گروه مسکن‌ـ عضو هیات‌رییسه شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران باید دندان طمع درآمد حاصل از نوسازی بافت‌های فرسوده را بکشد. دکتر نســـــرین سلطان‌خــــــواه در دویست‌وپنجاه‌وهفتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در صورت ایجاد انگیزه برای مردم، معضل بافت‌های فرسوده به راحتی قابل حل است، افزود: باید نگاه اقتصادی به بافت‌های فرسوده به وجود آید.

وی تصریح کرد: اگر مسوولان شهری خواهان مشارکت مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده هستند، باید این مشارکت برای همه مقرون به صرفه باشد. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: مصوبه مجوز کاهش عوارض زیربنا و تراکم مازاد جهت تشویق مالکان به منظور تجمیع پلاک‌های همجوار در تعامل با عملکرد غیردرآمدی شهرداری قطعا به بار خواهد نشست. وی در پایان یادآور شد: البته بازنگری این مصوبه در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر برای رسیدن به نتیجه مطلوب امری انکارناپذیر است.در این جلسه نادر شریعتمداری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بدون الگوی مناسب در بازسازی بافت‌های فرسوده موفقیتی حاصل نخواهد شد، افزود: نگرانی امروز ما طرح‌های جامع و تفصیلی است و انتظار داریم مکانیزم نوسازی بافت‌های فرسوده به شکل علمی با توجیهات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در آن به خوبی دیده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه مصوبه مجوز کاهش عوارض زیربنا و تراکم مازاد برای تشویق مالکان به منظور تجمیع پلاک‌های همجوار، تاثیر بسزایی بر کلانشهر تهران نداشته است.

وی گفت: عملکرد دو سال گذشته این مصوبه باید از سوی شهرداری تهران به شورا بیاید تا بتوانیم بررسی کنیم چرا این مصوبه مورد استقبال قرار نگرفته است.

به گفته وی، نتایج این مصوبه طی دو سال گذشته نشان داده که پیشنهادهای تشویقی صرفا در جلب مشارکت مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده کافی نیست.

طی این جلسه در حالی که حسن بیادی، نایب رییس شورای شهر تهران مشکل عدم موفقیت در نوسازی بافت‌های فرسوده را در این دانست که همه به اشتباه فکر می‌کنند فقط شهرداری و شورای شهر می‌توانند در این زمینه کار کنند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی‌ شهر تهران معتقد است: بزرگ‌ترین مشکل ساماندهی بافت فرسوده تهران، نادیده گرفتن مدل‌های اجتماعی و موضوع شهرسازی در بازسازی این بافت‌ها است.

وی در این جلسه در این باره گفت: باید مدل‌های اجتماعی و اقتصادی در بافت‌های فرسوده تعریف شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان بررسی‌های مربوط به این طرح دو فوریتی که با مخالفت برخی از اعضای شورای شهر درباره مفاد آن مواجه بود، اعضا با یک فوریتی شدن طرح موافقت کردند و این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های شورا ارجاع داده شد.