اختیار وزارت مسکن و شهرسازی در بازار مسکن تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان این مطلب گفت: به دلیل وجود عواملی همچون جابه‌جایی سرمایه در سیستم پولی کشور، نظام بانکی کشور، تولید و واردات مصالح و قیمت نیروی کار و دستمزد، سیاست‌های وزارت مسکن در جهت کنترل بازار مسکن از اختیار این وزارتخانه خارج است.

او دلیل افزایش قیمت مسکن در چند ماه اخیر را کاهش زمین آزاد برای ساخت مسکن دانست و گفت: هر چه شهرها توسعه پیدا می‌کند طبیعتا زمین آزاد برای ساخت مسکن کاهش می‌یابد کما اینکه در حال حاضر هفت‌هشتم قیمت مسکن مربوط به قیمت زمین آن است.

غفاری افزایش دستمزد، افزایش قیمت مصالح و نیز رکود طولانی مدت بازار مسکن را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن عنوان کرد و گفت: رکود ۲سال و نیمه بازار مسکن و هزینه انباشته شده با توجه به خواب سرمایه، سرمایه‌گذاران را بر آن داشته که سود سرمایه خود را به مجرد رونق گرفتن قیمت مسکن از طریق افزایش قیمت‌ها به دست آورند که خود باعث افزایش قیمت ناگهانی مسکن شده است.

وی به عوامل برون بخشی تاثیرگذار به قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: زمانی که رشته‌های دیگر که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند مانند بورس و موبایل دچار افت شدند، به دلیل مستعد بودن سرمایه‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، بیشتر سرمایه‌ها در بخش مسکن جذب شدند و سرمایه‌گذاران با توجه به کمبود زمین شروع به خرید و فروش خانه‌های کلنگی کردند که این خود باعث افزایش قیمت زمین و خانه‌های کلنگی شده است.

مدیر اجرایی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور به طرح جامع مسکن اشاره کرد و گفت: وزارت مسکن در چند سال اخیر کارشناسی خیلی دقیقی به عنوان طرح جامع برای اولین بار در تاریخ کشور انجام داده است. طرح جامع مسکن همه وجوه درون‌بخشی و بیرون‌بخشی مسکن را همزمان در درون یک مجموعه می‌بیند.

او در پایان گفت: طرح جامع مسکن می‌تواند با تشکیل یک شورای عالی مسکن، مانند شورای عالی شهرسازی و معماری، شورای عالی پول واعتبار و بسیاری دیگر از شوراها، تمام مدیریت‌ها تاثیرگذار بر بخش مسکن را یکپارچه کند.

انبوه‌سازان نتوانستند قیمت مسکن را کنترل کنند

محمدقلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک، در گفت‌‏وگو با ایلنا، گفت: هزینه تمام شده انبوه‌‏سازان به واسطه دریافت تسهیلات با بهره مناسب، کمتر از هزینه تمام شده مالکان بخش خصوصی است. این در حالی است که قیمت واحد مسکونی که توسط انبوه‌‏سازان ساخته‌‏ می‌‏شود، با قیمت ساختمانی که توسط مالک خصوصی عرضه می‌‏شود، فرقی نمی‌‏کند.

وی درخصوص واگذاری زمین از سوی دولت به انبوه‌‏سازان، اظهارداشت: اگر قرار است دولت برای ساماندهی بازار مسکن زمینی را در اختیار انبوه‌‏سازان قرار دهد، باید به نحوه واگذاری و ساخت‌و‌ساز نظارت کامل داشته باشد تا واحد مسکونی یا تجاری ساخته شده با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک، با اشاره به افزایش متقاضی خرید و کاهش عرضه، گفت: توازن بازار به دلیل کاهش عرضه به هم خورده است که این موضوع در افزایش قیمت نقش تعیین‌کننده‌‏ای دارد.

خسروی، با اشاره به این که قیمت مسکن با افزایش تورم کاهش نخواهد یافت، تاکید کرد: سرمایه‌‏گذارانی که در بخش ساخت و‌سازها سرمایه‌‏گذاری کرده‌‏اند، به واسطه افزایش هزینه‌‏ها، تورم و خواب سرمایه به قیمت واحد مسکونی خود اضافه می‌‏کنند، لذا نمی‌‏توان با توجه به روند افزایشی اکثر کالاها، امیدوار به کاهش قیمت مسکن بود.

احتمال افزایش ۵۰درصدی قیمت مسکن وجود دارد

سید بهلول حسینی، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات طرح ساماندهی قیمت مسکن به احتمال زیاد تا پایان ماه جاری تدوین خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از نابسامانی بازار مسکن، گفت: افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن تاکنون به ۴۰‌درصد رسیده و تا پایان سال نیز با توجه به وضعیت نابسامان بازار به ۵۰‌درصد بالغ خواهد شد، لذا نمایندگان مجلس برای جلوگیری از تداوم روند افزایشی قیمت مسکن به دنبال تدوین طرح برای ساماندهی بازار هستند.

وی، با بیان این‌‏که سعی نمایندگان مجلس بازگشت قیمت مسکن به دو ماه قبل است، تاکید کرد: هدف اصلی طرح کنترل قیمت‌‏ها است که در کنار آن بحث کاهش قیمت مسکن نیز مورد توجه قرار گرفته است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، با اظهار امیدواری از مذاکرات صورت گرفته در کمیسیون عمران، ادامه داد: در طرح مذکور نقش اتحادیه مشاوران املاک و انبوه‌‏سازان در ساماندهی بازار و نظرات نمایندگان دولت مورد بررسی قرار گرفت که به زودی محورهای اصلی طرح مشخص خواهد شد.

حسینی، ادامه داد: قیمت تمام شده اکثر کالاها با توجه به هزینه تمام شده مشخص است، اما قیمت تمام شده مسکن به واسطه قیمت غیرمنطقی زمین مشخص نیست.

وی، افزود: نقش قیمت زمین در قیمت مسکن بسیار بالا است، این در حالی است که قیمت زمین بر اساس چارچوب مشخصی تعیین نمی‌‏شود.

وی در‌خصوص افزایش قیمت مصالح ساختمانی و امور پیمانی طی ماه‌های گذشته گفت: افزایش مصالح ساختمانی نمی‌تواند تا این حد موجب افزایش قیمت مسکن شود.