اجرت کارگران ساختمانی افزایش یافت

گروه مسکن- مجید حیدری: رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی، خواستار به توافق رسیدن پیمانکار و کارگران ساختمانی بر سر موضوع اجرت و دستمزد روزانه شد و اعلام کرد که به هیچ عنوان موافق افزایش اجرت و دستمزد خارج از قاعده نیست. بهاءالدین ادب به دنیای اقتصاد گفت: براساس عرضه و تقاضا باید قیمت مطلوب کشف و مورد حمایت کارفرما و کارگر قرار گیرد.

بحث افزایش اجرت و دستمزد کارگران طی روزهای اخیر در حالی مطرح شده که هیچ یک از مقامات دولتی کشور در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

هر چند که افزایش دستمزد کارگران ساختمانی توسط هیچ مقام رسمی تایید یا تکذیب نشده، اما مهمترین دلیل این افزایش خودجوش برخاسته از خروج اتباع بیگانه و عودت آنها به کشورهای متبوعشان است.

به نظر می‌رسد در حالی که روند خروج اتباع بیگانه از سوی مقامات دولتی ضرب آهنگی تندتر به خود می‌گیرد، به دلیل افزایش تقاضا برای ساخت و ساز کارگران ساختمانی نیز به نرخ اجرت و دستمزد روزانه افزوده‌اند.

مهمترین بهانه این دسته از کارگران نیز افزایش مخارج و خروج اتباع بیگانه است. پیش از این دستمزد روزانه یک کارگر ساده حدود ۸ تا ۹هزار تومان بوده، اما پس از جدی شدن خروج اتباع بیگانه از کشور بیشتر اجرت‌های درخواستی از سوی کارگران ۱۲ تا ۱۴هزار تومان بوده است.

کاهش ۲درصدی نرخ بیکاری با خروج ۵۰۰هزار کارگر خارجی

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی و وزارت کار و امور اجتماعی گفته است، با خروج ۵۰۰هزار کارگر خارجی غیر مجاز از کشور تا پایان مهرماه سال‌جاری نرخ بیکاری ۲درصد کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر نرخ بیکاری در کشور ۵/۱۲درصدو تعداد بیکاران ۳میلیون نفر است.

بنا بر اعلام وزارت کار و امور اجتماعی با ایجاد سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰هزار فرصت شغلی، نرخ بیکاری در کشور ثابت خواهد ماند.

ماجرای اخراج اتباع خارجی از زمانی رنگ و بوی جدی به خود گرفت که اداره کل اشتغال اتباع خارجی، روسای تعداد زیادی از صنوف تولیدی را گرد هم آورد و ضمن امضای موافقت‌نامه خواستار آن شد که از بهر‌ه‌جویی از اتباع بیگانه پرهیز کنند، چه آنکه در صورت سرپیچی از قانون، کارفرمای متخلف نیز جریمه خواهد شد.

بنابر آنچه که در برنامه دولت برای اخراج اتباع بیگانه آمده، هدف ایجاد یک میلیون شغل برای جمعیت بیکار کشور به واسطه اخراج همین تعداد تبعه شاغل غیرقانونی در کشور است.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی، امکان افزایش دستمزد و اجرت کارگران ساختمانی به دلیل اخراج اتباع بیگانه را امری ممکن دانسته و گفته است که برخی کارگران به دلیل نبود کارگر خارجی ممکن است افزایش دستمزد و اجرت روزانه فعالیت ساختمانی را طلب کنند. به اعتقاد وی، اخراج اتباع بیگانه باید ضابطه‌مند شود، هر چند که گاهی ناچاریم که از اتباع بیگانه در عرصه تولید کشور بهره‌جویی کنیم.

ادب ضمن انتقاد از افزایش احتمالی اما خودسرانه دستمزد توسط کارگران ساختمانی، خواستار آن شد که کارفرما و کارگر با توافق نرخ دستمزد را تعیین کنند.