ضرورت تسریع در تصویب طرح جامع مسکن

گروه مسکن- ساقی محمدی: یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است، تصویب طرح جامع مسکن و اجرای سریع و دقیق آن در کشور از سوی دولت، تاثیر بسزایی در رفع بحران‌ بازار مسکن و پاسخگویی به تقاضاهای واقعی انباشته شده در این بخش دارد. ولی آذروش، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در رابطه با ضرورت ارائه طرح جامع مسکن از سوی دولت افزود: اگر چه ارائه این طرح از سوی دولت باید بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه، تا پایان سال اول این برنامه صورت می‌گرفت، اما به واقع تاکنون در کشور ما طرحی که چارچوب‌ها و خط‌مشی‌های سیاست‌گذاری قانون برنامه را الزام بخشد، وجود نداشته همچنانکه طرح جامع مسکن نمونه‌ای از این بحث را به صورت کامل نشان داده در حالی که اگر این طرح با اهداف قانون برنامه چهارم توسعه و نیز سند چشم‌انداز راهبردی برنامه ۲۰ساله کشور مطابقت داشته باشد، می‌تواند در جهت ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای موجود در بازار مسکن موثر واقع شود.

وی تصریح کرد: در بررسی‌های اولیه به طور کامل مشخص شد که در طرح جامع به بحث مسکن همانند سایر کالاهای مورد نیاز و اساسی، توجه نشده و بخش مسکن با نگرشی کلی و سرمایه‌ای مدنظر قرار گرفته، در حالی که اعمال نگرش‌های جزئی به این بخش می‌تواند آثار و پیامدهای مثبتی را در روند اهداف طرح که حل و رفع مشکلات بازار مسکن است، داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت تدوین طرح جامع مسکن را دیر به اتمام رساند، یادآور شد: البته طرحی هم که ارائه شد با مشکلات و کمبودهایی مواجه بود که طی بررسی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بسیاری از این اشکالات اصلاح شد.

به گفته وی، مهم‌ترین اشکالات طرح جامع مسکن فقدان ارائه سازوکار اجرایی، اعمال نگرش‌های کلی در برنامه‌های آن و نیز عدم توجه به جزئیات خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد بود که قرار است دولت هر چه سریع‌تر درجهت حل و رفع اشکالات وارده به این طرح گام برداشته و آن را به صورت طرح جامع و با سازوکار اجرایی تدوین و به تصویب برساند.

وی اظهار داشت: در صورتی که این طرح از سوی دولت به تصویب نرسد، خلاف قانون برنامه چهارم توسعه عمل شده و همانند سایر برنامه‌های قانونی که از سوی دولت‌ها به انجام نرسیده، به فراموشی سپرده خواهد شد.