پنج‌هزار تعاونی مسکن در سال‌جاری تشکیل می‌شود

معاون طرح و برنامه وزارت تعاون، گفت: پنج‌هزار تعاونی مسکن در سال‌جاری توسط این وزارتخانه تاسیس خواهد شد. «محمود رشیدی‌فر» در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: این تعاونی‌ها در قالب تعاونی‌های مسکن محلی، بافت‌های فرسوده، موجر، مستاجر و انبوه‌ساز تشکیل خواهد شد.

وی با بیان آنکه، تعاونی‌های مسکن موجود در کشور تنها تعاونی‌های تامین مسکن هستند، اظهار داشت: از آنجا که تعاونی‌های مسکن دارای توان بالایی در امر ساخت و ساز هستند می‌توانند وضعیت این بخش را در کشور بهبود بخشند. وی تصریح کرد: وزارت تعاون در سال ۸۴ توانست حدود پنج‌هزار و ۷۰۰ تعاونی را تشکیل دهد که این رقم در سال ۸۵ با رشد ۳۰۰ درصدی به ۱۸ هزار شرکت تعاونی با ۳‌میلیون عضو رسید.

رشیدی‌فر، تشکیل ۳۲ هزار شرکت تعاونی در سال‌جاری را از برنامه‌های این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال‌جاری شش‌میلیون نفر در شرکت‌های تعاونی عضو خواهند شد.

معاون طرح و برنامه وزارت تعاون اظهار داشت: ۵۰ درصد تعاونی‌هایی که در سال‌جاری تشکیل می‌شوند، تعاونی مسکن هستند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت تعاون برای افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی، شناسایی دستگاه‌های مرتبط با این بخش را در دستور کار خود قرار داده تا با انعقاد تفاهمنامه با این دستگاه‌ها امکانات مناسبی در اختیار این بخش قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در این راستا تفاهمنامه‌ای با شورای‌عالی استان‌ها به امضا رسیده که براساس آن ۱۰ هزار شرکت تعاونی توسعه و گسترش روستا تاسیس خواهد شد.

این مقام مسوول گفت: همچنین وزارت تعاون برای دستیابی به اهداف خود تفاهمنامه‌هایی را با وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری و مسکن و شهرسازی و سازمان‌های تربیت بدنی و محیط‌زیست امضا کرده است.

وی با بیان آنکه، نگاه مسوولان در سال‌های گذشته نسبت به بخش تعاون کشور، اجتماعی بوده است، افزود: این نگاه مغایر با اصل ۴۴ قانون اساسی است، زیرا در این اصل اقتصاد کشور به سه بخش تعاونی، دولتی و خصوصی تقسیم شده است. معاون طرح و برنامه وزارت تعاون گفت: با اجرایی شدن این سیاست‌ها شرکت تعاونی سهامی عام که به تعبیری تعاونی‌های نسل جدید هستند، با حمایت دولت تشکیل خواهند شد. وی با اشاره به بحران اقتصادی جنوب آسیا در سال ۱۹۹۶، گفت: کشور مالزی در سال ۱۹۹۷ تنها با افزایش فعالیت بیشتر تعاونی‌ها و تجمیع سرمایه‌های کوچک توانست بحران را کنترل کند.

وی گفت: با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل۴۴ و تشکیل تعاونی با تعداد اعضای بالا معضل سهم آورده اعضا که در قبل یکسان بوده، به دو برابر افزایش یافت.

وی تشکیل تعاونی‌های مادرتخصصی و سرمایه‌گذاری سهامی عام را از برنامه‌های آتی این بخش اعلام کرد و افزود: در این راستا شرکت تعاونی توسعه تعاون ایران با هدف بیمه‌کردن اعضا ایجاد خواهد شد.

وی تجمیع سرمایه‌های اندک و حضور تعاونی‌ها در بازار را از اهداف تشکیل تعاونی‌ها اعلام کرد و گفت: اتحادیه‌ها بیشتر جنبه اجتماعی دارند و این امر سبب شده تا نتوانند به عنوان بنگاه اقتصادی در فعالیت‌ها شرکت کنند. وی در پایان با اشاره به پراکندگی تعاونی‌ها، افزود: برای گسترش و تقویت ارتباط آنها و خارج نشدن ارزش افزوده از این بخش، طرح ارتباط الکترونیکی و اتصال بیشتر با هم به زودی اجرا خواهد شد.