برای بازسازی هر مترمربع واحدهای فرسوده ۱۱۰‌هزار تومان در نظر گرفته شده که با توجه به الگوی ساخت در هر شهر، تقریبا وزارت مسکن ۵۰ تا ۶۰‌درصد هزینه ساخت را تامین می‌کند. علیرضا ابلقی، مدیرکل دفتر طراحی سازمان عمران و بهسازی شهر وزارت مسکن و شهرسازی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۳۵‌هزار هکتار بافت فرسوده در کشور شناسایی شده که بیشترین رقم آن مربوط به تهران با حدود ۳هزار و ۲۰۰‌هکتار است. به گفته وی، وزارت مسکن با همکاری سایر نهادهای اجرایی و نظارتی، تسهیلات مناسبی برای احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده کشور در نظر گرفته است.

مدیرکل دفتر طراحی سازمان عمران و بهسازی شهر افزود: با هماهنگی‌هایی که با شهرداری صورت گرفته مقرر شد که برای ساخت‌وساز‌ها در بافت‌های فرسوده تا ۵۰‌درصد عوارض ساخت تخفیف داده شود، از سویی در هزینه‌های انشعاب آب، گاز، برق و فاضلاب هم تخفیفات خاصی اعمال شود، وی‌ افزود: آنجایی که این واحدها قبلا این انشعابات را دارا بودند به طبع هزینه‌های آنها کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: زمانی که پلاک‌ها تجمیع می‌شود و نوسازی بافت صورت می‌گیرد، متعاقبا تراکم جمعیت افزایش پیدا می‌کند و با زیرساخت‌های آموزشی و فرهنگی سابق نمی‌توان پاسخگوی نیازهای تراکم جمعیت جدید بود. به همین دلیل نهادها و سازمان‌هایی که متولی این امور هستند باید در یک هماهنگی با سایر دستگاه‌های دیگر در گسترش مراکز آموزشی، فرهنگی و سایر پارامترهای شهری ما را همیاری کنند.

ابلقی خاطرنشان کرد: در هر شهر با توجه به الگوی ساخت منطقه، واحدهایی با مساحت ۵۰، ۷۵ و ۹۰ متر ساخته خواهد شد که با سیاست کوچک‌سازی مسکن برخی نیازهای منطقه را پاسخگو باشیم. وی یادآوری کرد: مردم که خود متولی ساخت بافت‌های فرسوده خود هستند، توجه داشته باشند که لزوم حفظ ارزش‌های ملی در ساخت مسکن و توجه به سیمای شهر یکی از موارد مهم در ایجاد واحدهای مسکونی جدید است.

تا پایان سال قرار است کار شناسایی بافت‌های فرسوده سراسر کشور به پایان برسد و تاکنون ۳۵‌هزار هکتار بافت فرسوده در ۴۶ شهر کشور شناسایی شده است.