اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی رشد شاخص کرایه مسکن استیجاری در مناطق شهری کشور را طی سال اول برنامه چهارم توسعه ۳/۲‌درصد بیش از نرخ تورم اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، براساس آمارهای اعلام شده توسط اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی‌، شاخص کرایه مسکن اجاری در مناطق شهری کشور طی برنامه دوم توسعه به طور متوسط سالانه ۸/۲۵‌درصد رشد داشته که به تقریب معادل نرخ تورم سالانه بوده است.

طی برنامه سوم توسعه شاخص مذکور به طور متوسط سالانه ۳/۱۹‌درصد افزایش یافته که سالانه ۲/۵‌درصد بیشتر از نرخ تورم رشد داشته به عبارت دیگر، کرایه مسکن اجاری در مناطق شهری نه تنها معادل نرخ تورم‌، بلکه فراتر از آن افزایش یافته است. روند رشد شاخص فوق طی سال‌های ۷۴ تا ۸۴ نزولی بوده اما سیاست‌گذاری در بخش مسکن و افزایش قدرت خرید آحاد جامعه از یک‌سو و سیاست کاهش نرخ تورم از سوی دیگر، باید به گونه ای باشد که افزایش کرایه مسکن اجاری فراتر از نرخ تورم نباشد. براساس این آمارها، متوسط شاخص کرایه مسکن اجاری در مناطق شهری ایران طی سال‌های ۸۴‌، ۸۳، ۸۲، ۸۱ و ۸۰ به ترتیب ۴/۱۴‌، ۴/۱۸‌، ۴/۱۹‌، ۰/۲۰ و ۹/۱۹‌درصد رشد داشته و این درحالی است که متوسط نرخ تورم در سال‌های مذکوربه ترتیب معادل ۱/۲‌، ۲/۱۵‌، ۶/۱۵‌، ۸/۱۵ و۴/۱۱‌درصد اعلام شده است.

متوسط شاخص کرایه مسکن اجاری در مناطق شهری ایران طی سال‌های ۷۹، ۷۸‌، ۷۷‌، ۷۶ و ۷۵ به ترتیب معادل ۶/۱۸‌، ۵/۱۶‌، ۴/۱۹‌، ۹/۳۰ و ۰/۳۵‌درصد افزایش یافته و این درحالی است که متوسط نرخ تورم درسال‌های مذکور به ترتیب معادل ۶/۱۲‌، ۱/۲۰‌، ۱/۱۸‌، ۴/۱۷ و ۱/۲۳‌درصد بوده است. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که متوسط شاخص کرایه مسکن اجاری در مناطق شهری ایران طی سال‌های ۷۴‌، ۷۳‌، ۷۲‌، ۷۱ و ۷۰ به ترتیب معادل ۳/۲۷‌، ۳/۲۱‌، ۷/۲۱‌، ۵/۲۳ و ۰/۱۹‌درصد بوده و این در حالی است که متوسط نرخ تورم در سال‌های مذکور به ترتیب معادل ۵/۴۹‌، ۰/۳۵‌، ۹/۲۲‌، ۶/۲۴ و ۴/۲۰‌درصد اعلام شده است.