خانه 27طبقه میلیاردر هندی

نیلوفر قدیری

لاکشمی میتال، غول فولاد جهان و دومین ثروتمند بزرگ هند که در فهرست میلیاردرهای جهان هم جایی برای خود دارد، در حال ساختن ساختمانی عظیم و باشکوه در شهر بمبئی است که مجلل‌ترین ساختمان مسکونی هند است. این ساختمان که در واقع یک آسمان خراش است، ۱۷۰‌متر طول دارد و قرار است بعد از تکمیل شدن، بیش از ۶۰۰خدمه در آن به کار مشغول شوند و امور آن را اداره کنند. این ساختمان ۲۷‌طبقه در فضایی به وسعت ۴۵۳۲ مترمربع ساخته شده و طبقات انتهایی این ساختمان بهترین دید از شهر بمبئی را در اختیار می‌گذارد. این ساختمان قرار است تا سال میلادی آینده یعنی در سال ۲۰۰۸ کامل شود.

شهر بمبئی که پایتخت تجاری هند است در سال‌های اخیر شاهد ساخت چندین آسمان خراش بوده است. در کشور هند ساختن آپارتمان‌ها و ساختمان‌های خانوادگی، رسمی معمول است. از آنجا که در این کشور تجارتخانه‌ها و شرکت‌ها هم بیشتر به رسم گذشته به شیوه‌ای خانوادگی و با حضور چندین برادر یا چند عضو از یک خانواده اداره می‌شود، ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود گاه هم به صورت خانوادگی ساخته‌می‌شود و هم به همین شیوه اداره می‌شوند. با رشد پرشتاب اقتصاد هند تعداد برج‌ها و آسمان‌ خراش‌های در حال ساخت در شهرهای بزرگ به ویژه در شهر بمبئی بیشتر شده است.

آسمان‌خراش میلیاردر هندی با شکوه را موکش آمبانی، فرزند یکی از قدیمی‌ترین پمپ‌بنزین‌داران هند که اکنون خود بعد از میتال دومین میلیاردر هند است، می‌سازد. او اکنون مدیر و بزرگ‌ترین سهامدار شرکت Reliance، بزرگ‌ترین و ثروتمندترین شرکت بخش‌خصوصی هند است. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که آمبانی تا کنون بیش از یک میلیارد دلار برای این خانه هزینه کرده است. او در مصاحبه‌ها و اظهارنظراتش گفته است که برای داشتن دیدی خوب رو به دریا این ساختمان بلند را بنا می‌کند.

شش طبقه اول این برج پارکینگ خواهد بود. در دو طبقه بعدی این ساختمان ۲۷ طبقه باشگاه ورزش و بدنسازی قرار خواهد داشت. این طبقات به همراه ۱۹طبقه بعدی آن، بیش از ۶۰۰ کارمند و خدمه خواهد داشت. میتال ۵۰ ساله و خانواده‌اش در طبقات بالایی این برج ساکن خواهند شد. در این طبقات زمین مخصوص فرود هلی‌کوپتر و چند استخر بزرگ واقع است. بعضی منتقدان در هند از این کار به شدت انتقاد می‌کنند و می‌گویند این کار در شهری که بیش از نیمی از ساکنان آن کف خیابان‌ها زندگی می‌کنند، نمایش بیهوده و منزجر‌کننده ثروت است.

معماران هندی می‌گویند، ساختن برج‌های بلند و آسمان‌خراش‌های چندین طبقه بهترین راه حل برای رفع همیشگی مشکل بی‌خانمان‌های هندی است. هند با کمبود مسکن و البته زمین مناسب برای ساخت خانه رو به روست. به همین دلیل تعداد بی‌خانمان‌ها و گدایان در شهرهای مختلف این کشور بسیار زیاد است. دولت هند به تازگی در سیاست جدیدی، مجوز ساخت برج‌های بلند را در تعداد زیاد برای این کشور صادر کرده است. بیشترین میلیاردرهای آسیا در هند جمع شده‌اند. آمار و ارقام جدید نشان می‌دهد کل ثروت میلیاردرهای هندی به ۱۹۱‌میلیارد‌دلار می‌رسد. مجله معتبر فوربس اخیرا در گزارش سال ۲۰۰۷ خود تعداد میلیاردرهای هندی را ۳۶ نفر اعلام کرده و گفته است که این کشور در دو سال اخیر از نظر تعداد میلیاردرها، جای ژاپن را در آسیا گرفته است. اکنون میلیاردرهای ژاپن ۲۴ نفر هستند. درحالی‌که دو دهه گذشته ژاپن در صدر فهرست میلیاردرهای آسیا قرار داشت.

لاکشمی میتال، غول فولاد جهان با ثروت خالص ۳۲‌میلیارد دلار، در صدر فهرست میلیاردهای هندی قرار دارد. میتال ۵۶ ساله در فهرست ثروتمندان جهان در ردیف پنجم قرار دارد. بعد از او اسامی چون موکش و آنیل آمبانی، عظیم پرمجی، سونیل میتال و کومار بیرلا هستند که همگی از مدیران شرکت‌های تجاری و صنعتی چند ملیتی و بزرگ هند هستند. هند از نظر رشد اقتصادی در چند سال اخیر رقم رکوردآوری داشته است، اما منتقدان این روند می‌گویند که فقرا از این چرخه پرشتاب رشد اقتصادی به دور مانده‌اند.

در کل جهان در سال ۲۰۰۷، ۹۴۶ میلیاردر وجود دارد. این تعداد در سال گذشته ۷۹۳ نفر بود. در سال ۲۰۰۷ هند و چین از نظر ثروت رشد زیادی داشتند و تعداد میلیاردهای این دو کشور افزایش یافته است. چین و هنگ‌کنگ در کنار هم ۴۱‌میلیاردر دارند.

بیل گیتس، رییس و بنیانگذار شرکت مایکروسافت اکنون ۱۳‌سال است که با ثروت خالص ۵۶‌میلیارد‌دلار در فهرست ثروتمندان جهان در ردیف اول قرار دارد.