مشکلات شهر تهران از نگاه دو عضو شورای شهر

حل مشکلات تهران و اجرایی کردن طرح‌ها نیازمند هماهنگی بین‌بخشی است که این مهم به دلیل توزیع اختیارات بین بخش‌های مختلف در حال حاضر به صورت جدی امکان‌پذیر نیست. عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان این مطلب گفت: اختیارات مورد نیاز مدیریت شهری باید به صورت کامل و جامع در اختیار مسوولان قرار گیرد.

حمزه شکیب افزود: فقدان هماهنگی بین بخش‌ها و روحیه کار تیمی برای رفع مسائل شهر یک مشکل فرهنگی است.

منتخب شورای سوم تهران خاطرنشان کرد: وجود این مساله باعث شده مسوولان به مشکلات و مسایل شهر نگاه سازمانی داشته باشند در صورتی که برای رفع مسایل ابتدا باید نگاه ملی داشت سپس نگاه بخشی.

وی فقدان برنامه‌ریزی جامع و درازمدت را از آسیب‌های جدی در بخش مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: برنامه‌هایی که تهیه می‌شوند معمولا مقطعی و کوتاه‌مدت است در صورتی که عدم توجه به مسایل با افق درازمدت باعث می‌شود که نتایج مثبت اقدامات نیز مقطعی و کوتاه‌مدت باشد و در درازمدت با مشکلات جدی و عدیده‌ای مواجه شویم.

شکیب شفاف‌سازی قوانین و مقررات در حیطه فعالیت مدیریت شهری را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: بزرگ‌ترین حسن شفاف‌سازی قوانین، روان‌سازی اقدامات و جلوگیری از برخورد سلیقه‌ای با مسایل شهروندان است.

وی تاکید کرد: توجه به جایگاه شهرداری تهران در ابعاد بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای لازم است و برنامه‌ریزی‌ها نیز باید براساس آنها صورت بگیرد.

عضو شورای سوم شهر تهران در ارزیابی مهم‌ترین مشکلات مردم گفت: ترافیک همچنان مشکل اصلی تهرانی‌ها است که شورای سوم باید در این زمینه مخصوصا برای تقویت و توسعه مترو فراتر از برنامه‌های متداول موجود برنامه‌ریزی کند. باید یک خط کمربندی در منتهی‌الیه محدوده شهر تهران ایجاد شود تا بتوانیم تعداد قابل توجهی از مسافران کف خیابان‌ها را به ایستگاه‌های مترو منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شفاف‌سازی قوانین و مقررات شهرداری و مکانیزه کردن کارها برای جلوگیری از تداوم رفتارهای سلیقه‌ای از دیگر موارد مهمی است که باید مورد توجه شورای سوم در کنار عملیاتی شدن طرح‌های جامع و تفصیلی قرار گیرد.

فقدان مدیریت واحد گره کور مدیریت شهری

حل مشکلات تهران منوط به ایجاد مدیریت واحد به عنوان گره کور مدیریت شهری است.

مرتضی طلایی، عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان این مطلب گفت: اگر مدیریت واحد شهری به‌وجود آید حل مشکلات مردم تهران با کمک ابزارهای مدیریتی که در اختیار سازمان‌های مختلف قرار دارد، امکان‌پذیر می‌شود.

وی با بیان این که متاسفانه هر کس در شهر، ساز خود را می‌زند و کار خود را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: ساختار شهرداری‌ها نیز دچار مشکل است. شهرداری تهران مشکل مدیریتی ندارد اما مشکل ساختاری دارد.

عضو شورای شهر تهران افزود: قوانین دست و پاگیر و کهنه شهرداری‌ها پاسخگوی نیازهای شهر تهران نیست و نیاز به اصلاح دارد.

وی در خصوص نوع مشکلات تهرانی‌ها گفت: برخی از مشکلات، عمومی و کلان (ترافیک) هستند و کلیه شهروندان با آن مواجه هستند که رفع آنها یک نیاز همگانی است. مشکلاتی نیز متعلق به برخی از قشرهای جامعه و به صورت منطقه‌ای (بافت‌های فرسوده) است.

طلایی ایجاد فضای فرهنگی- اجتماعی در شهر متناسب با نیاز‌های کالبدی و انسانی را از طریق توسعه رویکرد فرهنگی و اجتماعی، از جمله ضرورت‌ها دانست و افزود: نوسازی بافت‌های فرسوده به عنوان مشکل تعدادی از شهروندان تهرانی، مساله دیگری است که باید به عنوان یکی از اولویت‌ها به صورت جدی برای رفع آن اقدام شود.رفع این مشکل نه تنها موجب شکل‌گیری عدالت اجتماعی بلکه موجب رونق اقتصاد شهری، اشتغالزایی و کاهش فاصله شمال و جنوب شهر می‌شود.