ساختمان‌های فاقد بیمه مسوولیت اجازه خرید و فروش ندارند

به زودی به ساختمان‌‏هایی که بیمه مسوولیت نداشته باشند، اجازه خرید و فروش داده نخواهد شد. محمدسعیدی‌‏کیا، وزیر مسکن و شهرسازی، در گفت‌وگو با «ایلنا»، گفت: تولید و توزیع مصالح ساختمانی استاندارد باید در کشور رونق بیشتری بگیرد، این درحالی است که اگرچه مصالح ساختمانی استاندارد در کشور تولید می‌‏شود، ولی بعضا روش‌‏های ساخت و ساز غیراستاندارد است.

وی افزود: طبق آیین‌نامه‌‏ها، نظارت بر استاندارد مصالح ساختمانی اجباری است که طبق آن، شیوه نظارت بر تولید مصالح، انبار آن و انتقال به ساختمان‌‏های احداثی تعیین شده است.

سعیدی‌‏کیا گفت: همچنین کسی که یک ساختمان را می‌‏سازد، چه انبوه‌‏ساز باشد چه شخصی‌‏ساز، باید مسوولیت ساختمان ساخته شده را در یک شرکت بیمه‌‏ای، بیمه کند که به این ترتیب خطرپذیری ساختمان نیز کمتر می‌‏شود، چراکه شرکت بیمه‌‏ای باید مسوولیت بیمه آن را به عهده بگیرد، بنابراین بر روی ساخت آن قطعا نظارت بیشتری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در لایحه‌‏ای که وزارت مسکن تقدیم مجلس کرده، مجوز تاسیس شرکت‌‏های بازرسی فنی به این وزارتخانه داده‌شده، به نحوی که اگر ساختمان مقاوم ساخته شده باشد، این شرکت آن را بیمه می‌‏کند و اگر به خوبی ساخته نشده باشد، بیمه نمی‌‏کند.

وزیر مسکن و شهرسازی، خاطرنشان کرد: ساختمانی که بیمه نداشته باشد، قطعا یا خرید و فروش نمی‌‏شود و یا اینکه به قیمتی بسیار پایین خرید و فروش می‌‏شود.

شهریور ماه پایان بازسازی بم

همچنین وی در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: براساس مصوبه هیات دولت، شهریور ماه آتی زمان پایان عملیات بازسازی در بم است.

محمد سعیدی‌کیا افزود: دولت در این شهر بیش از تعهدات خود هزینه کرده است.

او گفت: قبل از زلزله ۲۲هزار و ۵۰۰واحد مسکونی در بم و بروات وجود داشت اما اکنون بیش از ۳۰هزار واحد مسکونی در این دو شهر در حال ساخت است.

وی افزود: تاکنون بیش از ۲۳هزار واحد مسکونی در شهرهای بم و بروات ساخته شده است.

او همچنین از اختصاص هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل بازسازی طرح‌های مختلف در بم خبر داد و گفت: تاکنون ۷۰۰میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وزیر مسکن و شهرسازی روند بازسازی بم را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: هماهنگی موجود بین دستگاه‌ها باعث تسریع در روند بازسازی این شهرستان زلزله‌زده شده است.